Hjälp! Vad ska jag göra? (långt)

J

Jossan R

Hej allihopa!

Vet inte om jag hamnar rätt (är ny här).
Jag skulle behöva alla tips och råd som finns för att hjälpa mej med min häst.
Jag har ett sto (Ungerskt Halvblod) som fyller 4år i feb-07. Jag har haft henne i ca 2mån. Är imp. från Ungern mellan landat i Danmark har bott i Sverige ca 4-5mån, hos den jag köpte henne av.
Hon är rätt så bra grundriden och inkörd. Hon är världens goaste att rida, skulle inte slänga av nån elller hitta på annat.
Men, hon vaktar sin mat nått grymt.Förra ägaren sa det att hon var ett riktigt matvrak, men jag tänkte det inte var så allvarligt. Jag brukar låta henne vara ifred när hon äter sitt kraftfoder.

Hon har hotat sparka en tjej i hagen när hon, och de andra hästarna åt hö i hagen. Hon har knappt nån respekt för männinskor är mycket för att gå över en. Om man bannar henne så är det precis som om hon inte kan ta det utan "tjäfftar i mot" med hugg eller kickar lite. Har oftast öronen bakåt hela tiden i sin box, men har inte hotat att sparka mej.

Förra veckan så skulle en tjej i stallet ge hennes kvällsfoder i boxen. Min häst hon tryckte in tjejen i krubban, för att hon ska till varje pris ha sin mat fort som attan. Hon fäktade och tryckte henne i bogen. Men hon fortsatte trycka in ´henne i krubban.
Då fick hon hjälp av en annan tjej och backa henne ner i hörnet, men då vände hästen på en sekund och sparkade mot de här tjejerna två gånger (riktiga smällar). Det blev märken i boxdörren.
Det har hänt fler grejer. De andra kan knappt ta in sin hästar för då är hon framme och ska bita deras hästar så de inte får tag på dom.
Inte nog med det så började hon brunsta igår för TREDJE gången på de här två månader jag ägt henne. Och då kan man knappt flytta henne i gången åt sidorna. Om det inte kopplar när hon brunstar eller är hon bara dum?

Jag skulle kunna skriva mer, men det blir för långt.
Jag funderar hela tiden på hästen. Jag vet inte varken ut eller in:confused:
Det är inte roligt längre att åka till stallet...
Jag blir jätte glad för alla tips jag kan få!
MvH// Josefin=)
 
Sv: Hjälp! Vad ska jag göra? (långt)

Usch vad jobbigt.
Nu kommer jag med det svaret som oftast ges här på buke.
Ta ut en NH tränare.
Jag tror på "naturlig" träning för hästarna och att man försöker förstå dem istället för att man ska kräva av dem att de ska förstå oss och sedan göra på vårat sätt.
Uppenbarligen så ser hon sig som att hon är i högre rang än er... en häst som är lägre i rang skulle inte sno mat av någon i högre rang. Inte heller trycka upp den i boxväggen osv.
Om jag vart du så skulle jag ta ut en NH tränar och träna på ledarskapsövningar så att hon förstår att det verkligen är du som bestämmer. Jag skulle försöka få med de andra tjejerna när tränaren är där så att de också kan lära sig och dessutom lär sig kanske din häst då att hon måste lyssna på dem också.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 661
Senast: morgaine
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp