Hjälp vid senproblem

P

Ponnymamman

Har aldrig råkat ut för detta tidigare. Hjälp, någon som har erfarenhet!
Lånade för ett par veckor sedan en ponny av kallblodstyp. Den var ful i fötterna och omusklad. Hovslagaren verkade och jag hann rida två gånger, skogen och försiktig skritt, innan det var dags för värme och lindrig svullnad i senan, på ena fram. Vila och bandagering fick jag råd om. Ponnyn smet och gjorde ordentliga spurter runt kring stallet, slät mark dock. Tocg ut veterinären = smärtstillande, boxvila och bandagering. Hur länge tar detta? Jag har aldrig råkat ut för en häst/ponny som haft dessa problem. Tar gärna emot tips och råd. Ponnyn går inte att hålla inne längre då hela boxen förvandlas till kaffeved. Boxvilan varade tre dagar sedan var jag tvungen att släppa ut den då risken för ytterligare skador var för stor. Den har gått på lösdrift och skrotat med föl ett år. När jag tog hem den var den besiktigad UA vid böjprov. Konstigt att vet inte sade något om hovarna som såg ut som skit. :confused:

Troligen är det ändringen i hovens vinkel som överansträngd senan, hon har kanske vant sig vid att den var belastad på detta felaktiga sätt, och nu när benen är "korrekta" igen så har inte senorna hängt med. Detta borde din hovis ha tänkt på!!! Det andra alterntivet är att hon har halkat, snubblat eller slagit sig i hagen.

Senskador tar tyvärr MKT lång tid att läka, och sätter man i gång för tidigt kommer skadan blossa upp igen snabbt. Ett år är ingen ovanlig konvalecenstid. Allmänt rekommenderad behandling är stödlindor, kylning i det akuta stadiet, BOXhage en längre tid, samt små skrittpromenader vid hand på hård och jämn mark. Det är viktigt för läkningen med skrittningen. Jag har goda erfarenheter av båda homeopati, laser och akupunktur vid skador på senor och gaffelband.

Det allra viktigaste är dock att hästen får TID att läka, och det är inte bra att hon rusar omkring i hagen!! Hagen ska vara pytteliten., åtminstone till hon är haltfri och benet ser bra ut igen. Annars kommer det aldrig att läka.

Problemet är att en boxhage inte fungerar! Hon gjorde piruetter och levader och såna små övningar när hagen var liten. När hon fick gå med de andra två så var hon lugn. Hon rusar inte runt i hagen nu men går i normal skrittakt.
Tror inte att hovvinkeln har änrats så mkt. Det var rätt så förväxt runt om. Han tog bort ungefär 2 cm. runt om hela.

Ja, funkar det inte med boxhage, så har du ju inte så mkt val. Men använd iaf lindor!

Har hon snubblat eller halkat då?
Låter konstigt att hon ska pådra sig en senskada efter skrittpromenader, då måste det ligga en skada latent. Vilket är osannolikt eftersom hon gick igenom vet.bes. ua.

Har ni ultraljudat senan så ni ver hur stor skadan är? Vad har vet. sagt? :confused:

Zinkaband är ju bra att lägga på vid senskador. Kan sitta på ett par dagar i sträck (med en wetwrap eller annat bandage över) bara man håller koll så det inte stasat.

Annars är det väl ultraljud för att kolla omfattningen av blödningen.

Zinkaband finns inte längre att köpa. Man kan visst beställa 50 kartonger eller nå't, men inte köpa enstaka på apoteket. Vet hade inte heller. Använder stödbandage och wetwrap.

Ja visst är det mystiskt!!!
Vad jag vet, har inte 24-timmarskoll i hagen, så har hon inte snubblat eller halkat. Dvs, har inte sett några lerspår eller dyl på kroppen.
Jag var inte med vid vet. bes. Tyckte inte att det var nödvändigt då jag inte skall köpa hästen utan bara låna. Det var kanske dumt?
Vi har inte gjort något ultraljud. Jag har förfärligt liten erfarenhet av denna typ av skador. Mina hästar gör sig aldrig illa! Så lånar man en , och vips så.....
Nåväl, jag har stödbandage, antiinflamatoriskt och sen får vi väl se tiden an...
Tack ni som svarat. Har förstått att senskador inte är att leka med i alla fall. :(

Travshopen här brukar sälja, så jag har sällan köpt på apoteket ändå. Färjestad Rid & Trav 054-216831.

Det går även att köpa direkt från tillverkaren(utan att beställa extrema mängder), men minnet sviker, det heter ju inte Zinkaband längre.

Tråkigt, och åd har jag inte heller eftersom du oftast är min rådgivare. Har du kollat KåCe i Bns, han har ju ganska stort utbud på grejjorna?!

Jag köpte zink-bandage på apoteket i höstas. Det har dock bytt namn och heter något annat, kommer naturligtvis inte ihåg vad... men det finns :)

Vore det inte en idé att få mjukdelarna i frambenen undersökta med ultraljuds scanning?

Det finns ju FLERA senor med olika funktion och fästen som oxå gör att de påverkas OLIKA av ev. förändringar i hov/benställning, olika typer av skador kräver ju dessutom olika form för management och har olika prognos.
Senorna kan vara SKADADE (= bristningar, blödningar i fiberstrukturen) eller bara ansträngda (= intakt fiberstruktur men svullen) eller så är det den omkringliggande väv i form av sen hinnor och senskidor som kan vara skadad/ansträngd, =väldigt olika tidsaspekt.

Är det frågan om en anstängning orsakad av ändring i verkning så behöver det ju heller inte vara lika allvarligt som om det är en akut skada uppkommen vid en vrickning i hagen etc.

Typiskt för senskador (framförallt gaffelband) är dock att hästen blir haltfri långt innan strukturen eg. är läkt, om den då sätts i arbete förvärras skadan och prognosen försämras, Vid senskador kan man alltså bäst bedömma läget med ultraljuds scan som ju dessutom är ett väldigt okomplicerat ingrepp, vissa vet. tar scannern med ut till sjukbersök, andra vill att man kommer till klinik.

lycka till

Sitter i samma sits. har ett nytt sto som i hagen gjorde något så att ena frambenet svullnade. har idag haft vet ute och tittat (1 v efter olyckan) har på hans inrådan kylt med kyllera och haft kylförband på natten samt stödförband i liten hage på dgr, nu är hon ohalt men ömmar över senorna. Vet som är erkänt duktig på ben ville att vi skulle skritta henne med stödlindor, kyla benet och stödlindor under nätterna samt liten hage på dagarna. Så ska vi göra ett par veckor tills hon inte ömmar i benet vid tryckningar. är inte heller van vid halta hästar :(

Ja, man lär så länge man lever......
Mitt arma fån! :o
Trodde på personen som lånade ut hästen åt mig ang hovstatus. Sade att hästen var verkad samtidigt som de andra hästarna, dvs tre vdckor innan jag tog hem hästen till mig, men jag trodde inte riktigt på detta då så mkt annat var bristfälligt i hästens skötsel. Troligen, har inte konkreta bevis, så är läget följande: Miljö o hälsa har gjort nedslag på div saker i hästhållningen bla hovstatus. Hovslagare tillkallas och verkar en bit av det som är förvuxet. Alldeles som man ska göra i det fallet för att inte ändra hovens o benets rörelsemönster för mycket. Jag tar ut min egen hovslagare efter tre veckor och verkar hovarna till normal form o längd. Denna gång tar m i n hovis bara som om det gått några veckor för länge då hoven inte ser så riktigt för :devil: ut. Summa summarum....hovens vinkel har alltså ändrats drastiskt på bara några veckor. Kunde det inte ha varit läge att tala om för mig detta innan så hade vi tagit det på annat sätt? Står nu här med en häst som är hältfri men har ngt tjockare senor på båda fram. Klart en belastningsskada.
Är jag sur eller????

Förstår att det känns något retligt...

Men å andra sidan så kan du ju se det positiva i att det troligtvis inte är någon allvarligare skada, benen reagerar ju ofta på drastiska förändringar i hovvinkel, och kan öven bli svullna som en följd av ökad genomströmning om sulorna är ömma ,
Förhoppningsvis så blir h*n snart bättre!

c.

Det viktigaste vid senskador är att hästen aldrig får stå stilla. Dygnet runtutevistelse i ett halvår i stooor hage och sen brukar det bli ganska bra.
Står de stilla så blir det sån dålig cirkuation i benet och senan överansträngs varje gång den rör på sig och läker inte som den ska.

Tyvärr måste jag ha hästen inne på nätterna. Men några veckor till så är det utevistelse dygnet runt!
Boxen är dock stooor och det är "mycket spring i benen".

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
N
Ekonomi & Juridik Vår ponny, som haft en senskada, är halt igen. Han har varit helt ren vid böjprov sedan mitten av december, och senan såg fin ut efter...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 949
Senast: Vonkan
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 013
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar