Hjälp - travlicens!

QuantasCurry

Trådstartare
Hej!

Tänkte kolla om det finns någon där ute som ev kan hjälpa mig :) Jag heter Johanna och är 20 år, utbildad djursjukvårdare. Har eget stall med två varmblodsston. Jag både kör och rider. Nu är det så att jag vill ta tränar och/eller körlicens nu i vår på Mantorp. Anledningen är att jag vill ta föl på mitt ena sto och själv kunna starta och köra lopp med avkomman.

Nu till mitt ''problem''. Mina vbl är numera pensionärer och som alla vet, behöver man ha tillgång till en häst i tävlingsbar ålder. Finns det någon med Mantorp som hemmabana som skulle kunna hjälpa mig? Jag kan hjälpa till i stallet några dagar i veckan eller betala en slant för att få köra hästen.

Hälsningar Johanna! :)

Sv: Hjälp - travlicens!

Om du "bara" ska ta B-tränarlicensen så behöver du inte ha häst i startbar ålder. :idea: Jag vet några som hade en gammal lycklig häst på 24 år när de körde upp. Den var salig över att få komma till banan igen.

Jag undrar också varför du skulle ta tävlingslicensen i år om du inte tänker köra lopp förrän om så där tre - fyra år? (om du nu ska tillverka ungen i år) Då är det bättre att du väntar så att licensen är "färsk".

Jag tror jag är den enda från Mantorp som hänger här nu även om det varit några som tittat förbi då och då.

Om ändå vill försöka hitta en licenshäst i år så rekommenderar jag dig att slänga in en blänkare på Mantorps Amatörförenings hemsida. :idea:
Jag tror att det är fler än de fem som skriver där som smygläser lite ändå... :angel:

Nämen vad härligt! I så fall kan jag ju fixa B-tränarlicensen med min trogna Reggae Kärn :) Hade helt för mig om att man var tvungen att ha en häst i tävlingsbar ålder även där, men kikade på behörighetskraven och det stog inget om det.

Anledningen till att jag vill göra det nu är att jag har ett flexibelt jobb och inte börjat plugga än. Tanken är att ev börja plugga till hösten och då kan det vara skönt att ha det gjort, tänkte jag! :P

Kan nog faktiskt vara så, haha. Ska kolla där också :) Tänkte höra med några tränare här hemma i skogarna, men det är ganska lång transportsträcka till Mantorp..

Tror du att det blir för mycket att fixa både tränar och körlicensen samtidigt? Ena kursen tror jag startade i början på Mars och den andra i slutet. Har ingen aning alls hur pass mycket det är att plugga.

Nu tror jag du missuppfattade mig - för B-tränarkursen där kravet är att man ska kunna körreglerna på banan räcker det med en travhäst, medan licenskursen kräver en häst i tävlingsbar ålder, som någon gång kvalat, och desutom hänger med i provloppstempot i kursen.

Spontant kan jag tänka att det blir extremt mycket åkande om du ska gå båda kurserna? Du har ju rätt långt till banan. Men om du hittar en häst och tycker att du har tid och framför allt ORK så varför inte.

Det är förvisso 16 år sedan jag tog körlicens, men då fick man B-tränarlicensen "på köpet". Det KAN vara ändrat nu. Någon som vet?

Jag skulle INTE ta licensen nu, om man inte har för avsikt att eventuellt vara aktiv förrän om 3-4 år. Det är för körlicens krav på att man ska köra visst antal lopp per år (eller under en viss period), så om du har "otur" och inte får köra dessa lopp - så kanske du tvingas ta om licensen när det väl blir dags.

En tränarlicens får heller inte ligga "vilande" under hur många år som helst heller, så du kanske måste ha någon häst på träningslistan för att ha licensen aktiv och numera har ju licenskostnaden ökat ganska mycket...

Mitt råd att att vänta tills det blir "skarpt läge".

Det är förvisso 16 år sedan jag tog körlicens, men då fick man B-tränarlicensen "på köpet". Det KAN vara ändrat nu. Någon som vet?

Jag skulle INTE ta licensen nu, om man inte har för avsikt att eventuellt vara aktiv förrän om 3-4 år. Det är för körlicens krav på att man ska köra visst antal lopp per år (eller under en viss period), så om du har "otur" och inte får köra dessa lopp - så kanske du tvingas ta om licensen när det väl blir dags.

En tränarlicens får heller inte ligga "vilande" under hur många år som helst heller, så du kanske måste ha någon häst på träningslistan för att ha licensen aktiv och numera har ju licenskostnaden ökat ganska mycket...

Mitt råd att att vänta tills det blir "skarpt läge".

Sånt varierar, så har det inte varit på Mantorp, att B-tränarlicensen hängt med alltså. Däremot vet jag folk som gått dem parallellt. Själv hade jag uppskattat om folk åtminstone kört lite snabbjobb på banan innan de kastar sig ut och ska lära sig "köra lopp" de gånger jag gått kurserna.

B-tränarlicensen brukar man väl kunna få ha vilande några år utan att gå om kursen?

Jag hängde med på vad du menade ghost, bara jag som skrev precis som att jag vore förvirrad. Haha.

Ja precis, förkunskap är alltid bra. Kör ganska mycket så jag är absolut inte helt grön. Men jag har också funderat på det om man behöver ha häst i sin träningslista för att B-tränarlicensen ska hänga med. Isf får jag väl ta den vid senare tillfälle. Körlicensen har jag möjlighet att hålla vid liv då det finns ganska många aktiva här omkring.

Tack för alla kloka svar förresten! :)

Jag hängde med på vad du menade ghost, bara jag som skrev precis som att jag vore förvirrad. Haha.

Ja precis, förkunskap är alltid bra. Kör ganska mycket så jag är absolut inte helt grön. Men jag har också funderat på det om man behöver ha häst i sin träningslista för att B-tränarlicensen ska hänga med. Isf får jag väl ta den vid senare tillfälle. Körlicensen har jag möjlighet att hålla vid liv då det finns ganska många aktiva här omkring.

Tack för alla kloka svar förresten! :)

Körlicensen kan du "bara" hålla igång om det är någon som är beredd att låta dig köra lopp med sína hästar...

Jag har problem att hålla igång min egen på grund av att jag heller lejer bort det jobbet till nån som gör det oftare än 2 ggr/år.

Det är ytterst ovanligt att man som ny amatör får tillgång till att köra andras hästar, om det inte är lite flyt så att man kan gå ut i ett amatörlopp. Det räcker inte med att köra provlopp för att upprätthålla körbehörigheten utan då måste man komplettera på körkursen.

Ska man se rent statistiskt så tror jag att ungefär 40% av dem som går kursen aldrig kör/rider ett enda lopp, sedan finns det de som kör lite mer de första åren men inser att det finns de som kör så mycket bättre och trappar ner efter något/några år. Och så finns det de som lyckas (ett fåtal), men de är ofta lärlingar hos någon och får chansen till fler uppsittningar.

Av de jag gick körkursen med tror jag att 2 st är aktiva nu, en som större tränare som inte kör lopp själv och en lärling, och så jag och en till som har körlicensen kvar men hänger på kompletteringsgränsen varje år.

Obesrvera att jag inte vill "sänka" dig på något sätt utan bara förklara att det inte är så enkelt som att "det finns hästar i närheten, jag kommer alltså att kunna köra lopp".

Vet inte hur det är på mantorp men på min hemmabana måste man kört snabbjobb regelbundet under minst ett års tid, men det kanske du har?

Ja så är det här med! Jag har kört ganska mycket :) Ska se hur jag gör, har funderat på det med, är inte så lätt som man tror å få köra.Har ju stall så jag får väl köpa en häst till så jag kan hålla mig aktiv ^^

de enda som jag känner som har användning av sin körlicens är de som är lärlingar/proffs, de andra får rida/köra när deras startar och det är inte alltför ofta. Det är svårt att konkurera med ex svanstedt som gör flera lopp om dagen om man själv på sin höjd kör 1-2 per månad, jag resonerar som så att jag gladeligen låter någon annan köra mina hästar i lopp, jag själv skulle nog bara strula till det:D

En tränare fick en gång frågan varför han slutade köra sina hästar varpå han svarade: Jo, inte fick jag någon fart på dem i lopp, de är ju van att jag lullar omkring med dem i skogen, då är de inte lätt att begära att de ska gå 14-15 tider med mig i lopp.

Nu har jag pratat med grannstallet och de tyckte att jag ska ta båda licenserna nu och det skulle inte bli några problem att hålla licenserna aktiva :) Får se var det hela leder..

B-tränarlicensen kan du ju inte hålla aktiv på annat sätt än att du eller nära anhörig deläger häst du har på träningslistan.

Så där kan man ju bara ta hjälp av grannen om man på något sätt köper in sig i grannens häst.

Sen ska man komma ihåg att många lovar stort och håller tunnt. Jag gick kursen tillsammans med en tjej som blivit lovad att låna häst till kursen - och det funkade väl "så där". Så jag hoppas att ditt grannstall är bättre på att hålla löften. Kom ihåg att ha en backup-plan med minst en extra häst under kursperioden om du tar körlicensen. Det är surt om hästen blir sjuk när det är 2 provlopp kvar.

Håller med om att det är lätt att lova stort, och om vi fantiserar lite att en tjej/kille blivit lovad att köra häst i lopp när licensen är fixad, och om denn misslyckas ett par lopp, tror jag det är rätt lätt för ägarna att börja snegla på mer erfarna kuskar. Det hade iaf jag gjort. Visst är det super att det kommer nya kuskar, men samtidigt vill jag att min häst får bästa möjlighet, och får jag välja mellan Fredrik, 3 lopp i kroppen, eller adielsson, så är ju valet lätt.

Är också tveksam till att du verkligen ska ta licensen nu om du inte ska träna häst på en gång.
Du kan inte hålla körlicensen igång utan att ha en aktiv licens och den kostar en del per år. Någon som har licens får gärna fylla på med vad avgiften ligger på för dagen.

3 100 kr står det på fakturan...

Kostar samma vare sig man har en eller båda licenstyperna. Den obligatoriska försäkringen är dryga två tredjedelar av kostnaden.

Påfyllt :idea:

Nu har jag pratat med grannstallet och de tyckte att jag ska ta båda licenserna nu och det skulle inte bli några problem att hålla licenserna aktiva :) Får se var det hela leder..

Tror man har tre (?) år på sig att plocka ut licensen efter avslutad utbildning. Ska du ha B-tränarlicens måste du stå som hel eller delägare på minst en häst för att kunna plocka ut den.

Men - Mitt förslag är att ringa Svensk Travsport. :) Så får du reda på de exakta reglerna

Tror man har tre (?) år på sig att plocka ut licensen efter avslutad utbildning. Ska du ha B-tränarlicens måste du stå som hel eller delägare på minst en häst för att kunna plocka ut den.

Men - Mitt förslag är att ringa Svensk Travsport. :) Så får du reda på de exakta reglerna

Absolut, det ska jag göra! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 274
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka