Hjälp! vad göra?

C

Cettan

Här om dagen så hämtade vi två kattungar till. Vi hade redan Nicky sedan tidigare som är 5 månader ungefär. Första dagen och natten gick det bra, men nu har katterna börjat kissa och bajsa i sängen. Trodde det var Nicky först som protesterade, och de nya kattflickorna skulle vara rumsrena. Men idag kom jag nästan på en av kattungarna med att kissa där igen. Jag såg henne inte, men hon kom ut från sovrummet och var blöt om tassarna och det var en pöl i sängen så jag misstänker att det var hon. Så nu undrar jag om det inte är alla tre som gör det... Jag visade alla katterna lådan det första jag gjorde när jag tog hem dem och jag är väldigt noga med att alltid hålla rent i den. Så det kan inte vara det som är felet. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra? Min sambo har alldeles för dåligt tålamod tyvärr och han har redan börjat tala om att ta bort katterna om det inte blir bättre.:crazy: Det totalvägrar jag att göra, men något behöver ju göras.

Sv: Hjälp! vad göra?

Jag har precis samma problem, skulle starta en tråd om detta när jag såg ditt inlägg. Jag behöver också råd och hjälp!!:confused:
<---Jag har en hankatt som nu är ca 6 månader, (just i dag är han jävligt billig) katt:devil: satte sig precis i min nybäddade säng med rena lakan och allt och kissade! :eek: :mad:
Sängen har iofs varit hans alternativa toalett ett bra tag nu, han började med att kissa i sängen när han bott hos oss i ca 4 veckor. Då var han 15 veckor. Har ingen förståelse till varför han gör så!! Det verkar nästan som han gör det på ren pinkiv. Det sker inte dagligen, men minst 1 gång per vecka. Numer är sovrumsdörren ALLTID stängd och han har inte tillträde där, men just i dag glömde jag för ett ögonblick att dörren var öppen. Jag satt på toa och såg att han smög in i sovrummet, skyndade mig så gott jag kunde :D och när jag var färdig och sprang in i sovrummet var även Frasse färdig... med sitt så att säga... :devil:
oj, vad fort han åkte ut ur sovrummet...:D
tror inte att hans beteende beror på lådan, för han går mer än gärna på den och gräver och fixar som 17. Vi har även bytt till ett av de finare kattströerna, som kostar 180:- för 6 kg på välsorterade djuraffärer :crazy: (vad gör man inte för sin lilla älskling :devil: )

Han är inte ensam, dels är jag hemma i dag och kommer annars hem tidigt om dagarna då jag studerar. Dels är vi kattvakt åt mina föräldrars kattfröken, så det kan ju inte bero på att han känner sig ensam och övergiven. Katterna kommer förövrigt superöverens med varandra, de leker, busar och tvättar varandra. Hon är steriliserad och ca 1 år och 3 månader äldre än han.
Katterna får massa kärlek och har bra foder, de har leksaker och får sitta ute på balkongen.

Kan hans beteende bero på att han har blivit könsmogen? För de blir väl det vid ca 6 månaders ålder? Men jag tycker att det är så konstigt att han började med dessa fasoner redan 3-4 månaders ålder.

Vad ska jag göra? jag blir tokig på att ständigt behöve tvätta täcken och sängkläder. Kan kastrering hjälpa??

Finns säkert massor med bra råd skrivet om detta tidigare, ett av de vanligaste frågorna man tar upp på kattforum... Testa sökfunktionen? :)

Ger några generella råd, som vad jag sett oftast är orsaken när det blir kisseriproblem.

Katten har fått gå med obehandlade urinvägsproblem. Det kan självläka men beteendet sitter i.

Man har slarvat med att hålla lådan ren.

Katten har blivit könsmogen och det är dags att kastrera. För hankatter märker man det på att urinen börjar lukta jätteurk dessutom. Gäller mest innekatter, utekatter brukar revirmarkera utomhus.

Erkänner jag har inte orkat läs igenom inläggen.. :o och därför blir det generella råd...

har du en eller flera kattlådor?

testa att skaffa en till om du bara har en

jag har testat sökfunktionen. Finns inget svar som riktigt stämmer in på mitt problem.

Som jag redan skrivit i tråden så är jag mycket nogran med att hålla kattlådan ren... Jag är nästan alltid hemma hela dagarna så jag städar ur den så fort någon katt varit där.

Nicky är knappt 5 månader och de andra två kattflickorna är just fyllda 12 veckor, så jag tror inte att de har blivit könsmogna ännu.

Då återstår urinvägsproblem av dina tips. Inget tyder på det vad jag kan se. Dels eftersom de både kissat och bajsat där de inte ska. Annars skulle de väl bara kissat? Och ingting annat tyder på det heller. Dessutom tror jag ju att det är flera av katterna som gör det. Inte skulle de väl ha fått det samtidigt?

Jag misstänker att det är någon form av protest från Nicky som inte är överförtjust i de nya katterna även om det börjar bli bättre, och sen har de andra katterna tagit efter henne. Kan det vara så?

Sweep: Vi har bara en kattlåda, men håller som sagt rent den väldigt nogrant. Tror du det kan hjälpa att skaffa en till iallafall?

De yngsta har säkert aldrig varit rumsrena vad jag tror. Eller så gillar de att kissa på tyg. Prova att lägga en tygbit i lådan så får du se vad de gör. Vissa tycker det är läskigt med sanden och att de aldrig hittar ett perfekt ställe.

Är många som har problem med katter som kissar på fel ställen så det är INTE ovanligt. Om jag minns rätt så säger de att ca 70% av alla innekatter har dessa problem. Därav är jag en av dem.
Min äldsta hona kissar i sängen iblan med låna perioder emellan då hon sköter sej. Jag tror att det har med hormoner samt att hon tycker att hon är ensam för mkt (fast hon inte alls är det).

Hos veterinärer kan man köpa FELIWAY. Är en syntetisk vätska med ansiktsferomoner. Dessa feromoner sitter i ansiktet på katter och sprids ut genom att de stryker sej på saker. Genom dessa markerar de revir samt kommuniserar. Tycker jag är värt att köpa och prova. Finns i spray samt en väggadapter som man sätter i eluttagen. Rek. det sista så man slipper att spraya.

Sen kan det vara en massa olika grejer de har för sej eftersom de kissar på fel ställen och det är svårt att få reda på det. Oftast är det protester och man får försöka utesluta vilket oftast känns hopplöst.

Hankatten skulle jag kastrera. Kan vara så att han blev könsmogen tidigt. Prova det men det kan även vara försent eftersom det kan ha blivit ett invant beteende.

Lycka till och ge inte upp!!

Vi har ingen hankatt. Alla tre är honor. Inte behöver jag väl kastrera än då?

testa att skaffa en till..

jag fick ha två lådor till min katt. han kissade i ena och bajsade i andra. katter är ju lite speciella..

Nej det behöver du inte göra men börja med p-piller istället på den äldsta. Ledsen att jag läste fel!!

Prova att ställ ut kattlådor lite var stanns. Kanske står på fel ställe. Sen är det bra om du har ett par, kanske tre, kattlådor som de kan gå på.

Jobbigt sånt här och det kan driva en till vansinne!

Jag skulle definitivt inte rekommendera p-piller till en femmånaders hona om det inte var i extrema nödfall. P-piller ger juvertumörer och kan ge humörstörningar och det är aldrig nyttigt för en hona att få en massa hormoner i sig i onödan. Hon är säkert inte könsmogen ännu. Är de innekatter?

Till trådskaparen - Prova med fler kattlådor (kan behövas fler än två t.om.) och begränsa kattungarnas yta till ett rum så får du börja om från början med lådträningen. Testa annan sand. Det finns massor av tips i andra trådar även om de inte är exakt likadana som ditt problem. Här t.ex.:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=606868

/Erica

Klart att p-piller kan ge juvertumörer men katten ska säkert inte gå på p-piller hur länge som helst. Borde va bättre att ge henne p-piller ett par månader fram tills hon kan kastreras som hon bör göra. Annars kan man ju kastrera henne redan nu vilket en hel del uppfödare gör tidigt på sina kattungar innan de säljs. Detta tycker dock inte jag att man bör göra. Men alla gör olika.

Säkrast är att ringa vet och rådfråga ang p-piller eller ej.

Finns även många uppfödare som ger p-piller till sina hanar för att de inte ska strila...

Det är bättre att kastrera tidigt än att börja med p-piller (om det inte finns någon annan anledning att vänta, tex att katten är i mycket dåligt tillstånd och inte hade klarat en operation).

Att 70% av alla innekatter skulle ha rumsrenhetsproblem låter inte ett dugg sant, var har du hört de siffrorna? Har man dem fertila får man skylla sig själv, annars är det ovanligt med rumsrenhetsproblem.

Många katter vill ha olika lådor för kiss och bajs, och många katter vill inte dela med andra hur rent man än håller det. Lika många lådor som katter är ett bra tips om de inte vill använda den. (och en kiss- och en bajslåda om det är så att de gör det ena på lådan med inte det andra). Att inte ha alla lådor på samma ställe kan också behövas.
Om det är mjuka saker de kissar på eller om de springer ofta är en UVI-undersökning det första man bör göra.

Katter som haft en mamma med rumsrenhetsproblem eller är tagna från mamman för tidigt (minst 12 veckor) är överrepresenterade bland katter med problem.

Kommer inte ihåg vart jag hört/läst att 70% har kissproblem men så mkt vet jag att det var en veterinär.
Tror mkt väl att det skulle kunna stämma eftersom i stort sett alla som har huskatter lämnar bort kattungar när de är runt 8 veckor och jag vet att det är helt FEL och orsakar stora beteendestörningar.
Sen känner jag väldigt många som har "problem-katter" som kissar på fel ställen. Jag har själv en.

Självklart får man skylla sej själv om de inte är kastrerade och kissar inne men det är ju inte enda orsaken till att de kissar på fel ställen som du själv vet.

Vet även andra som inte haft rumsrena kattungar och att de då bara velat kissa på tyg. Vissa katter tycker inte om kattsand och är säkert inte vana vid att ha det. Lättare att krafsa i tyg osv...

Jag tror inte heller på att 70% av alla innekatter skulle ha "rumsrenhetsproblem". Är det så tragiskt skulle jag tro att det i 99 fall av 100 beror på att det är ett ägarproblem, inte ett kattproblem.

Cettan: Jag skulle tro att dina små flickor aldrig varit helt rumsrena. Du får börja om med rumsrenhetsträningen helt enkelt. Ha dem inte i sovrummet eller i närheten av annat mjukt och skönt. Ha dem endast på en begränsad yta (tex. i ett badrum) och ha 2-3 lådor framme. Gärna med olika strö i för det kan vara så att damerna föredrar någon typ av strö före det andra.

Händer det en olycka, städa undan ordentligt. Lukten sitter kvar även om vi inte kan känna det så torka av med ättika. Sängkläder bör man tvätta med någon form av fläckborttagningsmedel tex. Vanish. Så länge lukten sitter i kommer katten associera det med toalett. Kommer du på katten mitt i olyckan, sätt katten på toaletten. INGA bestraffningar ska utdelas.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 324
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 486
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix