HJÄLP tjuvparning

sunnakr

Trådstartare
Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips!

Jag har en SKK-reggad hane som en släkting(kallar denne Y) tar hand om då jag fick jobberbjudande på som skulle vara under en bestämd tid. En sån chans man inte tackar nej till. Enda "problemet" var hunden, Y ställde snällt upp och kunde ta hand om honom de månader jag inte kunde (ca 9mån). Så allt löste sig.

Nu har han varit där ca 7 mån. Allt har gått bra, dom trivs tillsammans och har roligt ihop! Idag fick jag dock ett sms om att det blivit en tjuvparning(!!!!). Y fick reda på detta förra veckan. Vi kan skippa biten om varför Y inte sagt något tidigare, hur fult gjort de var att bara skriva det på sms osv. Har pratat med Y över telefon, hn har jättedåligt samvete och mår dåligt över det här. Jag själv är arg, ledsen, upprörd, besviken. Det är försent för abortspruta och tikägaren vill inte göra UL(?). Dom misstänker/hoppas tiken bara är skendräktig vilket jag också hoppas på. Jag har inte pratat med tikägaren själv än, men ska göra det.

Min hane uppfyller kraven för att avkomma ska få reggas i SKK, men kan komma på många anledningar till varför jag inte vill att han ska användas i avel. Han är inte ens 3 år gammal och inte arbetsprövad heller för den delen (brukshund). Tiken är en blandras, vet inte vad för raser men en duktig vallare. Hanen är röntgad m HD C och ED 0, inga andra hälsotester gjorda. Tiken har inte gjort några hälsotester alls. Om tiken är dräktig och blev parad hände det i slutet av februari.

Vad tycker ni jag ska göra??? Vad f*n gör man i en sån här situation??? Kommer jag bli utesluten ur SKK på något sätt? Är inte medlem någonstans just nu, i och med att jag inte skulle vara aktiv med hunden (tävling el liknande) under tiden jag har det här jobbet. VAD GÖR MAN?
 
Du kan inte göra så mycket alls, det är tikägaren som bestämmer vad som händer. Vill hen inte ultraljuda för att vara säkra på om tiken är dräktig eller inte så är det tyvärr bara att vänta och se om det kommer några valpar.

Jag är inte jätteinsatt i vad SKK har för bestämmelser i såna här fall, men jag tror inte att du blir utesluten för en enda tjuvparning, speciellt när tiken inte är din och din hund var hos hundvakt när parningen skedde. Misstag kan hända alla, och tänker du inte använda hanen i avel i framtiden så kan jag inte se att det här skulle orsaka problem.
 
Hur kan Y först förra veckan fått reda på att hunden (som Y haft hand om i sju månader) parat en tik i slutet av Februari?
Oavsett finns det inte mycket Du kan göra, och hundens registrering och ditt eventuella medlemsskap påverkas inte.
 
okej
Du kan inte göra så mycket alls, det är tikägaren som bestämmer vad som händer. Vill hen inte ultraljuda för att vara säkra på om tiken är dräktig eller inte så är det tyvärr bara att vänta och se om det kommer några valpar.

Jag är inte jätteinsatt i vad SKK har för bestämmelser i såna här fall, men jag tror inte att du blir utesluten för en enda tjuvparning, speciellt när tiken inte är din och din hund var hos hundvakt när parningen skedde. Misstag kan hända alla, och tänker du inte använda hanen i avel i framtiden så kan jag inte se att det här skulle orsaka problem.
okej. Tack, detta lugnade mig lite!
 
Hur kan Y först förra veckan fått reda på att hunden (som Y haft hand om i sju månader) parat en tik i slutet av Februari?
Oavsett finns det inte mycket Du kan göra, och hundens registrering och ditt eventuella medlemsskap påverkas inte.
Y hade där i februari varit sjuk och inte kunnat ta hand om hunden. Så hn hade lämnat den till en bekant som hade en löptik och en tik som löpt 3 veckor tidigare. Den bekanta hade släppt ihop min hane med tiken som hade löpt tidigare. Helt idiotiskt att Y lämnade iväg min hane till någon som hade löptik(ar) och som jag dessutom inte känner. Tikägaren informerade Y i förra veckan att dom misstänkte att de blivit en tjuvparning.
Allt detta är så jävla oansvarigt, och jag har sagt till Y att jag tappat mitt förtroende för Y. Skönt att registrering/medlemskap inte påverkas!
 
Skönt att registrering/medlemskap inte påverkas!

Så länge ingen anmäler det till skk, så påverkas inte ditt medlemsskap och risken för att någon gör det är i princip obefintlig.

Att din vän lämnat hunden till någon som den litar på när den själv är för sjuk för att kunna ta hand om hunden kan jag dock inte se är oansvarigt. Tvärtom.

Är det någon som varit oansvarig, så är det ju dennes bekant som släppt ihop en kastrerad hane med en nylöpt tik.
 
Skulle inte hon passa hunden? Varför har hon haft så dålig koll att den kunnat tjuvpara en tik?

Skulle inte lämna hunden där längre.
Y hade lämnat bort min hane till en bekant under ett par dagar när Y var sjuk. Jag själv visste om att Y var dålig, men inte så dåligt att Y inte kunde ta hand om hunden. Känner inte heller Y's bekanta, jag tycker det är så dåligt att Y lämnat bort min hund till någon som jag inte känner (som dessutom har löptikar), utan att jag får veta om det.

Ska fundera hur jag ska göra, om någon annan får ta hand om min hund dom sista 2 månaderna innan jag kan ha honom igen. Jag hade tanken att jag skulle kemiskt kastrera honom, men gjorde de inte för att "Y kan ju ta ansvar, de kommer inte hända något". Tji fick man
 
Y hade där i februari varit sjuk och inte kunnat ta hand om hunden. Så hn hade lämnat den till en bekant som hade en löptik och en tik som löpt 3 veckor tidigare. Den bekanta hade släppt ihop min hane med tiken som hade löpt tidigare. Helt idiotiskt att Y lämnade iväg min hane till någon som hade löptik(ar) och som jag dessutom inte känner. Tikägaren informerade Y i förra veckan att dom misstänkte att de blivit en tjuvparning.
Allt detta är så jävla oansvarigt, och jag har sagt till Y att jag tappat mitt förtroende för Y. Skönt att registrering/medlemskap inte påverkas!

Nu är jag en krass jä*el, men jag skulle gissa att det där inte alls var nån tjuvparning utan med flit- släpper man ihop en hane med en löptik tian utan att lägga ihop blommor+bin är man antingen så korkad att man knappt borde kunna gå ut med hunden, alt vill man ha söta små gatukorsningar. Rätt typiskt att de kommer på det när det är "för sent" för spruta dessutom.

Hade jag varit du TS hade jag kontaktat SKK bara för att ha ryggen fri, det kommer inte hända dig ngt. O tänk på att Y egentligen (förutom den stora grejen att lämna hunden till ngn sjukt oansvarig/lögnaktig typ, DET är ju inte så kul särskilt när du inte blir informerad) inte är den som felat primärt utan det är ju hundvakt nr 2 aka tikägaren.
 
Jag tycker det är väldigt generöst att passa någon annans hund i nio månader (jag gissar att du inte har betalt marknadsmässig avgift) så jag skulle nog ta det lugnt med utskällning av släktingen. Det är ju dessutom inte hon som felat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 835
Senast: inverterad
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 315
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 220
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 504
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp