Molin
Trådstartare
Hejsan!
Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har
fruktansvärt ont i kroppen sin.
Jag har alltid kollat rygg och ben innan och efter ridning
för att jag alltid oroar mej för mycket. :P
Men hon har inte reagerat någonting för mej då jag känt och klämt
på henne.
Pillan är ett 4årigt vblsto som rids varje dag nu men endast
i lätt ridning, skritt och trav och lite tölt.
Jag håller på med att träna in gångarterna igen då hon varit under
sommaren på bete hos min kompis och där har hon blandat ihop
gångarterna helt så hon blandar dom vid ridning, inge kul.
Därför avstår jag från galloppen just nu och kör skritt och trav, ibland tölten.
Sedan jag fick tillbaka henne från min kompis har hon bara blivit
mer underlig och konstig. För det första så har hon varit riktigt orolig
i boxen vilket har börjat gå över, sedan så är hon orolig vid hantering och helt konstig vid ridning.
Varför jag kollar hennes kropp innan och efter ridning är för
att hon har börjat med dumheter innan ridningen.
Hon backar och vänder och hoppar en 50-60cm upp, försöker
ställa sej och ja enbart jätte konstig, hon har aldrig nå öron bakåt
eller är dum utan hon vill inte ut, och då börja jag fundera på om det
var nått i kroppen men jag hittar verkligen inget fel.
Min kompis trodde att det hade med trotsåldern och göra och att
testa vem som bestämmer och så men jag tycker det börjar
bli värre men man får iväg henne till slut när man vunnit som sagt och då är hon enbart framåt och verkligen vill med ut på ritt så jag fattar ingenting.
Här är iaf mailet jag fick av min medryttare och jag är riktigt orolig.
Jag ska ut imorron så då ska jag kolla igenom henne riktigt noga.
Har dessutom beställt tid för en massör och sedan får man väl
longera, tömköra, köra och kanske rida riktigt lätt i ca 10-20min?
Jag vet inte riktigt därför skriver jag här oxå, jag är ledsen för hon
är ju bara 4år och har aldrig hållt på så här, en gång förut när vi
bodde i Falun men det sluta hon med.
Här kommer mailet iaf...
-----------------------------------------------------------------
Jag kan börja med att jag inte har ridit Pillan i dag heller. Gått en långpromenad. Pillan har ont i sin kropp, hon reagerar kraftigt på olika delar, både på bägge fram boggarna och även bak på höfterna. Kan ha sprungit och ramlat omkull i hagen eller ja vem vet....Någonting är iallafall inte riktigt som det ska vara.
Medans jag höll på att göra pillan i ordning i dag så kom Elinor in i stallet och bara frågade hur det var och om Pillan var lugn. Hon var inte så lugn, trampade runt runt. Då berättade hon att hon hade varit välldigt orolig kvällen innan oxå i sin box(antagligen senare när jag hade åkt därifrån) hon tyckte sig kunna se att det då var någonting som besvärade henne. Hon började att känna lite på pillan och när hon kände och tog lite på henne så markerade hon tydlig på att hon hade ont. Ellinor som hon heter ägaren till de två svarta i hagen är tydligen väldigt duktig och har hållt på mycket med hästar och just när hästar har ont.
Hon provade att stretcha henne lite alla ben. Efter min promenad och Pillan var lite varm så stretchade hon henne igen pluss att hon även masserade pillan. Detta i syfte för Pillans skull. Nu kommer du säkert tänka att dem har ingenting med min häst att göra, men när man står där och ser att hon verkligen har ont och någonting har hänt med henne så vill man ju att det skall bli bättre så allt detta är för att se om hon kan bli lugnare av massage och att vi strechar henne efter att vi har ridigt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tacksam för hjälp..
Kan tilläga att veterinär kommer att tas in om hon inte blir
bättre av massage och lugnare tillstånd.
Ps, ska hon ställas i egen hage eller ka hon fortfarande gå med
busarna hon går med? Dom håller väl sig lugna tror jag men ibland
kan det bli räjs.
Förresten kom på en sak nu..
För en vecka sedan så kom två nya hästar vars ägare som
kollat igenom Pillan. Det vart slagsmål i hagen och Pillan hamna emellan alla och fick sej ett märke på benet i fram, inget som ömmar eller är sårigt, kan det hänt nått mer där efter tro?
Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har
fruktansvärt ont i kroppen sin.
Jag har alltid kollat rygg och ben innan och efter ridning
för att jag alltid oroar mej för mycket. :P
Men hon har inte reagerat någonting för mej då jag känt och klämt
på henne.
Pillan är ett 4årigt vblsto som rids varje dag nu men endast
i lätt ridning, skritt och trav och lite tölt.
Jag håller på med att träna in gångarterna igen då hon varit under
sommaren på bete hos min kompis och där har hon blandat ihop
gångarterna helt så hon blandar dom vid ridning, inge kul.
Därför avstår jag från galloppen just nu och kör skritt och trav, ibland tölten.
Sedan jag fick tillbaka henne från min kompis har hon bara blivit
mer underlig och konstig. För det första så har hon varit riktigt orolig
i boxen vilket har börjat gå över, sedan så är hon orolig vid hantering och helt konstig vid ridning.
Varför jag kollar hennes kropp innan och efter ridning är för
att hon har börjat med dumheter innan ridningen.
Hon backar och vänder och hoppar en 50-60cm upp, försöker
ställa sej och ja enbart jätte konstig, hon har aldrig nå öron bakåt
eller är dum utan hon vill inte ut, och då börja jag fundera på om det
var nått i kroppen men jag hittar verkligen inget fel.
Min kompis trodde att det hade med trotsåldern och göra och att
testa vem som bestämmer och så men jag tycker det börjar
bli värre men man får iväg henne till slut när man vunnit som sagt och då är hon enbart framåt och verkligen vill med ut på ritt så jag fattar ingenting.
Här är iaf mailet jag fick av min medryttare och jag är riktigt orolig.
Jag ska ut imorron så då ska jag kolla igenom henne riktigt noga.
Har dessutom beställt tid för en massör och sedan får man väl
longera, tömköra, köra och kanske rida riktigt lätt i ca 10-20min?
Jag vet inte riktigt därför skriver jag här oxå, jag är ledsen för hon
är ju bara 4år och har aldrig hållt på så här, en gång förut när vi
bodde i Falun men det sluta hon med.
Här kommer mailet iaf...
-----------------------------------------------------------------
Jag kan börja med att jag inte har ridit Pillan i dag heller. Gått en långpromenad. Pillan har ont i sin kropp, hon reagerar kraftigt på olika delar, både på bägge fram boggarna och även bak på höfterna. Kan ha sprungit och ramlat omkull i hagen eller ja vem vet....Någonting är iallafall inte riktigt som det ska vara.
Medans jag höll på att göra pillan i ordning i dag så kom Elinor in i stallet och bara frågade hur det var och om Pillan var lugn. Hon var inte så lugn, trampade runt runt. Då berättade hon att hon hade varit välldigt orolig kvällen innan oxå i sin box(antagligen senare när jag hade åkt därifrån) hon tyckte sig kunna se att det då var någonting som besvärade henne. Hon började att känna lite på pillan och när hon kände och tog lite på henne så markerade hon tydlig på att hon hade ont. Ellinor som hon heter ägaren till de två svarta i hagen är tydligen väldigt duktig och har hållt på mycket med hästar och just när hästar har ont.
Hon provade att stretcha henne lite alla ben. Efter min promenad och Pillan var lite varm så stretchade hon henne igen pluss att hon även masserade pillan. Detta i syfte för Pillans skull. Nu kommer du säkert tänka att dem har ingenting med min häst att göra, men när man står där och ser att hon verkligen har ont och någonting har hänt med henne så vill man ju att det skall bli bättre så allt detta är för att se om hon kan bli lugnare av massage och att vi strechar henne efter att vi har ridigt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tacksam för hjälp..
Kan tilläga att veterinär kommer att tas in om hon inte blir
bättre av massage och lugnare tillstånd.
Ps, ska hon ställas i egen hage eller ka hon fortfarande gå med
busarna hon går med? Dom håller väl sig lugna tror jag men ibland
kan det bli räjs.
Förresten kom på en sak nu..
För en vecka sedan så kom två nya hästar vars ägare som
kollat igenom Pillan. Det vart slagsmål i hagen och Pillan hamna emellan alla och fick sej ett märke på benet i fram, inget som ömmar eller är sårigt, kan det hänt nått mer där efter tro?
Senast ändrad: