Hjälp, vad tycker ni om hästen?

fishcake

Trådstartare
Vad är det första ni tänker på när ni ser denna häst? Närings-/exeriörrelaterat?
Varmblodssto, 8 år, ca 155 i mkh, fölat 2010.

eimrt5.jpg

höger sida

2817o7k.jpg

vänster sida

Kan säga att detta är en häst som inte fått någon kärlek på ett bra tag..

Sv: Hjälp, vad tycker ni om hästen?

Jag tycker att den ser lite lerig ut ;)
Annars ganska gott hull men inte speciellt musklad. Ser också bukig ut så kanske lite brist på protein. Väldigt rak rygg, nästan lite karpryggig.
Annars tycker jag att det ser ut som en häst som står och slappar i hagen. :)

Otroligt muskelfattig överlinje och ser ut som om den kan ha proteibrist eftersom den är så bukig. Ser ut som en häst som kommer kräva en hel del jobb för att bli fin.

Ser ut som ett typiskt fölsto som bara gått med föl utan att jobbas. Muskelfattig överlinje och bukig. Skulle se över mängden protein i fodret för precis som _Zvea_ är det mycket möjligt att den har proteinbrist.

Muskelfattig överlag (även om bakdelen ser bättre ut än överlinjen), bukig (troligen åtminstone lite proteinbrist, och brist på magmuskler). Väldigt rak rygg, som imo ser ganska gång ut.

Ser ut som ett typiskt fölsto som bara gått med föl utan att jobbas. Muskelfattig överlinje och bukig. Skulle se över mängden protein i fodret för precis som _Zvea_ är det mycket möjligt att den har proteinbrist.

Håller med ovanstående. Kan vara värt att ta ett träck prov för mask med. Alla är inte så noggranna med det. Många hästar går i åratal utan att avmaskas.

Tack så mycket för alla svar! Hon var bara lite lerig när jag tog bilderna, haha. ;)

Ägaren bryr sig inte om henne det minsta så nu är det jag som tar hand om den här tjejen! :) Proteinbrist och bukig är precis vad jag också tänkt, så under veckan har jag börjat vänja in henne på Groov. Annars får hon bara 7 kg/dag av ett ganska grovt hö + halm till kvällen, och nån dl betfor och morötter vid insläppet av stallägaren.
Träckprov ska fixas, ska bara ta mig till ett apotek. :)

Hon har fått sina hovar verkade 2 ggr sen augusti 2011, senast nu den 2a april då jag ringde ut och betalade hovslagare då ägaren inte gillar att prata i telefon... hmmpf... 1a verkningen så fick stallägaren ringa ut hovslagare när det blev akut... Nu hade hon väldigt långa och instuckna bakhovar, men dom var inte trasiga på något vis, runda och fina. Framhovarna var det faktiskt också bra form på, bara att dom börjat trasa sig i kanterna. Hon har hårda fina hovar överlag, och det är ju tur. :)

Har longerat henne en gång för att se lite hur hon rör sig i skritt och trav och hur väl hon lyssnar på mig. Jag vill egentligen tömköra henne istället, men har inte min tömkörningsgjord hemma för tillfället. Hon tyckte det var så roligt att få springa av sig lite. :) Men hon lyssnar fint.

Går promenader med henne också, så hon får uppleva något annat än bara vägen till och från hagen. En väldigt snäll häst i övrigt! Himla mysig tjej, hon är så tacksam över en ordentlig borstning och lite uppmärksamhet. :)

Det enda dom haft till henne under dom här 8 månaderna är 1 vintertäcke, 1 grimma och lite borstar. Jag fick ägaren att köpa ett träns + bett, vilket var bra men jag hade bett henne fixa mer saker också, så som stallapotek med temp, bomull, lactacydtvål osv, fleecetäcke, benskydd, ja så hon i alla fall har grundutrustningen. Men det har ju inte hänt, så nu har jag själv köpt in allt.

Är ni intresserade över att höra hur jag går tillväga med henne? Berättar lite om hur det går, vad vi gör osv? ^^ Så postar jag såklart lite mer bilder på hur hennes hull förbättras ;) :banana:

Hur mkt styr du över hästen? 7 kg hö+halm vore kanske rimligt om hästen var väldigt fet, men inte som den ser ut nu.
Jag skulle ge åtminstonde 10 +något proteinfoder.
Speciellt om du börjar motionera hästen samtidigt, då behöver den ju lite extra extra så att säga.

Det jag ser på bilderna är en häst som är tunn överlag och muskelfattig.
Möjligtvis bukig, men kan lika gärna vara en mätt mage i vila.

Du kan inte köpa loss hästen då? Det finns ju en risk att ägaren börjar bry sig när du börjar få liv i hästen igen.

Jag styr det mesta, vet inte riktigt hur mycket grovfoder som ingår i stallhyran. Men hon står fullinackorderad, så ägaren behöver aldrig vara där, enligt henne själv. Jag frågar alltid om jag får göra si och så med hästen, men det är aldrig några problem, bara det att det då är jag som får köpa alla saker som behövs som foder och utrustning till hästen.
Det är lite som att jag äger henne men det är någon annan som bara betalar försäkring och stallhyra.

Har tänkt på att öka grovfodergivan på kvällen, men vet inte om jag måste ta något kg från en annan giva eller om det ingår fler kg hö/dag i stallhyran än vad hon får just nu.
Som det ser ut idag får hon:
Morgon: 1 kg + 1 dl groov
Lunch: 2 kg (frågan är väl hur mycket hon får i sig, då det är 6 hästar i hennes hage och hon är lägst i rang och är rätt jagad som det är utan att det är mat inblandad)
Insläpp: 3 kg + 1 dl betfor
Kväll: 3 kg + halm + 1 dl groov

Skulle gärna vilja öka på kvällsgivan till 5 kg, och grooven kommer ökas successivt så hon får ca 1kg/dag (till att börja med). Hon är rätt tunn, man ser revbenen och flankerna är insjunkna.

Tscabo: Ja den risken finns ju tyvärr :/ Har funderat på att köpa loss henne faktiskt, men just i denna veva så ska mitt "hemstall" som jag hållit till i varje sommar alla år byta ägare, och jag vet inte om jag kommer få vara kvar där i år. :/ Har hjälpt till där många år och senaste åren även haft min egen häst där över sommaren.

Om hon inte får i sig sina 2kg på lunchen,hade jag bytt till 1 kg då och gett 2 kg på morgonen.

Jag skulle absolut som första åtgärd se till att hon får ordentligt med grovfoder ..
Vilket skulle passa bäst om hon fick inne på box då , eftersom det är svårt att veta hur mkt hon hinner äta ute.
Precis så som du tänkt !
Det kan ju inte vara på något annat vis än att man får sin häst tilldelad de antal kilon som den behöver ??
Utan att behöva ta från ngn annan giva .. annars får man snällt köpa till det foder som behövs.
Parasitprov tänkte jag också , som nämndes , om nu inte ägarna gjort det.

Du kan inte köpa loss hästen då? Det finns ju en risk att ägaren börjar bry sig när du börjar få liv i hästen igen.

Håller med här, hänt mig för många gånger..

Jag hade fixat en analys på grovfodret och sen ökat det till minst 10 kg per dag, gärna mer. Min travare åt 13kg per dag och även pellets.
Efter en analys kan du se vad du behöver ge extra :)

Sen tycker jag du ska ta det lugnt fram, ut i skogen off road och gå med henne! Hitta på lite lekar och ha kul :) Inriden?
Tror hon kan bli riktigt fin om du tar det steg för steg.
Kanske kännas igenom av en massör eller så? Om du vill rida i framtiden. Tömmköra är ju kanon!

Lycka till!

Har nu pratat med ägaren och det är fritt fram att öka på grovfodret! Det ingick inget hö alls i stallhyran, utan man fick köpa till det man ville ha.
Så nu kommer hon få 11 kg/dag, plus att jag kommer flytta 1 kg från lunchen och lägga det på morgonen istället. För som sagt vet jag inte hur mycket hon får i sig när hon är ute i hagen, då är det bättre om hon får 2 kg på morgonen i stället. :)

Hon har haft sadel på sig har jag hört i alla fall, men jag ska först och främst börja tömköra henne och jobba mer från marken. Volter, över bommar och övergångar skritt/trav och halter.

Får se om ägaren vill stå för träckprovet, då hon inte verkar så sugen på att ens ha häst. Hon köper hellre skor och kläder för ett antal tusen i månaden, men när det kommer till hästsaker, nä då går det inte.. :confused:

Med så svalt intresse för sin häst , kan de lika gärna skänka hästen till dej ..
tycker jag :)

Med så svalt intresse för sin häst , kan de lika gärna skänka hästen till dej ..
tycker jag :)

Tycker jag med!

Nu låter det mest som att hon utnyttjar dig tycker jag.
Skulle inte förvåna mig om du blir utslängd med huvudet före när det är ordning på hästen igen.
Ni kanske borde skriva någon sorts kontrakt?

Någon nämnde att hon hade karprygg?

mvsy6u.jpg

Är det när länden är upphöjd följt av en liten grop precis innan rumpans högsta punkt?

Ja vissa borde tyvärr inte ha häst... :/

Men nog är hon söt alltid :)
30j4kjo.jpg

Tvättade svansen på henne idag, den var bara en enda lerklump.. Sen gick vi ut och tog en mysig promenad, joggade i uppförsbackarna och tog en tur rätt genom skogen så hon fick lyfta på fötterna lite. :) Trött och nöjd häst när vi kom hem till stallet igen. :)

Hon är verkligen jättesöt. Vad snällt av dig att du tar hand om henne. Hon ser så klok ut. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Zetly
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II