HJÄLP!! vad ska jag göra med mitt SURA sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kramiz_tina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 131
K

kramiz_tina

hej hej allihopa!!!
skulle bara höra mig för om ni andra på buke har dräktiga ston som är sura till max.

mitt sto är i 7 månaden. hon har blivit så arg å sur:devil: . har börjat bli lite elak ibland har huggt syrran.. hon lägger öronen tillbaka bara man går förbi hennes box. går man in till henne så drar hon öronen tillbaka å ser hotful ut:devil: .
då ska ni bara se när jag ska sadla min lilla donna. hon beter sig som hon alldrig haft en sadel på sig. slänger med huvet å "hugger" efter mig. "hon hotas bara" har aldrig bittit mig.

MEN när jag ridit henne så är hon snäll som enn ängel :love: hmmm...

hon har vatt lite grinig sen jag fick henne i oktober. men inget som man hänger upp sig på. surat lite när man ska sadla men det var inte så farligt som nu. hon har blivit galen hehe

SÅ MIN FRÅGA ÄR VAD TYCKER NI JAG SKA GÖRA MED HENNE?
jag kan ju inte sluta sköta om henne för hon är sur. så snälla hjälp mig för jag kan inte detta.

ha det gottt allla

Sv: HJÄLP!! vad ska jag göra med mitt SURA sto!

Sätt upp ett galler som hon inte gör någon illa.
Låt bli att sadla henne, det kan vara hennes sätt att tala om att hon inte vill blir riden när hon är dräktig.
Sköt om det nödvändigaste, man måste inte rykta i två timmar varke dag när stoet tror hon är en eldsprutande drake.

EN del ston förändras i hurmär och temperament när de är dräktiga, så är det bara.

Du ska nog sluta rida henne för hon känner att hon inte orkar längre.
Har du egena barn om inte annat så fråga nån som varit gravid de tär på en. De kallas MOOD SWINGS.
Jag både föder upp hästar och har fått 2 egena barn och känner igen detta. Hon har det nog lite jobbigt. Sen har dom ju börjat fälla jätte mkt oxå och då kan dom bli lite känsliga i pälsen. Ge B-vitaminer. Passa dig sen när hon fått fölet de låter som hon kan bli en bra mor somvaktar sitt föl. Lycka till.

Skippa ridningen. Låt henne vara när hon har det jobbigt. Våra ston har perioder i sena dräktigheten när vi kaller dem för hormonhäxor. Låt dem vara det. Propsa inte på umgänge. Våra ston tycker ibland om att lufsa med må en liten promenad när vi ändå går ut med hundarna. Lite rörelse utan att det är jobbigt. De kan bli känsliga mot ryktborsten också - all beröring blir jobbig. (Det kommer ännutydligare ju längre gångna de är) Låt dem bestämma hur de vill ha det. Mat som de älskat fram tills nu kan plötsligt vara "jätteäcklig". Har de tidigare tex älskat att bli kliade på halsen hatar plötsligt att man ens närmar sig halsen. Det blir så när allt är tungt och jobbigt och 1 miljon hormoner lever rövare i kroppen. Var SNÄLL mot henne även om hon gör dig irriterad. Våra gillar när man bara står och pratar lågmält med dem, "mamma-brummar" lite och ibland, när det sprallar alltför mycket i magen kan de tycka om att man läggar sina händer där det sprallar, eller över njurpartiet och bara håller stilla med varm trygg hand. Det är inte fel att ditt sto blir vant vid dig när du pratar/brummar lite med henne och lägger dina händer stilla på henne. Det hjälper henne att slappna av och känna förtroende för dig när det väl är dags för förlossning och du behöver hjälpa till eller bara finnas till hands. Lycka till!

tack för alla svar=)
det lätt kanske som hon var ett månster men så illa är det inte. när jag skulle sadla i dag var hon jätte snäll jag provade med att göra allt jätte sakta å beröma. det tyckte hon om.

men jag tycker det är så konstigt. hon tycker inte om att bli sadlad men när jag rider henne tycker hon det är jätte kul. hmmm ja jag får nog sluta rida med sadel, kan ju alltid rida barbaka.

Hej ... mitt ena sto har också blivit tjurigt, örona bakåt och markerar med att vända baken till i hagen. Men ridning och borstning i gången är inga problem. Men man måste ju tänka att de e fulla av hormoner och saker händer ju med deras kroppar. Min sista egna "dräktighet" var för djävlig, även jag va de!!!:devil:

de kan ju bli på andra hållet också...
Min tjeja ropar på mig så fort jag öppnar ytterdörren i princip.
Vi var nere på stranden och gick för någon helg sedan med 2 andra hästar under ryttare. De galopperade runt men min flicka var nöjd bara vi gick tillsammans hon o jag (inte likt henne att vara så lugn vid andra busiga hästar). Hon är SUPERSOCIAL för tillfället.
Dock har hon visat att hon inte gillar lika mycket att bli kliad mellan juvrena som tidigare.
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 490
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 159
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt... 2
Svar
24
· Visningar
4 960
Senast: Nota
·
Samhälle Hur mycket är socialt accepterat att hjälpa till? När börjar ni störa er på "hjälp"? Hur säger man till någon som bara menar att vara... 2
Svar
23
· Visningar
2 870
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka