Sv: Hjälp! vad göra?
Jag har precis samma problem, skulle starta en tråd om detta när jag såg ditt inlägg. Jag behöver också råd och hjälp!!
<---Jag har en hankatt som nu är ca 6 månader, (just i dag är han jävligt billig) katt
satte sig precis i min nybäddade säng med rena lakan och allt och kissade!
Sängen har iofs varit hans alternativa toalett ett bra tag nu, han började med att kissa i sängen när han bott hos oss i ca 4 veckor. Då var han 15 veckor. Har ingen förståelse till varför han gör så!! Det verkar nästan som han gör det på ren pinkiv. Det sker inte dagligen, men minst 1 gång per vecka. Numer är sovrumsdörren ALLTID stängd och han har inte tillträde där, men just i dag glömde jag för ett ögonblick att dörren var öppen. Jag satt på toa och såg att han smög in i sovrummet, skyndade mig så gott jag kunde
och när jag var färdig och sprang in i sovrummet var även Frasse färdig... med sitt så att säga...
oj, vad fort han åkte ut ur sovrummet...
tror inte att hans beteende beror på lådan, för han går mer än gärna på den och gräver och fixar som 17. Vi har även bytt till ett av de finare kattströerna, som kostar 180:- för 6 kg på välsorterade djuraffärer
(vad gör man inte för sin lilla älskling
)
Han är inte ensam, dels är jag hemma i dag och kommer annars hem tidigt om dagarna då jag studerar. Dels är vi kattvakt åt mina föräldrars kattfröken, så det kan ju inte bero på att han känner sig ensam och övergiven. Katterna kommer förövrigt superöverens med varandra, de leker, busar och tvättar varandra. Hon är steriliserad och ca 1 år och 3 månader äldre än han.
Katterna får massa kärlek och har bra foder, de har leksaker och får sitta ute på balkongen.
Kan hans beteende bero på att han har blivit könsmogen? För de blir väl det vid ca 6 månaders ålder? Men jag tycker att det är så konstigt att han började med dessa fasoner redan 3-4 månaders ålder.
Vad ska jag göra? jag blir tokig på att ständigt behöve tvätta täcken och sängkläder. Kan kastrering hjälpa??