Kan man rida och kommunicera med sin vän ser jag inget problem med att byta till kandar från 3-delat. Men man måste ju vara medveten om att det kan skada hästen o samarbetet man har. Sporrar använder jag inte då jag anser att det är orättvist mot hästen. Min Hekla går så långsamt som hon själv vill o kan man inte respektera det ska man nog se sig om efter annan hobby på ens egen hälsas bekostnad. INGEN sitter upp med sporrar på min bästa vän! Det finns ju en anledning till att ens häst inte vill gå på framåt. Oavsett ras.
Angående att hon slår sin häst är det enkelt för dig när du ser det! Såhär gjorde jag mot min fd kompis:
Lät henne höra att hon betedde sig som en idiot!! Högt, klart o tydligt så alla i stallet hörde mig säga det.
Gick med bestämda steg fram till "K" och ställde mig en decimeter från hennes ansikte samtidigt som jag sa:
"ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?! HÄSTEN KOMMER INTE RESPEKTA DIG MER FÖR ATT DU SLÅR DEN! SER JAG DET HÄR IGEN KOMMER JAG TA TILL DE ÅTGÄRDER SOM KRÄVS FÖR ATT GÖRA HÄSTEN RÄTTVISA. ÄVEN OM DET INNEBÄR ATT JAG SKA BEHANDLA DIG PÅ SAMMA SÄTT SOM DU BEHANDLAR DIN HÄST!
Då hon är en såpass osäker person som direkt gick till attack mot sin häst backade hon två steg när jag sagt mitt o bad mig dra åt h******, med gråten i halsen (men ta inte det som ett nederlag om du råkar ut för samma kommentarer). Det var hon som backade. Jag ser det bara som att jag tog ledningen och vann.
Jag tog även loss "K's" häst när hon gick iväg för att grina o släppte ut den i hagen ( med sadel, martingal, träns o benreflexer på, det enda jag tog av var tyglar och stigläder) o det här var en häst som inte litade på "K". Hon fick jaga runt i slasket länge innan hon fick in henne o kunde ta av utrustningen.
Till alla andras stora nöje.
För min del var det helt klart värt det o jag önskar att fler hade stake att göra samma sak mot såna idioter! Varför ödsla energi på att försöka hålla god min och vara kompis med nån man ändå bara snackar skit om och inte delar åsikter med vad det gäller en så självklar sak som hur man beter sig mot djur.
Hon kom efter några veckor krypande till mig men jag gjorde klart att jag inte har någon plats för idioter i mitt liv, så i dagsläget har vi ingen kontakt.
Om din s.k kompis är en riktig kompis kan hon ta kritik och bättra sig eller ge ett bra argument för sitt beteende (personligen ser jag inget argument som kan ursäkta att man brukar våld på det sättet men...). Visst, alla kan ha bra o dåliga dagar. Men jag slår inte mina vänner för att dom inte gör EXAKT som jag vill när JAG vill.
Slutar hon inte är det ju bara att anmäla henne, anonymt om du inte har stake att stå för dina åsikter.
Bara patetiska människor slår sina djur och medmänniskor...