Hjälp vad händer med min ponny!?

Baddy96

Trådstartare
En av mina ponnyer har på senare tid börjat tappa pälsen på lite olika ställen. Började med ansiktet men nu har det spridit sig ner mot halsen och benen. Veterinär har varit här och tagit prover för pälsätare, ringorm och nån parasit men alla provsvar var neagtiva. Det enda vet kunde tänka sig att det var annars var vitiligo. Vi har nu skickat in prover för det och hoppas på att få svaren snabbt. Har försökt hitta info om sjukdomen men kan inte hitta "nåt vettigt". Nån som kan berätta vad det är och hur det kommer att påverka hästen iframtiden? Hon är 3 år nu. Eller nån som kan komma på nåt annat som det kan vara? bifogar en bild, syns inte4 så tydligt här men kan ta bättre bilder imorgon:

CopyofIMG_1261.jpg

Sv: Hjälp vad händer med min ponny!?

nä, fast nu blev även ja nyfiken för så där är min exempoony med (trots att hon har "heltäckande" luva och exemtäcke och inte kliar sig) hon hade även sådana "fläckar" (huvud, hals, bog och manke) i vintras vilket jag skyllde på det milda vädret och exemet. frågade vet. som trodde att det kunde ha med det att göra:crazy: (hon är 5)

jag hade en stor häst som blev så där.. man kunde dra loss stora kakor med hår från hans päls. men han svällde upp i benen oxå och de vart typ var som kom ut. han tappade hela pälsen såg rent förjävlig ut. han fick nå pasta mot de kommer ej ihåg va det hette.
Men min vet sa att de antagligen berodde på det konstiga vädret ena dagen varmt andra kallt vissa kunde reagera så.
Han blev bra i allafall och har aldrig haft de nå mera. men de var hemskt att se sin älskade lida så han hade verkligen ont. han var nog ca 5 år då. och pälsen växte sakta men säkert ut :laugh:

oki...hoppas verkligen att det är nåt sånt..så att det inte är "nåt värre"

Inte helt lätt att de på bilden, men något liknade har jag haft på en treåring. Tvättade henne med Vircon S några gånger så försvann det. Hon hade inte heller någon klåda av det.

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 841
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 407
Senast: Amk
·
Hästvård Det verkar som att mitt två åriga russ har fått pälsätare. Märkte det för max två veckor sedan. Såg att hon hade några få fläckar på...
Svar
3
· Visningar
10 849
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka