Hjälp!! Vad är chiffing bakbenen??

C

coolemma86

Jag ska köpa häst och såg i en annons om en häst som hade chiffing i bakbenen och kunde därför inte skos bak. Vad gör man åt sånt??

Sv: Hjälp!! Vad är chiffing bakbenen??

Tror det är shivering du menade. Googla.
Ingen vet riktigt vad felet är men det spekuleras om att någon nerv i korset kläms när hästen lyfter bakbenet.
Min häst står och skakar det oavbrutet vid skoning/broddning, vissa dagar vill hon inte ta upp benet.
En hovslagare vid Strömsholm Hästsjukhuset sa att lugnande medel kan hjälpa.

Vad du kan göra åt det - ingenting. Håll hästens kors varm, det lindrar lite. Iallafall på min häst.

Sv: Hjälp!! Vad är chiffing bakbenen??

hittade en tråd.
Dock har jag andra erfarenheter, hovslagaren sa att MÅNGA hästar som tävlas på hög nivå har shivering, nån dressyrhäst jag inte minns namnet på, men han gick SM dressyr hade shivering.
Det påverkar INTE något i ridningen.
Mitt sto har vunnit 130 klasser och har kapacitet för mer.
Är bara skoning och broddning som lätt blir lidande.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar