Hjälp/Tips

W

wingil

Var på klinik idag med kuse som sista månaden haft tappsko två gånger varan andra gången denna vecka efter blivit helt omskodd förra veckan. De skodde om honom fram innan besiktning men han markerar halt kraftigt i trav.

De sa då att han ska vila två veckor och lättare longering och att han måste bygga upp hovarna men tänkte.. finns det vitaminer/mineraler eller något man kan ge? Gör han har väldigt sköra torra och lätttrasade hovar :( Han är så ömfotad och kan ju inte gå utan sko och boaboots eller vad de heter funkar väl inte ? :/

*tappskohatare just nu*

Sv: Hjälp/Tips

Biotin kanske?
Samt kolla strö i boxen (spån med terpentin är inte bra för hovar, några säger att torv oxå kan fräta..)
Vet att vissa ställer sina hästar i spolspiltan & täpper till utloppet så att hovarna får stå i vatten en stund varje dag, finns speciella "stövlar" oxå som man kan fylla vatten i. Fukt är det absolut viktigaste, & undvik alla hovoljor etc.. det brukar göra att hoven bara blir ännu mer skör.
Lycka till!

Biotin var det jag tänkte på.. försökte komma på.. ska testa det..

blir till att stå i murarhinkar.. har ingen annan möjlighet men ska prova det.

Tack

*fler tips är bara tacksamt!*

Jag har provat ALLT på min kära valack... Men det enda som har hjälpt är SteelJoint. Men man får ha tålamod eftersom hoven "växer" sig bra...

I sista numret av ridsport säger veterinären att man inte ska tillföra vatten utan olja hovarna med en VEGETABILISK olja. Rapsolja det bästa och billigaste!
Men min hästs sköra torra hovar har blivit bättre av blöta boots. Jag doppade de i spannen på kvällen så var de blöta i ett par timmar...
Som ngn skrev- underlaget är viktigt. Enn del spån torkar ut jättemycket.

hoppsan! Glömde... Daviesbootsen funkar superbra som tappskoersättning. Linda hoven med 2 varv wrapbandage (självklistrande) så får du knappt av den själv sedan... hihi...

Min förra gav jag Kiselgur, för att få bättre hovkvalitet och det funkade väldigt bra på henne..

Jag gav alger till min ardenner som hade dåliga hovar och dom blev som nya efter ett tag. Det kan jag rekomendera. Sen om du vill ha mer fukt till hovarna så ha hästen på torv(om du inte redan har det vill säga).

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 011
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar