Hjälp! Vad har jag att säga till om som stallägare?

Sv: Hjälp! Vad har jag att säga till om som stallägare?

Visst har du som stallägare full rätt att sätta upp egna regler. Som inackordering skulle jag dock bli redigt förbannad om nån lade sig i mitt hjälmanvändande (eller snarare brist på användande).

/migo

Tack för alla synpunkter! Jag tycker väl också lite så att det är mitt stall och mina regler, sen kan ja förstå inackorderingarna också om det blir mkt regeländring från de att dem flyttade in för då kan ju en del förutsättningar ändras. Men när det gäller sådana säkerhetsregler tycker jag det är en självklarhet, fast jag förstår ju att det tydligen inte är lika självklart för alla.
När det gäller hjälmanvändandet tycker jag det är idiotiskt att rida utan hjälm, det värsta är väl att det finns yngre tjejer hä'r 10-13 år som ser upp till de äldre och jag vill inte att de yngre tjejerna får för sig att rida utan hjälm!
Det vill jag absolut sätta stopp för!

När det gäller hjälmanvändandet tycker jag det är idiotiskt att rida utan hjälm, det värsta är väl att det finns yngre tjejer hä'r 10-13 år som ser upp till de äldre och jag vill inte att de yngre tjejerna får för sig att rida utan hjälm!
Det vill jag absolut sätta stopp för!

:bow: Det gör du helt rätt i!

Kicki :)

Som inackordering skulle jag dock bli redigt förbannad om nån lade sig i mitt hjälmanvändande (eller snarare brist på användande).

/migo

Varför? Som stalläg. ska man ju kunna kräva att inhyrningarna uppträder föredömligt med ett säkerhetstänkande. I synnerhet när det finns underåriga i stallet.

Javisst! Men jag skulle allvarligt överväga att flytta om stallägaren satte regler om just hjälmanvändande- för mig är det en "öm punkt".

Sen kan jag också acceptera och förstå att man ska vara ett gott föredömme för unga på anläggningen - även om jag anser att det finns viktigare saker än just hjälmen i det avseendet.

Jag har också massa regler runt mitt stall hemma- som inackordering är det ju bara att finna sig i stallägarens regler eller flytta! En förmån man har med egen gård.

/Migo
Som inte rört hjälmen på år, men begär att alla ev. inackorderingar har hästarna oskodda och ska hantera på ett visst sätt. Alla har vi våra egenheter och regler;)

Håller med några som skrivit innan. Ta först upp det som du inte tycker är ok med de som är berörda, efter det skulle jag sedan sätta upp det som regler att följa. Alt. ta ett stall möte och diskutera saakerna.

För övrigt tycker jag att frågan om hjälm är en sak från person till person. Men visst måste ni hålla med om att det är en j*vla önödig risk man utsätter sig för.

Sätter stallägaren upp det som regler är det vä bara att följa, inte ska man väl bli förbannad på det? Det är en säkerhetsåtgärd och ni borde vara glad för att någon bryr sig om er. De vill inte se er skada er!

Javisst! Men jag skulle allvarligt överväga att flytta om stallägaren satte regler om just hjälmanvändande- för mig är det en "öm punkt".

Sen kan jag också acceptera och förstå att man ska vara ett gott föredömme för unga på anläggningen - även om jag anser att det finns viktigare saker än just hjälmen i det avseendet.

Jag har också massa regler runt mitt stall hemma- som inackordering är det ju bara att finna sig i stallägarens regler eller flytta! En förmån man har med egen gård.

/Migo
Som inte rört hjälmen på år, men begär att alla ev. inackorderingar har hästarna oskodda och ska hantera på ett visst sätt. Alla har vi våra egenheter och regler;)

Jo, det är ju alltid olika vad vi kräver. Hos mig får hästarna vara skodda om hästägaren vill det. Däremot är det totalförbjudet att rida utan hjälm. Dels för att jag inte vill att mina barn (som ser upp till de stora tjejerna) ska ta efter, men framför allt då jag själv varit med och hittat en tjej som ramlat av utan hjälm. Detta hände när jag var i tonåren och min bästis var ute och red. Hästen blev skrämd och hon blev avkastad och sparkad illa i huvudet. Jag har fortfarande detta kvar på näthinnan och jag vill aldrig vara med om det igen.

Det mest intressanta i denna tråden tycker jag är att man som stallägare ställer sig frågan om man får sätta upp regler i sitt eget stall. Givetvis ska ingen komma och bestämma över sådant som jag tycker är viktigt i mitt stall! Då kan man köpa sin egen gård och driva sitt eget stall!

Lite off topic...men varför VILL man rida utan hjälm? Det känns väl skönt och veta att man tänker på säkerheten och är rädd om sig? Hjälm har alltid varit en självklarhet för mig.

Ditt stall - dina regler.
Om det inte passar så får man flytta till ett stall med regler som man kan sympatisera med.

Det fungerar bäst om alla i ett stall har samma inställning.
Både till hjälm, skor på hästar och var man sitter in sina unghästar.

Jag sitter f.ö. alltid in mina ute i en inhägnad, ensammen och hållandes i ett grimskaft.
Och jag har alltid hjälm på huvudet.
De nya moderna hjälmarna är både så lätta och så luftiga att det inte finns några ursäkter för att inte använda hjälm.

Senast ändrad:

Som stallägare har man ett stort ansvar, både juridiskt men också etiskt och moraliskt. Ansvaret (kanske inte alltid juridiskt, men ur andra perspektiv) gäller både hästarna som innackorderas, hästägare, ev. medryttare och skötare, ev. personal, byggnader, inredning, andras ägodelar m.m..

DÄRFÖR tycker jag att det är viktigt att man som stallägare sätter upp regler för hur saker ska hanteras som man har ansvaret för. Och jag tycker att det kan vara allting ifrån om och hur sadelkammaren ska låsas (stöldrisk, brandrisk, mögel/fuktskador osv), hur det är ok att hantera hästarna (dålig hantering kan leda till skador på byggnad, inredning, andra hästägare/medryttare/skötare, skador på hästägaren som bryter mot reglerna och psykiska men för personal och andra som kanske behöver ta hand om eller hitta en skadad person) och även ridhjälmstvång.

Som någon var inne på tidigare, tänk om någon rider utan hjälm och ramlar av, i ett av mina tidigare stall var det en person som avled förra året i anslutning till ridhuset. Då var det stallpersonalen som hittade den döda kvinnan - tänk vilken chock! Sådant tycker jag att det är arbetsgivarens ansvar att förebygga - alltså genom hjälmtvång (om man nu vill ha det så tycker jag att det finns fullgoda skäl).

Som någon sa, vill man rida utan hjälm så gör man det hemma i sitt eget stall, eller i ett stall där ridhjälmslöst ridande sanktioneras.

Varför? Som stalläg. ska man ju kunna kräva att inhyrningarna uppträder föredömligt med ett säkerhetstänkande. I synnerhet när det finns underåriga i stallet.

Och det håller jag med om, en stallägare ska kunna kräva hjälm av de som rider i te x ridhuset. Säkerheten på anläggningen är viktig ur flera perspektiv, stallägaren vill kanske ha kunder efter det att missnöjd inackordering flyttat något som kanske skulle bli svårt om rykten sattes igång. Te x att en speciell anläggning ofta har olyckor med allvarlig utgång, och allt kan just hänga på att folk inte använder hjälm. Då är det ju bättre att låta dessa huvudlösa människor flytta dit andra huvudlösa camperar. Jag har full förståelse för att det kan bli svårt att sätta något på huvudet när man inget har, sen tycker jag alltid det är bättre om folk umgås med likasinnade.;)

Klart att du kan till och med ska ha regler för hur saker och ting ska fungera i ditt stall.
Problemet du har råkat ut för är att du inte haft detta klart redan från början. Så i fortsättningen är det bra om du har skrivna regler för vad som gäller på din anläggning och att alla hyresgäster tar del av dessainnan de flyttar in. Som det är nu kan det ju bli en tjafs med de hyresgäster som redan finns på anläggningen. Försök att lösa det så diplomatiskt som möjligt innan det händer olyckor.

Visst har du som stallägare full rätt att sätta upp egna regler. Som inackordering skulle jag dock bli redigt förbannad om nån lade sig i mitt hjälmanvändande (eller snarare brist på användande).

/migo

Jag tycker visst att du ska bestämma om dom ska ha hjälm eller inte i DITT ridhus!! Det är du som betsämmer reglerna och då får man ta seden dit man kommer. Säkerheten först! Blir dom då förbannande så får dom vbäl flytta till nåt ställe där man inte behöver ha hjälm.:bump:

/migo

Det är ju i så fall helt upp till dig att rida utan hjälm - på en annan anläggning.

Ditt stall - dina regler!!

Ha ett stallmöte och gå igenom vad du har för regler samt vad du förväntar dig av dina inackorderingar. Bättre att vid ett tillfälle samla samltiga o vara övertydlig med vad du vill/inte vill!
Står man i ditt stall så anpassar man sig efter dina regler, annars får man flytta! ;)

Så ska jag prata med tjejen det berör och säga vad som gäller, eller ska jag sätta upp en lapp med säkerhetsregler? Eller ska jag glra både ock? Vad tycker ni?

Jag tycker du ska prata direkt, alternativt sätta upp en lapp också. Jag personligen skulle bli besviken om det bara kom upp en lapp, men å andra sidan så är den ju inte personligt riktad - men den som berörs brukar ju veta att ta åt sig.

Jag är iof lite emot arga/sura lappar allmänt, och föredrar att man pratar. Men i stall verkar det ofta vara poppis med lappar. Jag kan förstå det i vissa fall, om något kommit upp som alla bör veta osv, men annars tycker jag det är trist att möta sura lappar vart man än vänder sig i stallet. Men det är jag det..

/migo

Det handlar även om en ansvarsfråga för stallägaren. Vi vet tex inte vad hon har för försäkringar o vad dom säger om ridning utan hjälm...
Den som hyr får anpassa sig efter sin hyresvärds regler eller flytta!

Jag föredrar raka rör! Samla till ett möte o gå igenom dina regler!
(så behöver du inte ta det med den berörda personen om du tycker det är lite jobbigt..) Då måste ju alla anpassa sig efter reglerna. Den som inte följer dom åker ut, så enkelt är det!
Ilskna lappar o meddelanden på tavlan är jag ALLERGISK mot.... men det är jag det... Tavlan i mitt stall används för daglig information som tex XX mat är inlagd, kan den som kvällsfordar byta XX svetttäcke till stalltäcket. Ev meningsskiljaktigheter tar vi "öga mot öga". Minst 1 gång/halvår har vi stallmöte där vi går igenom ALLT mellan himmel o jord som berör stallet eller hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Övr. Hund Planerar att bygga hundstall i framtiden. Tanken är att det kommer vara 8st boxar på 9m2, med varsin hundgård där 5st kommer att vara...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama