Sv: hjälp vid sadling!
Min häst spänner sig jätte mycket när jag ska lägga på sadeln.
Har försökt att göra lite NH övningar men det funkar inte så bra.
Vill att hon ska bli lugnare och inte bry sig så mycket om sadlingen. Värre är det när jag ska lägga på Länd täcke/skritt täcke. Hon nästan hoppar åt sidan och jag vet inte vad som har hänt.
vill att hon ska bli lugn och stabil med att få nått på ryggen och rumpan.
Tar emot alla tips!
Vad har du provat redan? Förutsatt att hästen och sadeln är okej, och att problemet är ängslan (känslomässigt) och inte motvilja (relationsproblem) så kan du göra såhär:
Låt henne ha grimma och grimskaft. Börja tillexempel på vänstersidan. Då håller du grimskaftet i vänster hand, med lagom längd så att du når hennes rygg med högerhanden men ändå så kort att när hon börjar gå/studsa runt/springa så måste hon göra det i en cirkel runt dig och du står mer eller mindre och bara rör dig runt med henne med fötterna på samma ställe.
Ta en pad, en jacka, ett ländtäcke etc. och håll i högerhanden. Kasta upp det på hennes rygg, ta bort det, kasta upp, ta bort det med jämn rytm. Fortsätt tills hon stannar, då låter du det vara av. Pausa, vänta på att hon slappnar av, kanske tuggar/slickar sig om munnen. Gör om det tills hon står still när du kastar upp det några ggr. Då gör avancerar du lite och gör proceduren när hon står still fast tills hon tydligt slappnar av, tex. sänker huvudet. I nästa steg vill du fortsätta tills hon sänker huvudet, kanske slickar sig om munnen, suckar till och med vilar på ett bakben. Ge inte upp, låt varje moment ta den tid det tar, och glöm inte paus, dv. eftergift. Gör det här en sju-åtta dagar i rad ska du få se..Hitta allt möjligt att utmana med sedan, filt, plastsäck, presenning...så blir hon tåligare och tryggare.
Vad gäller sadeln så se till att hon har slappnat av med sadeln på ryggen innan du spänner sadelgjorden. Du får hålla lite i sadeln tills du vet att hon är okej med den. Spänn den bara så lite du kan utan att den glider runt och låt henne röra sig med den mellan indragningarna. Har du problem även med att spänna sadelgjorden så använd samma princip som förr, dra åt-släpp-dra åt-släpp och släpp som eftergift vid avslappning. Enkelt med Westernsadel/gjord, svårt med klassisk. Du kan använda tex en longerlina runt hennes mage och simulera trycket från sadelgjorden. Du håller i sadeln med ena handen, och grimskaftet i andra, låter henne gå runt dig som innan, tills hon stannar, sedan tills hon sänker huvudet, till sist visar tecken på total acceptans.
Glöm inte- en vecka i sträck. Det här har inte jag kommit på! Men jag har använt det ofta och aldrig misslyckats med den här proceduren!
Lycka till!