Hjälp tyst nattkissare

josefinn

Trådstartare
Hej, har en 10 veckor gammal mopsvalp som kissar och bajsar inne flera gånger per natt.
Hon gör inte ett knyst ifrån sig när hon känner sig varken kiss eller bajsnödig så får inga tecken på att det är dags och då hon inte väcker mig på natten eftersom hon är så tyst så sker olyckor med kiss o bajs 2-3 ggr varje natt trots försök att gå ut några ggr på natten
Någon som har nått smart tips för en torr valp?
Hur många gånger ska man behöva gå ut på natten? ja trodde detta var normalt i början men har läst att många inte alls går ut på natten men då får jag torka upp mååånga pölar..

En valp är lika lite fysiskt förmögen att hålla sig som vad en baby är. Med andra ord är det naturligt att ev valp kissar o bajsar inne. Tränar du går det ibland snabbare men den blir torr så småningom

Helt naturligt. Jag går upp två ggr per natt med min 15 veckors. Nu säger han dock till. Men det har han precis börjat med. Doch bajsar han inne utan att säga till :P

Ha hunden i liten hage så att du märker om den vandrar.

Sen är det väldigt individuellt hur tidigt hunden är nattorr. Mina har varit det nästan direkt, allihopa. Hemligheten är väl dels att hunden faktiskt ska sova hela natten, för reser de sig och går så blir de nödiga.
Och att inte ge mat sent på kvällen.

Precis som lady_vip säger så ha hunden i en liten hage eller bur bredvid sängen så att den inte kan vandra iväg och därmed bli nödig. De flesta valpar vill inte göra ifrån sig där de sover så då brukar de börja pipa om de blir nödiga så kan man ta ut dom.
Min första hund var jag ute med två gånger varje natt ganska länge, de andra hundarna har hållit sig hela natten nästan från start så det är väldigt individuellt.

Vi har också använt valphage vid sängen på natten. Tog inte lång tid förrän valpen sov hela nätterna även utan hagen.

Jag har mina valpar i sängen för då märker jag direkt när valpis vaknar. Vaken valp = nödig valp. Tycker dessutom att mina hundar hittills har sovit bättre i sängen och därmed inte behövt vakna nödiga lika ofta.
Vill man inte ha dem i sängen är ju hage eller liknande brevid sängen ett bra alternativ.

Min nuvarande valp tog lite tid på sig innan han började sova hela nätter.. Han kan fortfarande vakna rätt tidigt på morgonen, men det hänger nog mest ihop med att vi går upp 05 på vardagarna och att han är van vid det.

Annars tycker jag att det är bra att tänka till kring kvällsmaten också. Jag ger normalt mina hundar kvällsmat typ direkt innan läggdags men nu med valp så serveras kvällsmat vid 17-18 för då vet jag att han hinner bli bajsnödig inför kvällspromenaden vid 20-21. Om han går mat senare är han mkt mer rastlös på nätterna = nödig.

Håller med @MiniLi !

Med vår nuvarande valp så valde vi att ha honom i sängen från dag ett.

Inga olyckor samt tryggt sovande valp hela natten.

Vid tidigare valp så har vi alltid torkat kiss och bajs i köket på morgonen samt somnat till ljudet av gällande valp.

Det var @Grana som tipsade mig om detta detta gång och jag är väldigt tacksam för det.

Jag upplever att vi bara fått positiva erfarenheter!

Men ännu är han inte helt rumsren dagtid. Det händer att han han gör ifrån sig i tysthet i barnens rum.

Särskilt när vi alla äter middag och han får lite ostörd avskildhet. :cautious:

Ha hunden i liten hage så att du märker om den vandrar.

Sen är det väldigt individuellt hur tidigt hunden är nattorr. Mina har varit det nästan direkt, allihopa. Hemligheten är väl dels att hunden faktiskt ska sova hela natten, för reser de sig och går så blir de nödiga.
Och att inte ge mat sent på kvällen.

Håller med, fysisk aktivitet bidrar.

Våra valpar har alltid haft begränsat utrymme nattetid och inget vatten hela natten, ingen mat för sent. Placeras m fördel vid sängen så vaknar man oftast om valpen börjar röra på sig mycket/visar tecken på att den är nödig

Jag håller med de som har valpen i sängen. Det har fungerat ypperligt för mig och de valparna jag har haft.

Både hunden och jag sover bättre då eftersom hunden slipper bli stressad över att vara "ensam". Har man en valp som kanske kastar sig handlöst från sängen så kanske det inte fungerar dock.

Jag håller med de som har valpen i sängen. Det har fungerat ypperligt för mig och de valparna jag har haft.

Både hunden och jag sover bättre då eftersom hunden slipper bli stressad över att vara "ensam". Har man en valp som kanske kastar sig handlöst från sängen så kanske det inte fungerar dock.
Samma här. Har fungerat lättast att ha dom i sängen.

Kommer ihåg min första valp. Då tänkte jag att den skulle ligga bredvid min säng. Men efter några olyckliga pip från valpen så lyfte jag upp honom i sängen. Han rullade ihop sig till en liten boll på kudden, tryckte sig tätt mot mig, lät höra en ljudlig nöjd suck och somnade på en gång :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 420
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 688
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 188
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025