hjälp tack..

KisseNova

Trådstartare
Jag var ute på promenad med trevliga männiikor och deras hundar varav en dessa personer hade Devin i knät i veckan. Då morrade han på henne, jag stod som ett fån och gjorde faktiskt ingenting. Nu har jag kommit på att han morrar när han blir så superglad. Eller är det så fel i huvudet på honom att han morrar när han viftar på svansen och busar. Och morrar när man myser med honom? Hon sa att jag skulle vara på honom med en gång eftersom det är ett felaktigt beteende. Självklart kommer han inte få morra av vakthet men är det inte skillnad med "prat-morr" ?

Samma tjej sa även till mig att Devin bara skulle ha ben, men inga andra leksaker för en amstaff kan inte lära sig vad som är mitt och hans. Då kommer han bita sönder mina saker. Berättade nämligen att han försöker bita i möbler men blir bortplockad och får en leksak istället.

En annan person tycker att jag är för mesig med Devin när han gör sina behov inne, för jag lyfter upp hunden utan ett ljud och går ut med honom direkt. Berömmer när han gör sina behov ute.

Visst är det min hund, men jag vill ju inte ha en ouppfostrad och elak amstaff när han blir vuxen så det kommer bli många hjälptrådar här på buke.

Sv: hjälp tack..

Om du hör/märker skillnad på morr och "prat-morr" så ÄR det skillnad, och då ska du absolut inte tillrättavisa hans prat-morr! Det är rätt vanligt att en del hundar använder ett morrliknande ljud som "prat", och man märker ju alltid skillnad i hur det låter och hur hunden beter sig jämfört med "vanligt morr".

du gör helt rätt när du lyfter upp hunden och bär ut den. att bestraffa en hund för att den gör sina behov inne är fel. Hunden kopplar inte samman att den gjorde fel när den gjorde behoven INNE, utan den tror att den gjorde fel som gjorde sina behov.

den andra tycker jag låter konstigt, varför skulle en hund inte kunna skilja på vad som är hunden och ditt. det lär man ju den. leksakerna FÅR hunden ha, de andra säger man till när den ger sig på. vår dobbis tog allt för oss i början, va på blommor, gardiner, filtar mm men de gör hon inte nu. hon fick en tillsägelse och sen har hon inte rört dem. hon vet precis vilka saker hon får leka med.

tror du inte han morrar för att han är osäker då? vår morrar när hon vill leka fast inte riktigt vågar. lite- kom och lek men inte för nära. säger bara till henne så slutar hon. hon morrar även när hon vaktar men de är ju inte så konstigt. Tycker inte hunden ska få morra. sen vet jag ju inte HUR din morrar eller hur de låter, så kan inte säga vad som är rätt eller fel. det hör ju du ;)

Jag har en eng. staffe och hon "pratmorrar" när hon är väldigt glad. Tror absolut inte din hund är knäpp! :D

Jag körde byteshandel med min hund när hon tuggade på saker som inte var hennes. Det funkade jättebra!

Försök att inte ta åt dig av vad massa andra människor säger. Använd ditt förnuft och lyssna till "magkänslan", det kommer man långt med!

( Så länge man inte är helt okunnig såklart :p)

Självklart är det skillnad på pratmorr och argmorr. Och givetvis ska hunden få prata. Och att amstaffs inte kan veta skillnaden på "mitt och ditt" är lika dumt som det låter. Självklart så ska du inte banna en ung hund som gör inne.

*kl*

Vad bra, för jag börjar bli galen på alla som ska lägga sig i hur jag formar Devin. Skulle aldrig falla mig att bli arg på honom när han gör inne. Skönt att få veta att jag inte är ute och vimsar i mitt hunderi...

Jag har inte direkt en staffe men min hund "morrpratar" han kombinerar gnällade med morrande av olika konstiga typer, han har ett lekmorr, ett pratmorr och ett "på-dåligt-humör" morr och man hör verkligen vilka av dom som är vad. Han brukar även pratmorra när han vill tillexempel bli kliad och så, så det är inget att bestraffa såvidare det inte är ett elakt morr.

ja just det, jag skulle ju fråga om mitt koppel är så illa till en valp.

Det är ett sk retriverkoppel, dvs man trär kopplet igen en ögla typ för att få ett halsband. Jag tycker att det är alldeles utmärkt till honom så länge, och för det mest hänger det löst runt halsen. Men jag fick veta att det skulle tydligen inte vara bra med stryphalsband (går att klassa det som stryphalsband) till en valp. Men jag vet inte vad jag behöver för halsband och koppel eftersom liten blir stor fort ...Kopplet jag har nu kostade 49 kronor på lantmännen och duger tills jag vet vad jag vill köpa för halsband, eller har jag tänkt helt fel ??

Jag har alltid ett mjukt läderhalsband till valpisarna.
Men det går givetvis lika bra med ett mjukt lagom brett halsband i vilket material som helst.
Kolla på rusta eller någon annan billighets affär, där kan du nog hitta halsband jätte billigt som du kan byta ut ofta. :)
Eller så köper du ett litet för stort, och gör egna nya hål.

Jag använder inget som kan liknas som stryp till de små.

Vi bytte till stryp ganska tidigt på Zaga och jag förstår inte riktigt varför man inte kan använda stryp om man kan hantera halsbandet rätt.

Jovisst kan man använda stryp, men jag gör det inte.
Har inte stryp på någon av hundarna.
Eller JO, det har jag fressten, på utställning eller när de ska va snygga, men inte med påsatt koppel.
Jag tycker inte om att använda dem helt enkelt..
Har bara blivit så..

Jag gillar också halvstryp eller helstryp bäst. Det blir inte lika "stumt" på något sätt.

Jamen, hur morrade han på henne?
Och varför, i vilken situation? Var det ett morr-morr, eller mest ett läte?

Som amstaffägare kanske du får räkna med ogivningens skepticism (stavas), men det är ju självklart att skulle du enbart vilja ha gula leksaker till din hund, så är det verkligen enbart ditt beslut och ingen annans. Folk bryr sig så mycket.

Nej jag tycker det är mycket mjukare att korrigera och Zaga är väldigt lyhörd och förstår mina hjälper i stryp.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 528
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka