HJÄLP! Vad ska jag göra?!

Sv: HJÄLP! Vad ska jag göra?!

Fy vad illa du betedde dig både mot ägaren och hästen.
Har faktiskt inte hört ett värre beteende än så.
Hade du köpt ny sadel om hästen la sig med den??

Ingen har sagt att det är mindre farligt att rida ut, ramla av och hästen fastnar, det är inte alls bra. Men utrustningen brukar i varje fall jag ta av innan, hästen borde kunna fastna med sadel o allt någonstans. Min utrustning kostar dessutom tusentals kronor som jag inte skulle kunna byta ut bara sådär.
Jag håller i alla fall med om att det låter som om hästen bahandlades väldigt illa även av ägaren. Aldrig okej att ta till våld.

Oj, det var våldsamt. Skriker du så på alla som gör fel? Personligen tycker jag inte det handlar om att vinna eller förlora utan att hjälpa till. Vad lärde hon sig av din utskällning? Att hon är en värdelös människa som inte borde vistas tillsammans med hästar och dessutom att hon är under din värdighet? Det finns bättre sätt att ge tankeställare genom att föra en normal diskussion.

Undrar också om du hade tänkt betala utrustningen om den hade gått sönder?

kl

Jag är skeptisk till hela historien.....vet inte riktigt om jag ska tro på att hästen ""misshandlas". Allt ser olika ut i olika personers ögon så att säga.

En knuff blir ett slag etc.

HUR använder vännen sporrar? KAN hon rida på ett kandar? Det framgår inte om utrustningen används på ett felaktigt sätt.

Men gapa och skälla ut ngn är aldrig rätt sätt. Det kanske handlar om okunskap? Tror man på allvar att en person vill ta till sig råd och lyssna seriöst på ngn som skällt ut en,hotat,svurit etc?????

Det blev mer svar en vad jag trodde...

Hon kan inte hantera varesig bettet eller sporrarna!

Bettet: Hon drar allt vad hon kan för att stanna hästen medans det bara hade räckt att dra JÄTTEFÖRSIKTIKT! + att hon håller på bettet hela tiden.

Sporrarna: Hon SPARKAR rent ut sagt hästen med dem! ( och det e inte några korta det e 8 cm!:( )

Så jag kan ju inte precis skrika på henne! Vi har varit kompisar jättelänge!:(
Förut va hon jättesnäll! Det känns som om hon inte e hon längre eller vad man ska säga?.. Hon har börjat vara med jättekonstiga kompisar..:confused:

Jag saknar våra roliga ridturer då hon inte va så elak mot sin häst...:cry:

och nu ska hon köpa sporrar med trissor för att "Hästen lyssnar inte på dessa sporrarna längre."

Jag ser den hästen lida varje dag!

Jag orkar inte längre höra på när hon säger att hennes häst inte är bra!

Hästen är en new forest. Maxad D som har hoppat 1,60cm!:eek:

När jag säger att hennes häst är jättesnäll så säger hon "Bara för att din häst e så snäll!" Jag hade bara lust att slå henne då asså! :mad:

Min häst är ingen drömmis! svårriden och het lyssnar inte på vanligt tränsbett. Jag rider honom på ett Sorts Jaktkandar fast med bättre passform, Ett som liksom "formar" sig efter munnen.. men snäll e han allt men inte så snäll..

Hoppas ni fick mer info att "arbeta" med...

Kram // Tinkerbelly

Hmm.. Jag är för det första emot våld mot både djur och människor men detta kunde skötas lite snyggare enligt min mening iaf. Sen är det ju skillnad på att låta hästen gå och göra precis som den vill och att rida och samspela med hästen på ett respektfullt sätt. Det är väl inget nytt att bra ridning är att jobba hästen med så lätta signaler som möjligt, det är väl det alla ska sträva mot? Att låta hästen gå "så långsamt" den vill ser jag som att bara åka runt på hästen och det bygger varken upp hästen eller får den att respektera och lyssna på dig mer för det. En häst ska gå med bra framåtbjudning där man mjukt samlar upp energin som går framåt så hästen börjar jobba med ryggen och då bär upp sin ryttare och bygger muskler.

Svårt att göra om hästen går och segar då energin inte kommer fram. Det hela går ut på att lyssna på hästen, alla hästar är olika. Jag tvingar ingen häst utan försöker hitta ett samspel och få hästen att vilja göra saker och ting, i bland får man lura dom lite så de tror det va dom som tog insiativet:). Har jobbat med hästar som har haft väldigt stark vilja och låst fast fötterna i marken och vägrat gå, där sparkar inte jag igång hästen utan börjar först att fråga mig om den har ont eller om det är jag som brustit i mitt vägledande eller visat mig svag så den inte litar på mig. Har då hjälpt att jag väntat ut hästen så den trott att det va den som gick när den själv ville, jag berömde när den väl tänkt klart sen va det inga problem med det. Kan hålla med om att många missbrukar hjälpmedel som spö, inspänningstyglar och sporrar, med de kan vara bra om den som använder dem gör på rätt sätt. Sporrar är till för den som har en bra balans och inte stör hästen utan har de då för att förfina sina hjälper. Värre då med någon som sitter och ständigt nöter med kramande och drivande skänklar som stör hästen i tid och otid även om den bjuder framåt. När hästen väl gör det i ridningen man bett den om så "åker" man bara med och låter hästen vara i fred för det är det som är eftergift och ger beröm.

Att släppa ut en häst i hagen med utrustning ser jag som dumt, hade väl varit bättre att sadlat av och satt in den i boxen. Alla har olika syn på hästhantering och så kommer det alltid att se ut, man kan inte förändra andra utan bara förändra sig själv. Däremot kan man göra skillnad genom att vara gott föredöme och våga säga sin mening men det blir nog tvärtom effekt om man gör det med tvång och ilska. Jag har varit i stall och skött hästar där jag tycker det brustit i sunt förnuft och skötsel och då har jag lämnat de stall då hur jag än skulle vilja inte kunnat få dessa människor att vilja se saker ur ett annat perspektiv.

Det är svårt att se när personer i ren okunskap är orättvis mot hästar, jag vet och det är svårt att veta hur man ska lägga fram sin åsikt och i bland går det över styr. I längden dock tror jag att om man lyckas behärska sig och tex ge förslag på vad denna kan göra i stället på ett bättre sätt och visa så kan det kanske gå. Om man inte sår ett frö hos den det gäller så fortsätter den att göra på det sättet den alltid gjort och kan behöva hjälp i vissa fall att se att det den gör varken hjälper den själv eller hästen.

Finns det ingen annan i stallet (vuxen?) som kan tala med din kompis?

Är det privatstall lr ridskola ni har hästarna?

Jag tycker du ska siga till henne på skarpen, för så gör man inte mot en häst om det inte fuknar får du prata med en vuxen eller anmäla henne för djurplågeri, hatar sånna personer:devil:

Hästen är en new forest. Maxad D som har hoppat 1,60cm!

Det lät lite högt, detta är alltså över hästens mankhöjd som den hoppar. Är du säker på att det verkligen är 160 cm?

Sporrarna: Hon SPARKAR rent ut sagt hästen med dem! ( och det e inte några korta det e 8 cm! )

Är du helt säker på att sporrarna är 8 cm. Det är ju väldans långt. Har du mätt dom? :)

och nu ska hon köpa sporrar med trissor för att "Hästen lyssnar inte på dessa sporrarna längre.

Nu vet jag itne vilka sporrar du menar, menar du sådana "westernsporrar" som snurrar?

Senast ändrad:

Det lät lite högt, detta är alltså över hästens mankhöjd som den hoppar. Är du säker på att det verkligen är 160 cm?

Är du helt säker på att sporrarna är 8 cm. Det är ju väldans långt. Har du mätt dom? :)

Nu vet jag itne vilka sporrar du menar, menar du sådana "westernsporrar" som snurrar?

Ja hästen har hoppat 160 cm, jag var med när hon gjorde det..

Ja det e väl ett ungefär jag har ju inte mätt dem precis.

Ja sånna "Westernsporrar":(

Jag har aldrig set 8 cm långa sporrar, det kanske bara ser så långa ut ??

Westernsporrar är många gånger snällare än vanliga piggar just för att de snurrar undan istället för att tryckas in.
Men det är klart, i fel händer kan allt missbrukas.

Jag tycker att du ska prata med någon vuxen om hur din kompis behandlar sin häst.

Angående att hon slår sin häst är det enkelt för dig när du ser det! Såhär gjorde jag mot min fd kompis:
Lät henne höra att hon betedde sig som en idiot!! Högt, klart o tydligt så alla i stallet hörde mig säga det.

Gick med bestämda steg fram till "K" och ställde mig en decimeter från hennes ansikte samtidigt som jag sa:
"ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?! HÄSTEN KOMMER INTE RESPEKTA DIG MER FÖR ATT DU SLÅR DEN! SER JAG DET HÄR IGEN KOMMER JAG TA TILL DE ÅTGÄRDER SOM KRÄVS FÖR ATT GÖRA HÄSTEN RÄTTVISA. ÄVEN OM DET INNEBÄR ATT JAG SKA BEHANDLA DIG PÅ SAMMA SÄTT SOM DU BEHANDLAR DIN HÄST!
Då hon är en såpass osäker person som direkt gick till attack mot sin häst backade hon två steg när jag sagt mitt o bad mig dra åt h******, med gråten i halsen (men ta inte det som ett nederlag om du råkar ut för samma kommentarer). Det var hon som backade. Jag ser det bara som att jag tog ledningen och vann.

Jag tog även loss "K's" häst när hon gick iväg för att grina o släppte ut den i hagen ( med sadel, martingal, träns o benreflexer på, det enda jag tog av var tyglar och stigläder) o det här var en häst som inte litade på "K". Hon fick jaga runt i slasket länge innan hon fick in henne o kunde ta av utrustningen.
Till alla andras stora nöje.

För min del var det helt klart värt det o jag önskar att fler hade stake att göra samma sak mot såna idioter! Varför ödsla energi på att försöka hålla god min och vara kompis med nån man ändå bara snackar skit om och inte delar åsikter med vad det gäller en så självklar sak som hur man beter sig mot djur.
Hon kom efter några veckor krypande till mig men jag gjorde klart att jag inte har någon plats för idioter i mitt liv, så i dagsläget har vi ingen kontakt.

:banana::banana::banana: Bara patetiska människor slår sina djur och medmänniskor...

Jag är känd för att vara vass, men det här får mig att vilja ha dig ensam i ett låst rum och visa hur otrevligt det kan bli när man beter sig som skit mot sina vänner!

Finns bra sätt att hantera sådana situationer, och det finns dåliga. Du är ett klockrent exempel på ett MKT dåligt betende.
Den dagen du stöter på en mentalt starkare person än dig ligger du illa till!

Försök prata med henne, förklarar vad du tycker hon gör fel. Nu vet jag inte hur gamla ni är, men utifrån vad jag har läst här låter det som om ni inte är allt för gamla, snarare i den ålder många tycker det är "tufft" att rida på skarpa bett, ha sporrar osv. Har inte hon någon förälder du kan prata med om du inte vill ta det med henne själv? Eller någon annan vuxen som kan prata med henne.

Ursprungligen postat av Hekla2001

Angående att hon slår sin häst är det enkelt för dig när du ser det! Såhär gjorde jag mot min fd kompis:
Lät henne höra att hon betedde sig som en idiot!! Högt, klart o tydligt så alla i stallet hörde mig säga det.

Gick med bestämda steg fram till "K" och ställde mig en decimeter från hennes ansikte samtidigt som jag sa:
"ÄR DU DUM I HUVUDET ELLER?! HÄSTEN KOMMER INTE RESPEKTA DIG MER FÖR ATT DU SLÅR DEN! SER JAG DET HÄR IGEN KOMMER JAG TA TILL DE ÅTGÄRDER SOM KRÄVS FÖR ATT GÖRA HÄSTEN RÄTTVISA. ÄVEN OM DET INNEBÄR ATT JAG SKA BEHANDLA DIG PÅ SAMMA SÄTT SOM DU BEHANDLAR DIN HÄST!
Då hon är en såpass osäker person som direkt gick till attack mot sin häst backade hon två steg när jag sagt mitt o bad mig dra åt h******, med gråten i halsen (men ta inte det som ett nederlag om du råkar ut för samma kommentarer). Det var hon som backade. Jag ser det bara som att jag tog ledningen och vann.

Du tycker hon gör fel som skriker och slår sin häst, men du är stolt över att du skrek, och hotade att behandla henne lika som hon behandlar sin häst, dvs. slå henne? Alltså är du inte ett dugg bättre själv.
Hon kanske tänker precis lika som dig, att när hon behandlar hästen så får hon ledningen och vinner, precis som du tycker att du fick genom att bete dig som du gjorde? Jag försvarar inte henne på något sätt, jag tycker inte att hon gör rätt som behandlar sin häst så, men du behandlade henne på precis samma sätt.
Du utsatte även hennes häst för samma sak när du ställde dig och skrek brevid den.

Jag tror inte att du hade gjort samma sak om hon inte hade varit så pass osäker som du skriver att hon är. Vad ska du göra den dagen du beter dig så mot någon som faktiskt inte går därifrån och grinar, utan försvarar sig?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tog även loss "K's" häst när hon gick iväg för att grina o släppte ut den i hagen ( med sadel, martingal, träns o benreflexer på, det enda jag tog av var tyglar och stigläder) o det här var en häst som inte litade på "K". Hon fick jaga runt i slasket länge innan hon fick in henne o kunde ta av utrustningen.

Det där var väl bland det mest korkade jag läst. Fattar inte ens hur man kan komma på tanken. Pinsamt....:crazy:

Vad nu din kompis än gjort mot sin häst så ger det inte dig rätten att utsätta hästen för den faran/skadan som kan uppkomma, samt att det är totalt respektlöst mot ägaren. Dessutom otroligt omoget beteende...

Senast ändrad:

Tack för alla svar! Detta är nu en gammal tråd men jag har fått ordning på allt nu! Hon har slutat med sporrarna och hon slår inte sin häst längre! För jag va med henne i stallet och då puttade hon till hästen rejält när hon kratsade hovarna så hästen tappade balansen och ramlade!(Asså hon höll upp en hov) Och då sa jag till henne att det va nog. Så då började hon tänka och slutade med sporrarna och att slå han.Men bettet fortsätter hon att rida med men på ett MYCKET bättre sätt! Jag frågade min mamma om hon kunde lära henne hur man hanterar ett kandar, så då gjorde hon det! :D Och jag har även fått henne att inte rida med kandaret hela tiden utan växlar mellan kandar och vanligt tredelat! :)

Vad bra att det har löst sig.

Men, jag har ganska svårt att tro att hästen föll omkull? Med tanke på att hon höll i en hov, och därmed inte kunnat få så jättemycket kraft att putta omkull hästen, som förövrigt har tre till ben att stödja sig på..

Kan man rida och kommunicera med sin vän ser jag inget problem med att byta till kandar från 3-delat. Men man måste ju vara medveten om att det kan skada hästen o samarbetet man har. Sporrar använder jag inte då jag anser att det är orättvist mot hästen. Min Hekla går så långsamt som hon själv vill o kan man inte respektera det ska man nog se sig om efter annan hobby på ens egen hälsas bekostnad. INGEN sitter upp med sporrar på min bästa vän! Det finns ju en anledning till att ens häst inte vill gå på framåt. Oavsett ras.

För min del var det helt klart värt det o jag önskar att fler hade stake att göra samma sak mot såna idioter! Varför ödsla energi på att försöka hålla god min och vara kompis med nån man ändå bara snackar skit om och inte delar åsikter med vad det gäller en så självklar sak som hur man beter sig mot djur.
Hon kom efter några veckor krypande till mig men jag gjorde klart att jag inte har någon plats för idioter i mitt liv, så i dagsläget har vi ingen kontakt.

Om din s.k kompis är en riktig kompis kan hon ta kritik och bättra sig eller ge ett bra argument för sitt beteende (personligen ser jag inget argument som kan ursäkta att man brukar våld på det sättet men...). Visst, alla kan ha bra o dåliga dagar. Men jag slår inte mina vänner för att dom inte gör EXAKT som jag vill när JAG vill.

Slutar hon inte är det ju bara att anmäla henne, anonymt om du inte har stake att stå för dina åsikter.

:banana::banana::banana: Bara patetiska människor slår sina djur och medmänniskor...

Skönt att höra att det fortfarande finns folk med ryggrad!:bow:
Man kan bara hoppas att din fd vän tänkt om...

Ibland beror felhantering inte på elakhet utan på okunnighet. Men i vilketdera så ska vi säga till, hästkraken kan ju inte prata för sig...

Sorry, men nu börjar din historia låta lite konstig... 160cm hinder, 80mm sporrar... Har nångång i tidernas begynnelse ridit med 15-20mm sporrar, tyckte 20mm sporrar vad ganska långa...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 440
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30