Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Erikaoghestene
  • Startdatum Startdatum
E

Erikaoghestene

Jag tränger hjälp till att hitta lösninger för min travar valack som har en stooor tendens att gå i pass/tölt när jag tränar med vagn hemma...Han går dock samma tendens på banan, men inte lika mycket, där hittar han travet snabbare...

Hemma kjör jag utan sjeck, rakt travarbett, langvogn, springrem och utan benskydd.
(annvänder samma utrustning på banan)

På mig värkar det som om han blir lite för "het" i toppen, utan att vara het, om nån fattar vad jag menar..

Han drar huvudet rakt upp, så halsen blir som på en svan, och stapplar iväg.
Efter ett tag med pass/tölt/tralopp och galopp, finner han plötsligt traven och då drar han på som ett hel***e:crazy:
Om jag då tar i tömmarna, kommer han i obalans och startar med sitt stapplande pånytt..

När jag rider stapplar han oxo, men är då jättelätt att få ned i trav..
Rider han lite dressyr för att få honom lite mjukare.

Han är kollat av både klinikk och equi utan annmärkning regelbundet.Tänner är oxo kollat regelbundet.

Jag funderar på hur jag kan få honom i bättre balans, så att travet kommer lite mer av sig själv,

Så alla ni kunniga där ute, kom med alla dom förslag ni har :bump:

Sv: Hjälp till at hitta lösning för travare som går i pass/tölt...

Och tänderna är oxå kollade förmodar jag!?
Vårat sto har oxå lätt att gå i pass gång,så tävlings balansen är flapp sko med tung tå fram barfota bak och de funkar hon bra på.Förlåt såg att du kollat tänderna,läste lite slarvigt.

Har oxo funderat på mer tyngd på frambenen, så tung tå är nog inte så dumt nei:laugh:
utan skor bak tror jag dock inte vill gå, då han inte har dom starkaste hovarna..Men har testat med alu sko bak, men det var ingen skillnad...

Som regel tynger man en travare fram och en passgangare bak for att hitta gangen.
Latta bak sa mkt som mojligt och tyng fram. Till en borjan kan du behova ga till ngt av en extrem och nar hasten sedan lart sig hitta travet borja ta av vikt igen.
Glom inte att all vikt pafrestar (precis som all annan traning) sa hall ett oga pa alla tecken for omhet.

Som regel tynger man en travare fram och en passgangare bak for att hitta gangen. Latta bak sa mkt som mojligt och tyng fram. Till en borjan kan du behova ga till ngt av en extrem och nar hasten sedan lart sig hitta travet borja ta av vikt igen.
Glom inte att all vikt pafrestar (precis som all annan traning) sa hall ett oga pa alla tecken for omhet.

Nu fattar jag inte vad du menar:confused: du skriver först att man tynger en passgångara bak, men sen skriver du att man ska lätta så mycket som möjligt bak:confused:

Corminta menar de som man vill få att gå passgång (pacers).

Vart bor du nånstans ? Jag kommer att få hit en kanonduktig tjejsom är helt suverän på att hitta och ågärda fel på hästar om 10 dagar.

Aha,då blev jag lite klokare:idea:

Jag bor i närheten av Torsby, men det är inget "fel" på hästen, annat enn att det blir en felkobling i skallen på honom, pga av ovettig trening från förra ägare, typ:vagn er lika med "nu ska vi springa som f...." Har jobbat med stressen från bakke/rygg i längre tid och det har hjälpt, men med vagn är han lika strssad till tider.

Har idag bestämd mig för att testa han med en mycket tung arbetsvagn, för att se om han tänker lite annorlunda då..

Har oxo bokat tid med en av norges bästa maratonkjörare, som har haft många "problem travare" i sin träning upp gennom åren...

Senast ändrad av en moderator:

ok, annars hade det varit passande för jag bor i karlstad

*kl*

Att du kör med springrem hemma också gör att jag tänker att hästen går som en stjärnkikare även hemma = jobbar fel med ryggen.

Jag skulle LÄTT haka på Marthas förslag. Jag tror att du skulle hitta nåt fram, bak eller mitt på oavsett om den gått igenom veterinärbesiktningar tidigare.

Hästen blir kollad varje månad av ET/massör, så det finns inget i kroppen som är fel.

När jag rider sänker han huvudet och jobbar bra med ryggen,men så fort vagnen kommer på stressar han, efter ett tag "faller benen på plass" och då kan han jogga i normalt tempo, och gå snabb jobb utan problem..

När vi trenar på banan stapplar han litet i början, sen går han som en klokka.

:D Kul att dom efter typ några inlägg är problemfria tycker jag :bow:

:D Kul att dom efter typ några inlägg är problemfria tycker jag :bow:

Att han är problemfri har jag vell alldrig sagt:confused:

Men när "ghost" skriver:Jag skulle LÄTT haka på Marthas förslag. Jag tror att du skulle hitta nåt fram, bak eller mitt på oavsett om den gått igenom veterinärbesiktningar tidigare.

Må jag jo kunna svara att jag VET att det inte är där problemet ligger...

Eller hur??

Senast ändrad av en moderator:

Tyng honom med tunga boots, ca 200 gr vanlig ribbad boots. Byt til ett rakt äppel el ett delat äppel.

Passgångande travare bör man ha tyngre fram med hjälp av boots, en tyngre sko kanske med en sula. Tänk på att när du tynger fram så får du ett längre "svep" med hoven så då får du sätta på ett par gamascher. Så han slipper gå på sig. Lite onödigt.

Breddar han bak?? För att se om en häst går på sig och var han går på sig kan du smörja in skydden med skosmörja. Då ser du enkelt var och om han går på sig.

Behåll han lätt bak så att skillnaden märks för honom och hjälper till med att få honom i trav.

När detta sedan funkar och han travar bra kan du prova med att ta bort de tunga bootsen och ta på ett par som är lättare. och på detta vis lätta honom succesivt.

Lycka till? Fråga gärna om du undrar över något.;)

Tyng honom med tunga boots, ca 200 gr vanlig ribbad boots. Byt til ett rakt äppel el ett delat äppel.

Passgångande travare bör man ha tyngre fram med hjälp av boots, en tyngre sko kanske med en sula. Tänk på att när du tynger fram så får du ett längre "svep" med hoven så då får du sätta på ett par gamascher. Så han slipper gå på sig. Lite onödigt.

Breddar han bak?? För att se om en häst går på sig och var han går på sig kan du smörja in skydden med skosmörja. Då ser du enkelt var och om han går på sig.

Behåll han lätt bak så att skillnaden märks för honom och hjälper till med att få honom i trav.

När detta sedan funkar och han travar bra kan du prova med att ta bort de tunga bootsen och ta på ett par som är lättare. och på detta vis lätta honom succesivt.

Lycka till? Fråga gärna om du undrar över något.;)

Tack så mycket för informativt svar, Utan påhopp:bow:

Jag har testat han med boots en gång, men då funkade det inte överhuvudtaget, men tror nog att det kom av helt fel skoning och att han fick skavsår av bootsen.

Nu är han skodd om,tunga järnskor fram och lättare, typ racing sko bak och såren har läkt, så ska testa det på nytt ikväll:)

Han breddar jättebra bak, när han först kommer igång, sänker han bakparten och drar på..

Har testa tmed olika bett och det bettet han går med nu är det jag och tandläkaren kom fram til at passade honom bäst, då detta bettet var det enda bettet han frivilligt gapade över och plasserade själv rätt i sin munn, men testade dock inte äppel bitt, så det ska testas:)

Jag skulle följa hovis råd att tynga fram med både tyngre skor och boots men i första hand skulle jag lägga på ett par ridskor med sula fram och köra långsamt med de ett par dagar så hästen får trava in sig på den nya balansen. Bak skulle jag sätta på halva bakskor och då sätter man bara sko på utsidan av hoven det gör att hästen breddar ut lite mer. Jag har en häst som oxå springer med huvudet rakt upp, ett tips är att köra med en halsförlängare börja hemma när du joggar. Jag upplever att dom oftast gör det pga stress eller att dom är rädda för att att trava ut ordentligt eller som du säger att den tidigare träningen har påverkat detta. På min häst har halsförlängaren fungerat bra hon blir mycket lugnare och travar lugnt och taktmässigt.

Lycka till hoppas att du hittar en lösning på problemet!

HAha, jag satt o tänkte precis skriva att hon skulle ha halsförlängare, är väldigt bra. men det flög ur mitt huvud. Snopet för mig, men lustigt att du (andra) tänkte i samma bana.:p

Jo jag förutsatte lite att skoningen funkade även om actionen var passgång. Du kan använda en storlek större på bootsen, så att de är lediga om karlederna.

Kanske du bara behöver en lätt boots, det är så lite som behövs, handlar om gram många ggr. Låt han skritta igång så han känner vikten/balansen och sedan jogg om det går.

Lycka till!!:laugh:

Min erfarenhet av passgångare är att det är bra att få vikten så långt fram på tån som möjligt. Vi brukar använda tåvikter, då slipper man även skavet av bootsen.Flappsko med med ridissko är oxå bra.
Har du möjlighet att träna backe så är det suveränt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka