hjälp vid sadling!

P

PennyRe12

Min häst spänner sig jätte mycket när jag ska lägga på sadeln.
Har försökt att göra lite NH övningar men det funkar inte så bra.
Vill att hon ska bli lugnare och inte bry sig så mycket om sadlingen. Värre är det när jag ska lägga på Länd täcke/skritt täcke. Hon nästan hoppar åt sidan och jag vet inte vad som har hänt. :( vill att hon ska bli lugn och stabil med att få nått på ryggen och rumpan.
Tar emot alla tips! :)

Sv: hjälp vid sadling!

Hade en kompis som hade jätteproblem med det och svaret visade sig vara riktigt enkelt. Många hästar har nämligen väldigt ytliga blodkärl där sadelgjorden sitter och om man masserar där på båda sidor om hästen innan man spänner åt, så gör det mindre ont på hästen och hästen blir mindre spänd.

Du måste dock massera varje gång, men allt för att göra det mer bekvämt för hästen och så att den får mindre ont. Tydligen är detta också ett väldigt vanligt problem hos många hästar, men det är många som inte vet om att det går att massera. :)

Min häst spänner sig jätte mycket när jag ska lägga på sadeln.
Har försökt att göra lite NH övningar men det funkar inte så bra.
Vill att hon ska bli lugnare och inte bry sig så mycket om sadlingen. Värre är det när jag ska lägga på Länd täcke/skritt täcke. Hon nästan hoppar åt sidan och jag vet inte vad som har hänt. :( vill att hon ska bli lugn och stabil med att få nått på ryggen och rumpan.
Tar emot alla tips! :)

Vad har du provat redan? Förutsatt att hästen och sadeln är okej, och att problemet är ängslan (känslomässigt) och inte motvilja (relationsproblem) så kan du göra såhär:
Låt henne ha grimma och grimskaft. Börja tillexempel på vänstersidan. Då håller du grimskaftet i vänster hand, med lagom längd så att du når hennes rygg med högerhanden men ändå så kort att när hon börjar gå/studsa runt/springa så måste hon göra det i en cirkel runt dig och du står mer eller mindre och bara rör dig runt med henne med fötterna på samma ställe.
Ta en pad, en jacka, ett ländtäcke etc. och håll i högerhanden. Kasta upp det på hennes rygg, ta bort det, kasta upp, ta bort det med jämn rytm. Fortsätt tills hon stannar, då låter du det vara av. Pausa, vänta på att hon slappnar av, kanske tuggar/slickar sig om munnen. Gör om det tills hon står still när du kastar upp det några ggr. Då gör avancerar du lite och gör proceduren när hon står still fast tills hon tydligt slappnar av, tex. sänker huvudet. I nästa steg vill du fortsätta tills hon sänker huvudet, kanske slickar sig om munnen, suckar till och med vilar på ett bakben. Ge inte upp, låt varje moment ta den tid det tar, och glöm inte paus, dv. eftergift. Gör det här en sju-åtta dagar i rad ska du få se..Hitta allt möjligt att utmana med sedan, filt, plastsäck, presenning...så blir hon tåligare och tryggare.
Vad gäller sadeln så se till att hon har slappnat av med sadeln på ryggen innan du spänner sadelgjorden. Du får hålla lite i sadeln tills du vet att hon är okej med den. Spänn den bara så lite du kan utan att den glider runt och låt henne röra sig med den mellan indragningarna. Har du problem även med att spänna sadelgjorden så använd samma princip som förr, dra åt-släpp-dra åt-släpp och släpp som eftergift vid avslappning. Enkelt med Westernsadel/gjord, svårt med klassisk. Du kan använda tex en longerlina runt hennes mage och simulera trycket från sadelgjorden. Du håller i sadeln med ena handen, och grimskaftet i andra, låter henne gå runt dig som innan, tills hon stannar, sedan tills hon sänker huvudet, till sist visar tecken på total acceptans.
Glöm inte- en vecka i sträck. Det här har inte jag kommit på! Men jag har använt det ofta och aldrig misslyckats med den här proceduren!

Lycka till!:)

den är helt ny och är utprovad väl :)
Den passar henne

det ska jag prova, tack så jätte mkt! :D

Om hon spänner sej så kanske det blir så att sadeln hamnar lite snett när du spänner från en sida.Testa med att ha gjorden i yttersta hålen på båda sidorna och spänn ett hål i taget från båda sidorna.

Hon har aldrig spänt sig när man sadlar. det kom typ efter sommaren påväg till hösten va det hon började att spänna sig.

Vill fortsätta på spåret som tidigare nämnt, när hon står still och du fortsätter att lägga på och ta av täcket/jackan/paden eller vad du nu använder så dra det även fram och tillbaka, rumpa till manke, ta av den, lägg på den igen, dra den fram och tillbaka tills hon känner sig trygg och lugn med det med. Då kan du även få bukt med hennes rädsla för ländtäcket.

Delvis till ts:

bitingboxfish har en bra poäng och en bra grundinställning dock tycker jag att bbf glömmer av några steg. Innan man påbörjar arbete med föremål så bör man arbeta sig igenom hästens kropp med sina händer. D v s - hästen ska acceptera dina händer överallt och göra det avslappnat. ( mage, skap/juver, ögon, öron, ben, svans osv ) om hästen inte i dagsläget gör detta så bör du enligt mig först arbeta fram denna trygghet innan du går vidare på fysiska föremål.

Det kan du även göra på motsvarande sätt som bbf förklarat det för fysiska föremål, fast du använder din hand och en lugn cirkulerande rörelse. Börja där du vet att hästen accepterar din hand och rör den i långsamma cirklar över hästens kropp. Om hästen reagerar när du rör den någonstans backar du tillbaks till ett område den inte reagerar på och väntar tills den slappnar av, då rör du dig åter mot området som inte är helt "OK", och fortsätter så tills hästen accepterar och inte bryr sig om någon beröring, någonstans.

Efter det kan man påbörja arbete med fysiska föremål.

kan det vara att hon blir känslig vid pälls fälning/sättning? min polla blir ordentligt sur då man täckar under vår/höst. detta pga pälsen. under sommaren och vintern så är hon mycket lättare att täcka(även om hon nafsar då man knäpper i bogen"/ året om) pollan är ganska besvärlig att sadla också, men brukar muta med godis och berömma det lugna beteendet. står hon helt stilla så får hon godis och beröm, om hon sparkar säger jag ifrån och berömmer direkt då hon står lugnt på alla 4 igen. ska testa tipset att massera vid sadelgjorden, hon brukar vara känslig där och kan vara en del av orsaken till hennes beteende. (och sparkandet från pollan är endast ett tecken på irritation, hon sparkar i boxen då ngt inte är som hon vill, dvs får mat för sent, inte blir utsläppt i tid, box grannen soven för länge på morgonen osv)

Delvis till ts:

bitingboxfish har en bra poäng och en bra grundinställning dock tycker jag att bbf glömmer av några steg. Innan man påbörjar arbete med föremål så bör man arbeta sig igenom hästens kropp med sina händer. D v s - hästen ska acceptera dina händer överallt och göra det avslappnat. ( mage, skap/juver, ögon, öron, ben, svans osv ) om hästen inte i dagsläget gör detta så bör du enligt mig först arbeta fram denna trygghet innan du går vidare på fysiska föremål.

Det kan du även göra på motsvarande sätt som bbf förklarat det för fysiska föremål, fast du använder din hand och en lugn cirkulerande rörelse. Börja där du vet att hästen accepterar din hand och rör den i långsamma cirklar över hästens kropp. Om hästen reagerar när du rör den någonstans backar du tillbaks till ett område den inte reagerar på och väntar tills den slappnar av, då rör du dig åter mot området som inte är helt "OK", och fortsätter så tills hästen accepterar och inte bryr sig om någon beröring, någonstans.

Efter det kan man påbörja arbete med fysiska föremål.

Elizette har helt rätt! Innan hästen accepterar att bli vidrörd överallt med dina egna händer är det ingen bra ide att börja med föremål. Det är därför jag skrev förutsatt att problemet är känslomässigt och inte mentalt. Att hästen inte accepterar att bli vidrörd av dig och vidare vidrörd av tex sadel och sadelgjord pga motstånd brukar vara ett relationsproblem. Då behöver andra saker ses över, som att få hästen att tycka om dig, bli motiverad av dig, 'imponerad' etc. Det har med din attityd gentemot hästen i fråga att göra. Jag uppfattade det som att det verkade vara ett känslomässigt problem, alltså ängslan för föremål, så jag hoppade direkt till det. Slarvigt, jag brukar ju tycka om att skriva längre snarare än kortare...:o
Elizette beskriver en jätteviktig procedur, använd den! :bump:
//Annika

Vilka signaler hästen visar är ju också intressant...
Om den visar motstånd till din beröring, till sadel, sadelgjord så kan man se (eller känna, aj!!!) att den svischar med svansen, går iväg, nafsar efter dig, slår eller stampar med ett bakben, lägger öronen bakåt...
Är den ängslig eller rädd så 'flyr' den iväg, hoppar till kanske, höjer huvudet, spärrar upp näsborrarna...
Den kan ju också vända sin ängslan inåt, och bara se spänd ut, med högt huvud och ytlig andning, blinkar inte så mycket. Då är det ju kanon att lyssna på Elizettes råd och gå igenom hästen med händerna och ta det från början innan pressen blir för stor och den 'exploderar'!:eek:
Självklart för en del, intressant för andra...;)
//Annika

det hon gör ar att spänna sig och ta upp huvudet och hoppar till lite hon visar tecken på rädsla "/

Min fundering är om det är något som är fel i ryggen/korset?
Om hästen visar rädsla så kan det bero på att hon har ont och blir rädd för det.
Om jag vore du så skulle jag kolla upp hästen med hjälp av kunnig veterinär och kiropraktor. Finns alltid en anledning till hur hästen beter sig :)
Lycka till och hoppas du hittar en lösning :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 937
Senast: Stergo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama