Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Zanuzzi

Trådstartare
I ofantligt stort behov av råd/tips/erfarenheter/pepp/osv.

Jag har nyligen börjat jobba som hästskötare (har varit här knappt tre veckor). Jag bor på gården och trivs verkligen hur bra som helst här. Trots att jag befinner mig långt hemifrån har jag inte längtat hem en sekund sedan jag kom. Innan jag åkte mådde jag periodvis ganska dåligt, men sedan jag kom hit har jag inte känt av en enda sådan tendens. Att må så bra som jag gör nu är verkligen värdefullt för mig :love:

Men så är det den där andra sidan av myntet :( Jag har mycket lite erfarenhet av unghästar, och här är det mycket unghästhantering. Jag vet inte varför, men det är som att allt bara går snett för mig :cry: Sedan jag kom hit för drygt två veckor sedan har jag blivit avkastad, biten, trampad på, klämd mellan vägg och unghäst och snudd på sparkad vid tre tillfällen. Antalet gånger jag har blivit snudd på omkullsprungen och omkulldragen av hispiga/panikslagna hästar har jag inte ens räknat. Två hästar har stegrat sig mot mig vid FYRA tillfällen när jag stod allra max en halvmeter ifrån dem. Det sista stegringstillfället inträffade i fredags, när en häst reste sig när hon skulle släppas ut i hagen. Hon träffade mig på armen när hon gick ner. Dagen innan hade jag longerat en unghäst utomhus. Vid tre tillfällen blev han hysterisk och drog iväg som en galning. Den tredje gången orkade jag knappt hålla honom och jag hade antagligen tappat honom om han inte hade gått omkull :crazy:

De där två incidenterna blev bara för mycket. Nu låter det kanske som att alla hästar här är helt galna, och så är det verkligen inte. De är visserligen unga, men med de allra flesta är det inga större problem. Men sådana här incidenter när en häst får fullständigt frispel och stegrar sig/snudd på drar omkull mig/snudd på springer över mig händer nästintill varje dag. Om det hände någon gång ibland skulle jag inte säga något. Hästar är ju hästar. Men är det "normalt" att det är såhär varenda dag? :crazy:

Anledningen till att jag skapar den här tråden nu är att jag för en stund sedan tappade en häst. Hon brukar vara okomplicerad i vanliga fall, men idag fick hon spel när jag skulle ta ut henne ur skrittmaskinen och drog iväg tills jag inte orkade hålla henne längre. Tänk om något hade hänt med henne! :cry:

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns som det bara är en tidsfråga innan något går riktigt åt helvete. Ska jag försöka vänja mig vid det här, eller sluta?

Alla de här incidenterna får mig att tvivla så mycket på mig själv. Varför klarar jag plötsligt inte att ta in en häst från skittmaskinen liksom? :cry: Om man inte klarar det kanske man inte har i ett stall att göra? Det känns som att det bara är mig som allt går snett för också, även om jag vet att det inte är så. Min arbetsgivare, som har oändligt mycket mer hästerfarenhet än jag, hade samma problem som jag när hon skulle ta ut den där stegrande unghästen i hagen häromdagen. Hästen som jag tappade idag har hon nästan tappat vid två tillfällen. Ägarna till en av unghästarna vill inte ha hem sin häst eftersom de är så rädda för henne :crazy:

Vad tycker ni att jag ska göra? Jag vill verkligen inte åka hem eftersom jag trivs så bra, men jag vill ju inte bli ihjälsparkad heller :crazy:

Hjälp, tack...
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Oj då, det verkar som om du har mycket att göra iallafall :)

Tror inte att du ska oroa dig. Fråga de andra runt omkring i stallet som har större erfarenheter av unghästarna så fort du får problem. Har erfarenhet av unghästar, men då har det förvisso varit islandshästar och det låter som om du är på ett travstall eller liknande?
Det mesta man får tänka på är att vara ett steg före, alltid vara beredd på att något kan hända. Självklart ska du vara lugn och avslappnad, men försök vara uppmärksam, och stå på dig mot hästarn, ge dig inte och försök alltid vara på den säkra sidan. Ex. De där om att bli klämd i stallgången eller vart du nu var, se till så att hästen går närmst väggen o du har stort utrymme själv mellan väggen o hästen. Det känns ju kanske också som om många hästar där har mycket energi, du har inte möjlighet o bara släppa dem i en paddock och låta dem löpa runt själv. Ok om du vill longera, men då får du nog göra det på en stoooor volt och inte ha för högt tempo så hästarna får chans att "tända" till :) hoppas det löser sig för dig, om du trivs så hoppas jag du stannar kvar och kämpar!
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Jag tycker att du ska scanna över ditt konsekvenstänkande. Allt kan hända, hästar är levande varelser, men man kan försöka förebygga.

Om jag vet att jag ska ta in en stirrig häst som är rädd för plast så kan jag ju ta bort plastbiten som ligger och fladdrar. Vet jag att hästen är stark och kanske lite egensinnig kan jag använda en hingstkedja, osv. De flesta olyckor händer för att folk inte tänker efter före utan bara gör saker.

Vi hade en mycket tråkig incident med en tjej i grannstallet som blev illa sparkad i höstas, hon var ute och gick i skogen med en häst som hade stått på boxvila i 2 veckor. Hon hade ingen hjälm och gick ut med hästen i bara grimma och grimskaft, hästen snodde runt och sparkade henne illa, vad jag vet är hon fortfarande en grönsak... Mycket hade kunnat förebyggas där.

Var hellre försiktig fler gånger. Sen lär sig hästara fort om de skrämmer dig, märker om du är orolig osv. Så försök tänka bort din oro, använd kedja, tänk på din placering (gå tex inte 2 meter framför hästen med löst grimskaft) och testa hästens uppmärksamhet.
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

På din berättelse låter det som att du fått oturen att hantera ohanterade unghästar.
Man har tillåtit hästarna att växa sig stora och starka utan att hela tiden tillföra respekt för människor.
Det är något man normalt sett undviker då det kan, som du nu märkt, innebära stora säkerhetsrisker för de som ska hantera dem.
Jag gissar på att du är utomlands någonstans? I ett stort stall med hästuppfödning?
Oavsett så är min uppfattning att ju mer ditt självförtroende sviker, desto större övertag får hästarna. Det blir en ond spiral till slut som är svår att bryta.
Mitt råd till dig är att plocka fram så mycket självförtroende som möjligt, försök hitta någon bra litteratur om unghästar där du kan få råd och tips på att hantera hästar som uppvisar de egenskaper du beskriver. När man läser skapar man bilder i huvudet baserat på verkligheten och man försöker visualisera det man läser. Ta med dessa bilder till stallet och försök applicera dem på situationen. Redan där har du ett övertag för du kan förutse vad hästen kommer att hitta på.
För det är det som är grejen, att kunna förekomma en bråkig unghäst innan den får för sig en massa bus och korrigera redan innan det händer. Det kräver en hel del praktik och många misslyckanden naturligtvis men sådana har vi alla gjort och det handlar inte om dig som person.
Men det du ska hålla i bakhuvudet är:
- Utsätt dig aldrig för fara vilket t.ex. kan innebära att du alltid släpper en häst som får för sig att slita sig. Du har ändå inte en chans att hålla kvar den. Släpp grimskaftet. För din egen skull. En häst är inte värd att du blir invalidiserad.
- Ha alltid med ett spö när du hanterar ohanterade unghästar (jag förespråkar spöanvändning med sunt förnuft). Se till att med spöet som förstärkt hjälp hålla den ohanterade unghästen på minst 1 meters avstånd från din privata sfär. Lyssnar den inte första gången så förstärker du markeringen tills du får respons.
- En bra ledarskapsövning som jag lärde mig en gång innebär att man när man leder hästen marscherar lätt med hästen 1 meter från sig vid sidan, därefter gör tydligt halt. Då ska hästen stanna direkt, gör den inte det utan tramsar och försöker springa över dig till och med, upp med spöet och markera samtidigt som du går mot hästen tills den börjar backa, ditt kroppsspråk ska vara hotfullt. Den ska backa tills du slutar gå emot den. Då berömmer du och marscherar vidare. Gör halt igen, upprepa, tills hästen lydigt gör som du säger. Så fort det sedan börjar tramsas när du leder hästen upprepa denna lydnadsövning tills ordningen är återställd.

Observera att ett gott ledarskap innebär att man kan läsa av en hästs signaler. Det är t.ex. skillnad på en häst som ifrågasätter ledarskapet och en häst som verkligen är rädd. En häst som är rädd går inte att öva ledarskap på till att börja med. Där måste man som linförare helt iskallt gå genom situationen och samtidigt ignorera hästens rädsla. Detta för att visa hästen att du som ledare inte är rädd, att det inte kommer hända obehagliga saker om hästen bara följer ledaren. Kräver tålamod och mod.
Så pricken över i förstås, alltid beröm när den gör rätt och eventuellt lite godis i fickan. Se upp med så att hästen inte blir en tiggare eller "muddrare".

Dessa första tips kanske hjälper dig en bit på vägen, om inte får du hålla liv i tråden och beskriva situationerna lite mer specifikt för att få bättre råd.
Jag förutsätter att du vill fortsätta detta jobbet och är målmedveten och fast besluten att lösa problemen, därför skriver jag INTE att du bör ta hjälp av en unghästtränare eller dylikt. Det tjänar ju inte din arbetsgivare på eller hur?
Men normalt sett hade det ju varit främsta rådet för dig.

Lycka till nu och glöm aldrig hjälmen, västen, stålhätteskorna och spöet när du hanterar vilda unghästar. :)
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Jobbar du svart eller vitt? Om du jobbar svart skulle jag nog tänka till en eller tio gånger innan jag fortsätter, för din egen skull. Skadar du dig, finns det inga arbetsrelaterade försäkringar och ingen sjukpenning.
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Först och främst, grattis till att du hittat ett jobb du gillar!

Det är svårt att komma som nyanställd och om då måendet inte varit på topp (du skrev att du mått dåligt i omgångar) är det lätt att känna att man bara gör fel och inte duger något till. Har du pratat med arbetsgivarna om hur du känner, och har du fått någon feedback om hur de tycker att du skött dig hittills? Alla arbetsgivare kanske inte går att prata med sånt om, men som hästskötare jobbar man ofta lite lite familjärare miljöer. Det kan ju vara så att de tycker du gör ett toppenjobb! Se till att inte gå in för att svartmåla dig bara, fråga helt enkelt hur de har tyckt att ditt arbete fungerat hittills och säg att du upplevt att det varit lite väl många incidenter än så länge. Hade jag som arbetsgivare haft så många incidenter på kort tid hade jag blivit riktigt orolig - inte för huruvida den anställde är kapabel utan hur säkerhetsläget är!

Vilket för mig till nästa tanke.
Så många olyckor eller nästan-olyckor ser inte jag som normalt, trots att det är unghästar det gäller. Jag hanterar nästan enbart unghästar i mitt vardagliga hästliv, och det sker mycket sällan olyckor. Hur fungerar säkerhetstänket och hur mår hästarna? Får de röra sig fritt i hage och äta tillräckligt med grovfoder? Sådana faktorer kan göra hästar stressade annars.
Om det inte är något av det som felar så kan det ju vara något i sättet du hanterar dem på, du skrev ju att du inte var så van vid unghästar.
Be någon på gården hänga med dig lite och se om det är något du kanske kan ändra på. De har trots allt anställt dig med vetskap om din ovana av unghästar och då kan de inte förvänta sig annat än att du kan behöva lite handledning!

Lycka till och ge inte upp! Såsmåningom kommer självförtroendet tillbaka! :)
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Jag kan även tillägga att det är Mars och att de flesta hästar, o i synnerhet de unga, brukar få vårkänslor den här tiden på året. Jag hade själv en helvetesvecka förra veckan där inte bara unghästarna, utan även 20-taggarna var betedde sig helt uppåt väggarna.
Men som sagt, utan försäkringar, så ta det lugnt.
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

Ta ett djupt andetag, håll dig lugn och "bo" in dig. Det är vår och även mina tre är hispigare än vanligt. Du är ny, säkert lite nervös, speciellt om du varje dag råkat ut för något.
Sedan tycker jag du visar på gott engagemang om du ber någon mer van vid dessa hästar gå lite med dig och kanske kunna påpeka något den ser som felar, så du får chans att rätta till det. Dessutom låter det lite som att de du råkat ut för inte är allt för mycket hanterade?

Tänk bara på att vara försiktig så du inte gör illa dig!!
 
Sv: Hjälp! Vet inte om jag kan/vill :(

GRATTIS till jobbet!! :)
Jag har själv tidigare i mitt liv jobbat som hästskötare i olika stall, och man lär sig himla mycket på det viset.

Sen måste jag säga att jag håller med de andra: fråga de andra om hjälp/råd/vägledning. Och, eftersom det händer en hel del, tänk på DIN EGEN säkerhet i första hand!

Sen kan jag bara säga att hästar blir lite knasiga/totalt knäppa den här årstiden :D
Har själv hästar mellan 2 år till 22 år i mitt stall, och ALLA är lite knasiga och knäppa just nu märker man :) Även de äldsta, som normalt är som filbunkar hela bunten, får man ta i lite extra med den här årstiden :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 080
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 047
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp