HJÄLP! Vad ska jag göra?!

Tinkerbelly

Trådstartare
Jag har en kompis som har en underbart snäll häst.. Men hon behandlar den som om hon vore en hästmisshandlare!! Först byter hon bett från bara vanligt 3-delat tränsbett till KANDAR!:eek: Och hon rider med sporrar hela tiden! Hon slår sin häst om han hälsar på andra hästar och om hon tex kratsar hovarna och han rör sej så SPARKAR hon han i magen :cry:

VAD SKA JAG GÖRA ?!?!?!:confused:

Sv: HJÄLP! Vad ska jag göra?!

Hm. Nu räknas väl varken kandar eller sporrar som misshandel - under förutsättning att ryttaren kan använda det på rätt sätt.
Anser du att hästen behandlas illa eller lider skada tycker jag att du ska säga till. Man behöver ju inte råskälla, utan kan väl ifrågasätta hanteringen ändå.

Håller med Nasseman. Skulle inte kalla kandar eller sporrar som misshandel så länge som man använder det rätt.

När hästen hälsar på andra hästar, i vilka situationer då? Hur slår hon hästen? Och vad är det han gör när hon kratsar hovarna, "drar" han lite i hoven bara eller är det så att hon knappt kan kratsa dom?

Prata med henne och säg vad du tycker på ett bra sätt utan att attackera henne. Ni kan ju ha en diskussion om det, låt henne liksom förklara varför hon gör som hon gör.

Jag har en kompis som har en underbart snäll häst.. Men hon behandlar den som om hon vore en hästmisshandlare!! Först byter hon bett från bara vanligt 3-delat tränsbett till KANDAR!:eek: Och hon rider med sporrar hela tiden! Hon slår sin häst om han hälsar på andra hästar och om hon tex kratsar hovarna och han rör sej så SPARKAR hon han i magen :cry:

Det är handen som håller i tygeln som avgör hur elakt ett bett är! Det kan vara betydligt värre med ett tredelat bett i händerna på en dålig ryttare...
Sporrar använder man ju för att förfina sina hjälper när man har kommit en bit på väg i sin ridning. Att tjata med hälarna i sidorna på en häst gör den snart skänkeldöd och är nog så otrevligt för hästen. Sitter man på sin häst så vill man ju inte att några hästar ska hälsa på varandra då det faktiskt är stor risk för en som ryttare att kanske få en ovälkommen spark på benet och - jag förstår faktiskt en tillrättavisning vid hovkratsning då det ju också är ett läge då hästen bör stå still. Kanske är det så att hästen är snäll för att den är väluppfostrad........
Genom att titta på hur hästen är så brukar man kunna konstatera hur bra ägare den har!

För några år sen träffade jag på en riktigt läskig unge som behandlade sin ponny likadant. Jag led varje gång jag red ut med henne och ställde till sist som krav att hon skulle bete sig vettigt mot den stackars hästen annars ville jag inte rida med henne nåt mer. Det hjälpte ett tag men tyvärr var hon fostrad in i detta negativa beteende så jag slutade rida med henne.

Jag försökte på alla sätt visa genom hanteringen av min egen häst hur långt man kan komma med mjukare metoder men hon trodde stenhårt att min häst var nån sorts mirakelhäst och att min behandling bara funkade på just den hästen.:crazy:

Tyvärr är det väl inte mycket du kan göra mer än att försöka visa att det finns andra, trevligare metoder att umgås med sin häst på och att ta avständ från henne när hon bär sig illa åt. Som några skrev är det ju inte anmälningsbart, bara väldigt tragiskt.

Edit: Efter hur du skrev förutsätter jag att hon inte kan hantera varken kandaret eller sporrarna på ett korrekt sätt.

Senast ändrad:

Om du inte kan eller vågar prata med henne, köp boken Rid i harmoni med hästen av Perry Wood till henne i julklapp. En mycket tänkvärd bok om hur man hanterar sig själv och hästen på ett ödmjukt sätt.

OM du väljer att prata med henne så berätta ärligt hur du tänker och känner. Till exempel kan du börja med att säga att du blir ledsen när du ser att hon sparkar hästen i magen för att hästen inte förstår vad den gjort för fel. Ge henne lite dåligt samvete genom att använda hästens känslor, säg att den också blir ledsen och besviken på henne och "hur tror du att det känns för den". Du kan ju också förklara det genom att säga att den faktiskt känner att en fluga kan sitta på den och den känner det. Fortsätt med att säga att hästen inte har valt att vara vår ridhäst utan att vi faktiskt har valt den, och kompisar måste man vara snäll emot och inte svika, annars funkar det inte att samarbeta. "Hade du gjort så mot mig hade jag nog valt att inte vara din kompis längre, men din häst kan faktiskt inte välja"

Att hon rider med kandar och sporrar vet jag inte vad jag ska säga om, men beter hon sig lika illa med hand och skänkel så låter det himla otrevligt.

Om hon inte lyssnar på dig så fråga dig själv om du verkligen vill vara kompis med en hästmisshandlare....

Lycka till och hoppas det går bra:crazy:

Det är handen som håller i tygeln som avgör hur elakt ett bett är! Det kan vara betydligt värre med ett tredelat bett i händerna på en dålig ryttare...
Sporrar använder man ju för att förfina sina hjälper när man har kommit en bit på väg i sin ridning. Att tjata med hälarna i sidorna på en häst gör den snart skänkeldöd och är nog så otrevligt för hästen. Sitter man på sin häst så vill man ju inte att några hästar ska hälsa på varandra då det faktiskt är stor risk för en som ryttare att kanske få en ovälkommen spark på benet och - jag förstår faktiskt en tillrättavisning vid hovkratsning då det ju också är ett läge då hästen bör stå still. Kanske är det så att hästen är snäll för att den är väluppfostrad........
Genom att titta på hur hästen är så brukar man kunna konstatera hur bra ägare den har!

:eek:

Ärligt du skojjas va? En tillrättavisning om hästen Rör sig när ägaren krattsar hovarna... Och du anser att det är Ok att hon sparkar hästen i magen!? :confused::crazy:

Sporrar på en okunnig ryttare är grymt för hästen.

Ett tredelat bett är deffinitivt inte hemskare än ett kandar. Oavsett om ryttaren är bra eller dålig.
Är ryttare så dålig att denna inte kan rida på ett tredelat så ska den ju deffinitivt inte rida på ett kandar!!!

Att hälsa på hästar är inte alltid lämpligt, men att slå en häst för det??? Det räcker väll ändå med att styra undan hästens huvud?

Det är skillnad på väluppfostrad och nedtryckt.

Den Enda gång det är ok att anfalla, slå eller på något sätt göra en häst illa är om hästen attackerar dig och du måste försvara dig.
Jag kallar inte att röra sig när man krattsar för att attackera...:grin:

Kan man rida och kommunicera med sin vän ser jag inget problem med att byta till kandar från 3-delat. Men man måste ju vara medveten om att det kan skada hästen o samarbetet man har. Sporrar använder jag inte då jag anser att det är orättvist mot hästen. Min Hekla går så långsamt som hon själv vill o kan man inte respektera det ska man nog se sig om efter annan hobby på ens egen hälsas bekostnad. INGEN sitter upp med sporrar på min bästa vän! Det finns ju en anledning till att ens häst inte vill gå på framåt. Oavsett ras.

Angående att hon slår sin häst är det enkelt för dig när du ser det! Såhär gjorde jag mot min fd kompis:
Lät henne höra att hon betedde sig som en idiot!! Högt, klart o tydligt så alla i stallet hörde mig säga det.

Gick med bestämda steg fram till "K" och ställde mig en decimeter från hennes ansikte samtidigt som jag sa:
"ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?! HÄSTEN KOMMER INTE RESPEKTA DIG MER FÖR ATT DU SLÅR DEN! SER JAG DET HÄR IGEN KOMMER JAG TA TILL DE ÅTGÄRDER SOM KRÄVS FÖR ATT GÖRA HÄSTEN RÄTTVISA. ÄVEN OM DET INNEBÄR ATT JAG SKA BEHANDLA DIG PÅ SAMMA SÄTT SOM DU BEHANDLAR DIN HÄST!
Då hon är en såpass osäker person som direkt gick till attack mot sin häst backade hon två steg när jag sagt mitt o bad mig dra åt h******, med gråten i halsen (men ta inte det som ett nederlag om du råkar ut för samma kommentarer). Det var hon som backade. Jag ser det bara som att jag tog ledningen och vann.

Jag tog även loss "K's" häst när hon gick iväg för att grina o släppte ut den i hagen ( med sadel, martingal, träns o benreflexer på, det enda jag tog av var tyglar och stigläder) o det här var en häst som inte litade på "K". Hon fick jaga runt i slasket länge innan hon fick in henne o kunde ta av utrustningen.
Till alla andras stora nöje.

För min del var det helt klart värt det o jag önskar att fler hade stake att göra samma sak mot såna idioter! Varför ödsla energi på att försöka hålla god min och vara kompis med nån man ändå bara snackar skit om och inte delar åsikter med vad det gäller en så självklar sak som hur man beter sig mot djur.
Hon kom efter några veckor krypande till mig men jag gjorde klart att jag inte har någon plats för idioter i mitt liv, så i dagsläget har vi ingen kontakt.

Om din s.k kompis är en riktig kompis kan hon ta kritik och bättra sig eller ge ett bra argument för sitt beteende (personligen ser jag inget argument som kan ursäkta att man brukar våld på det sättet men...). Visst, alla kan ha bra o dåliga dagar. Men jag slår inte mina vänner för att dom inte gör EXAKT som jag vill när JAG vill.

Slutar hon inte är det ju bara att anmäla henne, anonymt om du inte har stake att stå för dina åsikter.

:banana::banana::banana: Bara patetiska människor slår sina djur och medmänniskor...

:eek:

Ärligt du skojjas va? En tillrättavisning om hästen Rör sig när ägaren krattsar hovarna... Och du anser att det är Ok att hon sparkar hästen i magen!? :confused::crazy:

Sporrar på en okunnig ryttare är grymt för hästen.

Ett tredelat bett är deffinitivt inte hemskare än ett kandar. Oavsett om ryttaren är bra eller dålig.
Är ryttare så dålig att denna inte kan rida på ett tredelat så ska den ju deffinitivt inte rida på ett kandar!!!

Att hälsa på hästar är inte alltid lämpligt, men att slå en häst för det??? Det räcker väll ändå med att styra undan hästens huvud?

Det är skillnad på väluppfostrad och nedtryckt.

Den Enda gång det är ok att anfalla, slå eller på något sätt göra en häst illa är om hästen attackerar dig och du måste försvara dig.
Jag kallar inte att röra sig när man krattsar för att attackera...:grin:

Bra sagt Sammet!!!

jag säger till min häst när jag ska kratsa hovarna att lägga av då hon ibland drar åt sig hoven och gör små "sparkar" för att jag ska släppa då kan jag ryta till.

Tror inte att Piamaria menade att det var ok att ägaren sparkade hästen i magen.

Jag har en väluppfostrad harmonisk häst trots att jag både har ett skarpt bett och sporrar.

Till TS:
Prata med tjejen och fråga. Be henne förklara varför hon gör som hon gör. Det brukar vara en tankeställare.

Det där skulle jag kalla ett riktigt dåligt sätt att ta andra människor, även riktigt dåligt sätt att hantera en häst. Från din sida.

Håller helt med :crazy:

Det finns bättre sätt att hantera sådana situationer. Att skrika och djävlas med folk för att de gör fel, varesig det är medvetet eller omedvetet, är riktigt riktigt ruttet.

Jag håller med. Jag tror inte att man skapar bättre människor genom att skämma ut dem offentligt eller att bemöta dem med utstuderad negativitet. Naturligtvis skall man aldrig acceptera djurmisshandel men jag tror att förändring kommer inifrån, och det hjälper inte att skrika åt folk.

Gick med bestämda steg fram till "K" och ställde mig en decimeter från hennes ansikte samtidigt som jag sa:
"ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?! HÄSTEN KOMMER INTE RESPEKTA DIG MER FÖR ATT DU SLÅR DEN! SER JAG DET HÄR IGEN KOMMER JAG TA TILL DE ÅTGÄRDER SOM KRÄVS FÖR ATT GÖRA HÄSTEN RÄTTVISA. ÄVEN OM DET INNEBÄR ATT JAG SKA BEHANDLA DIG PÅ SAMMA SÄTT SOM DU BEHANDLAR DIN HÄST!

:banana::banana::banana: Bara patetiska människor slår sina djur och medmänniskor...

Undrar just vem som var mest patetisk och dum i huvudet... :grin::grin:

AM

jag säger till min häst när jag ska kratsa hovarna att lägga av då hon ibland drar åt sig hoven och gör små "sparkar" för att jag ska släppa då kan jag ryta till.

Tror inte att Piamaria menade att det var ok att ägaren sparkade hästen i magen.

Jag har en väluppfostrad harmonisk häst trots att jag både har ett skarpt bett och sporrar.

Till TS:
Prata med tjejen och fråga. Be henne förklara varför hon gör som hon gör. Det brukar vara en tankeställare.

Fast det är en skillnad mellan att säga till och att slå. Å andra sidan tycker jag inte man ska ryta till sin häst eftersom det räcker med att tala i vanlig ton, men bestämt. Ryter du varje gång åt hästen kommer den snart att ta det som standard, och då inte se allvaret i den dag du behöver ryta till den... Men det är min filosofi.

Jag har aldrig hört något liknande, riktigt dåligt gjort av dig och därefter ha mage att utsätta hästen med dess utrustning för fara i hagen! :mad:
Visst är det absolut helt fel att slå en häst, men man kan ju faktiskt använda sitt sunda och vuxna förnuft och prata med personen. Förstår att ni inte har någon kontakt längre, jag skulle bli riktigt förbannad om någon gjorde så mot mig och min häst. Förstår inte heller vad det är för andra människor i stallet som tycker det var roligt när du betedde dig så illa.
Det är väl bara patetiska människor som mobbar andra människor och utsätter deras hästar för fara. :grin:

Haha, så skulle jag också gjort. Well, kanske är vi omogna, men ändå. :D

Och klarar man inte av att rida sin häst på tredelat ska man inte betsla upp till kandar? Våld ska bara användas i extrema nödsituationer. Inte om hästen rör på hoven? Herregud, jag blir galen på sånna människor!

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört något liknande, riktigt dåligt gjort av dig och därefter ha mage att utsätta hästen med dess utrustning för fara i hagen! :mad:
Visst är det absolut helt fel att slå en häst, men man kan ju faktiskt använda sitt sunda och vuxna förnuft och prata med personen. Förstår att ni inte har någon kontakt längre, jag skulle bli riktigt förbannad om någon gjorde så mot mig och min häst. Förstår inte heller vad det är för andra människor i stallet som tycker det var roligt när du betedde dig så illa.
Det är väl bara patetiska människor som mobbar andra människor och utsätter deras hästar för fara. :grin:

:eek: Vem har sagt att hästen utsattes för fara? Är det mindre farligt att ha på den utrustningen när man är ute o rider, med risk för att man ramlar av o hästen drar till skogs med tyglar/stigläder som fastnar? Hästen for inte med ngn risk och var inte stressad efter att den kom ut ur stallet och bort från henne. Hon gick lugnt med mig ut och ställde sig och betade. När "K" kom tog hon bara avstånd genom att gå undan o vägrade låta "K" ta fast henne. Hehe... tycker att det var rätt kul o se denna "erfarna tävlingsryttare" kämpa så.
Tjejen ifråga hade länge blivit ifrågasatt av flera i stallet men ingen ville säga nåt för hon var ganska kaxig. Hon kunde hoppa av hästen på uteritter och slå den med spö eller med en avbruten pinne i ansiktet, på bogen m.m. samtidigt som hon gapade och skrek. Någon gång blev hon tillsagd av förbipasserande men skröt med hur mycket hon svor åt o allt elakt hon sa åt dem. Jag såg bara hur hon brukade slå till hästen och hörde hur hon skrek på den inne i stallet.
Tycker att allt var rätt åt henne.
Skulle aldrig utsätta hästen för fara men hon behövde få sig en tankeställare.
Hade inte hon fått in hästen hade nån av oss andra såklart tagit in den åt henne då den gärna följde med oss. DET hade ju varit det bästa av allt, om hon varit tvungen att be oss om hjälp.

Anledningen till denna sammandrabbning var att hästen som stod kedjad i stallgången tappade balansen när hon kratsade höger fram och satte ner hoven så "K" ramlade omkull. "K" blev förbannad och reste sig upp, tog sats och sparkade sin häst i magen och boxade till henne på/vid eller runt ögat (såg bara att hon med knuten näve slog till hästen i ögonregionen) så hon vid sitt flyktförsök halkade och ramlade. Hon försökte vända sig om åt fel håll så vi andra fick rycka ut och hjälpa henne på rätt köl.

Hade jag sett henne hade jag försökt att prata med henne. Men om det inte funkar måste du gör något som får henne att fatta att hon inte kan behandla sin häst hur som helst, även om det är hennes egen! Ingen häst har rätt att få bli behandlad på det viset! Prata med hennes förälldrar eller ngt, men se till att få fram bevis innan du lägger fram anklagelser. Jag vet att det kan var läskigt att säga så till en kompis för att du e rädd att hon inte vill vara din kompis sedan kanske, men om hon e din (och hästens) vän borde hon lyssna på vad du säger och förstå att det e för hennes och hästens eget bästa. Men ge henne gärna en chans att förklara varför hon gör som hon gör.

Hoppas detta tips hjälper dig, om inte, prata med någon som kan övertyga henne. Som hennes tränare (om hon rider för en), hon borde lyssna på någon som hon litar på...

:// Krozzy

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 440
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30