Hjälp vid val av Fbl. hingst

F

fullblodsfux

Ska betäcka i vår:laugh:
Har ett fullblodssto e: Bal du Seigneur ue: Ragall Parade ee: Nureyev
och kommer att få hem ett sto e: Diaghlyphard ue: Godswalk ee: Lyphard
Och skulle vilja ha lite tips om hingstar till dessa ston :)

Jag har funderat lite på Heart of Oak, någon som vet lite mer om honom. Någon med avkomma kanske?
Men jag är även lite sugen på att testa Ecology e: Sir Pekan då jag tycker han är en trevlig och snygg hingst.

Någon som vet några bra kombinationer till dessa två ston, Alla tips välkomna!!

Sv: Hjälp vid val av Fbl. hingst

Har inte bestämt om jag ska betäcka båda två än.. men är nog ute efter, om jag skulle betäcka båda,
att jag vill få ett föl för försäljning till galopp och ev. ett som jag vill behålla själv till ridning.

Då beror det på vilken du ska ha till tävling. Tänk på att inom galoppen är det prestationer som räknas, inte stam.

Prestationer hos hingst? sto ? insprungna pengar? formtal?
Bal du Seigneur stoet är ostartat och Diaghlyphard stoet har startat men inte sprungit in så mycket, gaffelbandsskada, tror hon hade max formtal på 71.

Senast ändrad av en moderator:

Inom galoppen är det lika viktigt med stona som med hingstarna, vi har inte som ridsporten att bara hingstarna nämns, stona tar lika stor plats om ibland inte mer.
Du får kolla upp vad stona har gjort, eller eventuella syskon till det ostartade stoet samt avkommor till syskonen.
Om du går in på galoppsport.se så kan du söka under sportinfo på dina ston och få fram mer om deras stam och släktingar och löp de har startat i.

Jag bara måste fråga om ditt sto efter Diaghlyphard är Canadian Gold? I så fall har vi ägt hennes syster, Candy princess en gång i tiden...

Inom galoppen är det lika viktigt med stona som med hingstarna, vi har inte som ridsporten att bara hingstarna nämns, stona tar lika stor plats om ibland inte mer.

Precis ,jämlikheten har kommit längre inom galoppen:bow::banana:

Det är ju så korkat så man knappt tror det är sant att man inom ridsporten bortser från 50 procent av hästens förfäder:eek: dvs alla ston:cool:

Ja, förutom generna märrarna bidrar med är det dom som uppfostrar ungarna.

Tittade lite på dina ston och jag har svårt att tro att du kan sälja några föl efter dom som kapplöpningshästar. Men både Bal d och Diaghlyphard är OK som morfädrer så om du vill behålla själv kan du gott försöka. Om du har gott om pengar tycker jag du kan testa Eishin Dunkirk. Hans första svenska årgång är tvååringar och går som spjut. Har ingen jättekoll på hans stam men han har Mr Prospector på farssidan. Du får kolla hur mycket Northern Dancer han har, och var, för både Bal d och Diaghlyphard har ND nära.

Lycka till!!:laugh:

jag tror att du alltid kan försöka med sharp matt eller kanske songline...

Definitivt inte Songline på Diaghlypharddottern. Sharp Matt lämnar otroligt, snälla, trevliga vettiga avkommor men dom är knappast säljbara. :cool:

Däremot synnerligen lämpliga för en amatör att träna själv. Har en som är en riktig liten klippa. Ingen kanon men hon har vunnit tre lopp, fast hon blev diskad en gång...

Med Sharp Matt på Bal d har du mitt tvåhästarsstall i en häst! Och mina hästar är utvalda för att vara lätthanterliga. :angel:

Nej Songline på D-dotter låter inte som en höjdare:cool::angel:

Apropå det så ska man komma ihåg att fulllblod har väldigt mycket samma blod till stor del, om man jämför med halvblod och sånt.

De allra flesta fbl är släkt med varandra med de inavelsföljder som det kan ha....

Songline har ju dessutom väldigt ensidig stam egentligen tycker jag, mycket samma linjer. Där ska man nog ha nåt helt annat om det ska vara genetiskt bra, skulle jag gissa.

Det finns ju faktiskt hur mycket ND som helst i hästar idag. Därav att svagheterna förstärks också lika väl som styrkor, lite trist psyke och fysiska svagheter kan ju komma fram av sånt.... Samt att ND:s linjer till Nearco finns i ännu många, många fler:cool:

Sharp Matt har trevlig och inte helt vanlig stam, i alla fall inte alla dom vanliga, tycker jag.

Bara lite svammel från mej, men det kan ju vara värt att fundera på när man väljer fbl hingst, också, utöver prestationer?

tack för alla svar...
blir lite snurrig, så mycket att hålla reda på... :)
Får se om det blir av att testa med någon betäckning då.. :/

Sharp Matt tillhör det fåtal hingstar som inte har någon ND någonstans och ändå lämnar hyfsade sprinters. :)

Det är annars knappast lönt att stirra sig blind på ND-förekomster. De ligger i allmänhet ganska långt bak i alla fall. Det är intressantare att se genom vem dom kommer, hans bästa söner får sägas ha skapat sina egna familjer vid det här laget.

Men det här är knappast aktuellt för TS. Sammanfattningsvis kan vi väl vara överens om att hon först av allt ska fundera över vad hon ska ha avkommorna till. Sälja blir svårt - vad hon än betäcker med. Vill hon behålla fölet och träna själv är mitt råd Sharp Matt. Snälla, vettiga och hyfsat kapabla.

Lycka till!:banana:

Sammanfattningsvis kan vi väl vara överens om att hon först av allt ska fundera över vad hon ska ha avkommorna till. Sälja blir svårt - vad hon än betäcker med. Vill hon behålla fölet och träna själv är mitt råd Sharp Matt. Snälla, vettiga och hyfsat kapabla.

Ja absolut, det kan vi vara överens om!

Jag tänker ändå att man SKA titta på att inte använda samma eviga linjer (för även sönerna bär ju delvis samma gener) utan få in lite annat, som SM:idea: Och snälla vettiga hästar är väldigt trevligt.:love:

Funderade på detta med mycker NDblod. Om man har ett sto helt utan detta blod, ska man då försöka hålla det "rent"?
Och då kanske begränsa sig onödigt mycket?

Hur hade ni resonerat?

Nja det beror på vad man vill ha fram, tänker jag, har man ett sto med lite ovanligare stam så kan man ju använda dessa med ND, i alla fall är ju risken för svagheter pga gemensamma linjer mycket mindre. Man riskerar ju att för varje gång man ökar inavelsprocenten att öka både bra och dåliga sidor, så att säga. Men med ett sånt sto är ju den risken mindre.

Eller så vill man förstärka något i stoets egna linjer, kanske, och chansar på det.

Det här med avel kan bli en hel vetenskap, jag vet inte hur mycket de flesta tänker på sånt, och jag är sannerligen ingen avelsexpert:o Men just inom en ras som det engelska fulllbodet med inflation i vissa populära hingstar och hingstlinjer så tycker jag att man ska vara lite uppmärksam i alla fall.

Det finns nog många som kan detta bra utomlands där fullblodsaveln är större och handlar om mycket mer pengar. Jag tror man kan hitta mycket på nätet om man vill, på amerikanska franska och engelska sidor, tex. Tror tex att det finns länkar och diskussioner på pedigreequery fortfarande (fanns förr i alla fall) Jag är inte så uppdaterad, men som sagt förr fanns det i alla fall mycket bra info på utländska sidor.

Liknande trådar

Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 068
Senast: sun69shine
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: theJohanna
·
B
Avel Finns det någon som är sugen på att ge mig lite tips på vilken hingst som skulle passa mitt sto? Jag är helt grön vad gäller...
2
Svar
39
· Visningar
4 417
Senast: cirkus
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar