Hjälp, vad är det för bulor?!

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hejsan

Vänder mig nu till er här på Buke. Min unghäst (halvblod) har fått två bulor neretill på vänster framben. Den första bulan upptäckte jag i sommars på betet. Den andra för nån dag sedan. Undrar nu vad detta kan vara? Hon är inte öm, har inte ont, haltar inte. Reagerar inte för tryck. Är det något farligt? Vår veterinär ska komma hit den 1/10 då hästarna ska vaccineras, få ta och fråga henne då :confused:

1:a bulan
nertill_53308297.jpg

2:a bulan
upptill-kopia_53308471.jpg

Båda
bda-2_53308176.jpg

Sv: Hjälp, vad är det för bulor?!

Vad menar du med "unghäst"???

Det blir mkt lättare om du skriver hur gammal den är.

Jag tror att jag redan vet svaret men vill gärna att delger hästens ålder.

På bildern (det lilla man kan se) så gissar jag att den inte ens är ett år (åring) utan född i år (föl) och i så fall kan du vara helt lugn.

Den vid kotan ser ut som när min knatte fick en smäll så en slemsläck svullnade upp. Helt ofarligt om det är det. Den svullnaden min hade var rätt mjuk.

Det nedre är jättesvårt att säga, en annan av mina smällde på sig där som föl, blev sådan konturstörning som på din bild, inte halt/öm/etc, men UL visade att ligamentet + benet (skelettet) fått sig en rejäl smäll. Den var ganska 'hård' svullnaden.

Är svullnaderna mjuka eller hårda?

Hoppas veterinären ger lugnande besked =)

Om dom är väldigt hårda skulle det kanske kunna vara överben . Min häst fick också rätt plötsligt en stor , hård bulle på ena frambenet , och veterinären sa att det var ett överben . Om det är det är det ingen fara , bara skönhetsfel! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 742
Senast: Fetaost
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Twinkle
·
Hästvård Hej! Jag har en 10 årig valack som jag tog in från betet idag för borstning. Han gör alltså ingenting just nu i motionsväg utan skrotar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka