Hjälp! Vad har jag att säga till om som stallägare?

L

Lindyhop

Ja jag har ett stall med 15 talet boxar och ridhus. Jag har många bra inackorderade.

Men nu har jag fått problem med två stycken. En av dem sitter på sin unghäst inne i stallet, i stallgången uppbunden. Detta tycker inte jag är någon bra idé då en ung ohanterad häst lätt kan bli rädd och resa sig, slå i taket, eller ryttaren kan slå i taket mm. Jag har sagt till om detta och hoppas att det inte upprepas.

Nu har jag även sett en inackordering rida utan hjälm i mitt ridhus, detta tycker inte jag är någon bra idé alls, har inte sagt till henne än.

Men vad tycker ni? Är det okej för mig att sätta upp säkerhetsregler, för mitt stall/ridhus? Eller vad får jag egentligen bestämma om?

Vad tycker ni? Och hur fungerar det hos er?

:bow:

Sv: Hjälp! Vad har jag att säga till om som stallägare?

Jag tycker inte det borde vara något problem med att sätta upp regler.

Kanske ni kan ha möte och komma överens om regler?

ett bra argument e att försäkringar inte alltid täcker skador tex vid ridning utan hjälm. dessutom e det ditt stall. tycker att du ska vara tydlig med vilka regler som ska fölljas. sätt hårt mot hårt!!!

Ja jag vill inte ha någon olycka här där inga försäkringar täcker. Jag är orolig för att jag själv ska kunna råka illa ut om det händer något på min anläggning, kan jag det?

Nej visst borde jag väl kunna få sätta upp sådana regler, för mig är det rätt självklart! Men tydligen inte för alla. Annars har jag inte mkt regler i mitt stall utan det har fungerat bra ändå, vill inte vara någon som kommer med massa regfler och pekpinnar, men i detta fallet är det ju farligt och dumt.

Ja, jag tror att man kan råka illa ut om ngt händer på anläggningen och att det är viktigt att ha försäkring som täcker detta. Bl.a så har ju LRF ngn slags medhjälparförsäkring och den täcker även om man tar in tillfällig arbetskraft eller om ngn god vän skulle skada sig av en häst i stallet/på gården. Vi har en typ av försäkring som ser ut ngt i den stilen.
Sedan är det ju så olämpligt att göra som du beskrev, är det ungdomar så hade jag kontaktat föräldrar och är det vuxna kanske man ska framföra lite fint att de inte riktigt passar in ? Jag hade knappt vågat ha dem i stallet, med sådan omdömeslöshet kan ju mycket hända.

Jag sitter alltid in mina unghästar genom att börja sitta på dom när dom är uppbunda. (givetvis tål de att vara bunda, annars skulle jag inte göra det.)

Att man rider med utan hjälm är väl mer upprörande, i så fall.

Jag sitter alltid in mina unghästar genom att börja sitta på dom när dom är uppbunda. (givetvis tål de att vara bunda, annars skulle jag inte göra det.)

Att man rider med utan hjälm är väl mer upprörande, i så fall.

Jag sitter också in mina på det viset, känns mycket säkrare i stallet där de är trygga och lugna. Men inte utan hjälm förstås.

Jag tycker du ska klargöra för alla inackorderade vad som gäller.

Säkerheten måste man alltid vara noga med.

/M

Precis. När de sen är vana att jag sitter på dom knäpper jag loss dom och rider fram och tillbaka i stallgången.

Tack för alla svar!
Det hade inte vart så upprörande om hästen hade varit lugn och trygg, men saken är den att hästen är 3 år och bara hanterad i 2 månader. Den går knappt att leda till och från hagen och det tar 5 minuter att truga på grimman för den är rädd pom huvudet. När den står i stallgången får den 50% av gångerna för sig att slänga sig framåt eller bakåt och slita av repen. Då tycker jag att det är rent farligt att sitta på den i stallgången!

att rida utan hjälm tycker jag är ren idioti, så onödigt. Kan ju hända vad som helst med hästar, även om de är gamla, väluppfotrade osv så är de ju djur med flyktinstinkt.

Så ska jag prata med tjejen det berör och säga vad som gäller, eller ska jag sätta upp en lapp med säkerhetsregler? Eller ska jag glra både ock? Vad tycker ni?

Jag har förresten en sådan där försäkring som täcker familjemedlemmmar, tillfälliga besökare, arbetskraft mm. Men täcker försäkringen även om någon rider utan hjälm?

jag tycker att det är bäst att säga ifrån direkt även om det kan kännas obehagligt med en direktkonfrontation. Att sätta upp en lapp är att fega lite tycker jag. Vågar man ta det direkt så mår man så mycket bättre, för sedan är saken ur världen och man behöver inte gå och reta ihjäl sig.

Ditt stall, dina regler! :)

Din anläggning - Dina regler:cool:

...och att sitta in en unghäst i stallet känns oerhört riskabelt. Något jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Ditt stall, dina regler. Passar det inte hyresgästen så nähä, ta ditt pick o pack och dra - ingen har tvingat henne/honom att ha sin häst hos just dig.

*kl* Jag sitter också in unghästarna i stallet. Fungerar alldeles utmärkt. Mycket lugnare än utomhus.

Jag tycker det är bra med ett kontrakt där reglerna står.
Kontraktet ska man skriva på när man flyttar in i stallet, jag förstår att det kan bli lite jobbigt att upprätta regler s a s i efterhand eftersom det då kanske blir annorlunda regler än vad som fanns när man flyttade till stallet. Därför är det nog enklast att anordna ett stallmöte där man går igenom vilka regler som gäller från nu och varför, annars blir folk lätt irriterade på varför det plötsligt i deras ögon kommer nya regler i stallet. Vissa saker som är självklara för en del är det inte för andra.

DITT STALL- DINA REGLER!
fpl

DITT stall - DINA regler !

Vill inackorderingarna ha något att bestämma om får dom väl skaffa sig eget ställe...

Ansluter mig till skaran för "ditt stall, dina regler"! Finns ingen som helst anledning heller att sätta sig ner och tillsammans diskutera eftersom jag inte tycker att det ska MBL-förhandlas på en anläggning som jag äger. Som stallägare bestämmer man allt, visst kan man lyssna på synpunkter från sina hyresgäster, men besluten tar jag utan diskussion! Detta fungerar alldeles utmärkt här, är aldrig några som helst diskussioner om de regler jag har.

Tycker att det låter vansinnigt att sitta upp på en unghäst som är fastsatt i stallet! :crazy: Skulle bli arg om någon fick för sig det här! Tala om för dina hyresgäster vad som gäller i ditt stall och om någon motsätter sig....ja, då är det ju bara att packa ihop sina prylar och ta hästen under armen och gå. ;)

Kicki :)

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Övr. Hund Planerar att bygga hundstall i framtiden. Tanken är att det kommer vara 8st boxar på 9m2, med varsin hundgård där 5st kommer att vara...
Svar
1
· Visningar
896
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama