Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

När jag köpte min travare som kom direkt från travbanan vad han som du beskriver. Jag började rida på hackamore och VIPS så var han en ny häst :)

Fast jag har ju skrivit att jag använder hack ibland och tyvärr blir hon inte mer utbildad bara för att jag använder hacket..
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Låter som om bettet sitter för lågt o hon försöker få upp det till där det ska ligga. Prova o höj så ska du se.

att hon kastar med huvudet är oftast travhästmanér. Vet inte om det hä'nger ihop med att de varit uppkäkade eller inte.
Även att hon har överskottsenergi o behöver få ur sig det innan den kan börja komma till o ro o då arbete.

Spelar ingen roll hur löst eller hårt spänt jag har bettet, jag vet vart ett bett ska sitta och det blir inte ett dugg bättre av att jag höjer upp det.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Nej men det förstår ju faktiskt jag också att man inte kan utbilda en unghäst genom att använda hjälptyglar.
Jag menade mer att jag vill ha tips på vad jag kan använda mig av för att sluta få henne att flänga så med huvet när vi rider, speciellt traven.
Denna häst har aldrig gått på travet och jag hade inte en susning om att hon avskydde bett när jag fick henne. Så det är inte omskolning jag håller på med heller..

För hand funkar hon super, hittar inte alltid en perfekt form men traven och galoppen flyter på fint men när det kommer ryttare på blir de som att allt släpper, inget kopplar och takten är som bortblåst.
Vad jag mena med att det delvis funkat med gummisnodd är att när jag använt den (helt löst) har hon faktiskt "gått i form" och det känns som att rida på en helt annan häst, snodden är ju hur slapp som helst när hon hittar formen, är de så fel att använda den då?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Men jag förstår inte riktigt. Om hästen går lika dåligt på hackamore som på bett, så verkar det ju inte vara bettet som är problemet. Då är det rimligt att det har med kroppen att göra. Antingen att det gör ont någonstans när ryttare kommer på, eller att hon helt enkelt inte är stark nog att bära en ryttare. Slängandet med huvudet låter mer som ett symptom än som orsaken till problemet.

Om hästen är grundligt kollad av veterinär och du är säker på att sadeln ligger bra, så hade jag gissa på att det är ett styrke/balans-problem. Jag är verkligen ingen expert på detta, men jag tror att jag hade jobbat med att bygga upp den här hästen i skritt. Först när jag hade hittat en taktmässig skritt där hästen vågar söka en stadig kontakt med bettet hade jag börjat jobba med traven. Min erfarenhet är att det man inte kan göra bra i skritt, kommer man inte heller att kunna göra i trav.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Men jag förstår inte riktigt. Om hästen går lika dåligt på hackamore som på bett, så verkar det ju inte vara bettet som är problemet. Då är det rimligt att det har med kroppen att göra. Antingen att det gör ont någonstans när ryttare kommer på, eller att hon helt enkelt inte är stark nog att bära en ryttare. Slängandet med huvudet låter mer som ett symptom än som orsaken till problemet.

Om hästen är grundligt kollad av veterinär och du är säker på att sadeln ligger bra, så hade jag gissa på att det är ett styrke/balans-problem. Jag är verkligen ingen expert på detta, men jag tror att jag hade jobbat med att bygga upp den här hästen i skritt. Först när jag hade hittat en taktmässig skritt där hästen vågar söka en stadig kontakt med bettet hade jag börjat jobba med traven. Min erfarenhet är att det man inte kan göra bra i skritt, kommer man inte heller att kunna göra i trav.

Nej precis, tror inte att jag skrivit nånstans här heller att bettet är problemet till hennes flängande.
Jag är ju väldigt medveten till att hästen är grön, det är ju jag som ridit in henne och jag vet exakt var vi står i utbildningen. Skritten funkar jätre bra, det är när vi kommer till traven som hon flänger väldigt med huvet och verkar inte få in rytmen ordentligt, det är DET jag ville ha tips på...
Jag vet att många varmblod kan ha svårt att hitta rytm i traven med ryttare på och jag vill absolut inte rida med nån hjälptygel hela tiden men om det finns NÅNTING man skulle kunna använda för att rama in henne lite grann till en början för att få henne att inte flänga så vore ju det guld värd.

När jag rider henne på hacket (som har långa skänklar) så söker hon sig lite mer neråt eftersom de har lite hävstångseffekt men vill inte rida på hack hela tiden och jag vill inte sätta hävstångsbett på henne då hon inte riktigt trivs med bett, därför vill jag ha tips på andra saker som kan hjälpa mig.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Kolla upp hästen, en frisk/fräsch häst ska inte bete sig så.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Kolla upp hästen, en frisk/fräsch häst ska inte bete sig så.

Jag väntar på en som ska komma ut och kolla igenom hästen, men tydligen överallt jag frågat så är det tydligen väldigt vanligt med framförallt varmblod och islänningar som inte hittar takten och blir alldeles flängiga när de inte hittar nån rytm.
Jag tycker egentligen om det vore nåt med hästen borde hon inte bete sig så JÄMT i ridningen då, inte bara stundvis?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Många varmblod jag sett har varit väldigt "tuggiga", de våldtuggar på bettet precis som du beskriver det, som om det vore en hård karamell. Min varmblodskorsning betedde sig likadant när hon blev uppe i varv vilket jag blev väldigt förvånad över eftersom hon förstås aldrig varit i travträning, efter det har jag tänkt att det förmodligen är något som handlar om stresshantering i kombination med känslighet (inkl ambition) som sas "följer med rasen" i många fall. Hon gjorde det framför allt på väg hemåt vid uteritterna när vi skulle skritta och hon inte fick trava/takta. Blev man det minsta spänd själv blev det värre. Som att när arbetsviljan (eller stressen) inte får något utlopp bildas spänningar som får utlopp/manifesteras genom tuggandet.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Jag har en travare som förvisso gått på travet men han vill gärna gå med huvudet högt, spänna ryggen och trava slaffsig/otakt. Gick överhuvudtaget inte att få ut nåt vettigt av riding.
Så jag började med att bara jobba från marken. Först med kapson och med hjälp av lite "klicker träning" få honom att gå med sänkt huvud. (han gillar verkligen godis så det gick lätt att lära honom) :p (har haft lite AR tänk)

När han väl fattade det så gick jag över i trav och lät han trava nåt varv och så fort han sänker huvudet så säger jag "braa" och då vet han att han gör rätt eftersom jag genom klicker träningen lärt honom det. (avslutar med lite godis) Det största problemet har varit att han är väldigt lätt stressad och vill framåt. Har lite koncentrations svårigheter. ;) Men med lite pellets i fickan så fick jag hans uppmärksamhet! :D

Han kan nu trava på volt med fin takt och går i djup form. Nu har jag även börjat lägga in lite ridning och han går mkt bättre och avslappnat. När jag rider så har jag ett vanligt rakt tränsbett och försöker bara få honom att ta stöd på bettet, än så länge i skritt. Longeringen och allt jobb jag lagt ner på jobba för hand har gjort att han använder sin kropp på ett helt annat sätt än om jag skulle ridit honom bara.

Så vad jag försöker säga är att stirra dig inte blind på bettet utan att man jobbar upp hästen i muskulatur och lär in en korrekt form från marken. Då kanske det blir lättare för hästen att förstå bettet och ta ett ärligt stöd sen vid ridning.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Bry dig inte om var huvudet är på hästen utan låt den sköta jobbet ändå. Om den kommer ur travtakt kan du låta den rygga och sedan komma fram i trav mjukt och fint. Ryggningen hjälper dem att sortera benen. Börja avsuttet, rygga - fram i trav belöna med morot, eller vad den gillar - använd rösten, den ska rygga och fram enbart med din röst och kroppsspråk- grimskaftet /tyglarna ska vara lösa hela tiden. Då den inte gillar bettet få den att lyssna på rösten istället. Ta med dig det uppe på ryggen.

Om du gillar bommar använd det- det kan också hjälp till med takten. Sedan är det viktigt att du har tvåtakt när du rider. Du kanske ska sitta ner de första stegen från skritt till trav och hjälpa henne med 2 takt. Använd rösten då med så att travfattningen blir avspänd.

Skänkelvikning först i skritt är också bra för att sortera ut hennes ben och din hjälpgivning, :) Men låt henne få sköta var hon ska ha huvudet nu och du bestämer tempo och takt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 4-årig minishettis som tenderar att lägga sig ner och rulla när hon rör på sig. Till exempel igår, då vi gick på en promenad...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 104
Senast: snorp
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 674
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp