HJÄLP!! Syrsorna har rymt!!

Lena Furberg

Trådstartare
Syrsorna som vi köper till Geckon, bor i en plastback, med papper, mat och vatten i. En rätt stor back. Men, på nåt märkligt vis har ett gäng ryckats rymma!! Vi upptäckte rymningen då vi hörde frihetssånger gnisslas bakom väggen! Dom har krupit in i en skrubb och går absolut inte att fånga in.
Så nu undrar jag - kan syrsorna överleva därinne, hittar dom mat, kan dom föröka sig?? Äter dom trä? Elsladdar?? Blir vårt hus invaderat så vi måste ta hit Anticimex? Tänk om vi ska sälja huset och köparna hör insekter sjunga i väggarna!

Sv: HJÄLP!! Syrsorna har rymt!!

Ja, alla dina farhågor kommer att besannas, om du inte genast befriar även geckon ! ;) :D

:rofl::rofl::o

*sitter och fnittrar hysteriskt, FÖLÅT!:o:D*

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina funderingar.. :o

Beror på vad det är för syrsor, men om det är hussyrsor så är det nog dags för anticimex, dessvärre. Dels är ljudet störande, dels är det lite halvofräscht att ha dem boende i huset eftersom de äter samma mat som du, och du kan hitta dem i kök och badrum med lite otur. De gillar mörka och fuktiga utrymmen bäst av allt, och om man inte ser till att få bort dem så kan de klara sig väldigt länge i ett hus (min ridskola hade t ex syrsor i 20 år nånting i tvättstugan). Hussyrsor ser ut så här:

220px-Acheta-domestica-1.jpg

Så svaret på dina frågor, om det är husyrsor, är dessvärre ja, ja och ja. De kommer förmodligen hitta mat, de kommer förmodligen överleva, och de kommer förmodligen föröka sig.

jag sa ju det :angel: dom är inte ett dugg roliga att ha ut. Men nej vanliga svarta syrsor överlever oftast inte om man inte har varmt och fuktigt inne. Vet du på ett ungefär hur många det va? det lättaste är att gå på syrsjakt med nåt dödande, typ en sko :angel:

Det är svarta syrsor. Har ingen aning om hur många de är, men skulle gissa på ett par, tre kanske. Kanske fyra. Kanske två? I skrubben dit dom rymt är det väl sådär lagom varmt. Ska vi få ut dem måste vi baxa ner terrariet, dra undan en stoooor byrå och sen öppna skrubbdörren (dom smet in genom en springa). Förhoppningsvis dyker dom upp inne i huset igen, då lär katterna (he he!) fixa det hela åt oss. Sonic Sockerfot knep en i mitt ritrum idag! Puss puss kissemisse!

haha, katter är avnändbara till så mycket ;)

Mvh Freddie :bump:

Äsh 4 är ju nästan lite töntigt ;) 15-20 stycken borde man ju ha lösa om man ska räkna sig som herpare ;)

Om garderoben är såpass avskärmad kan du få min gamla Blatanex, det är ju från tiden det faktiskt va godkänt i sverige :crazy: men den luktar fortfarande :cool: bara att kasta in och hoppas på det bästa :D

Jamen 4 LÅTER väldigt högt när dom sätter igång!! Och det var bara en gissning, kanske är dom 12, det finns bara 2 kvar i boxen...
Jag avvaktar lite. Dom var knäpptysta inatt, kanske dom redan tuppat av?

jag vet inte hur länge dom klarar sig. Däremot är det INTE kul att möta en mutantsyrsa i hallen när man ska lägga sig :D och då menar jag verkligen mutant, stor som en katt MINST :angel:

Nu är jag absolut ingen syrsexpert men det finns ju nån spray som man sprayar i hela rummet och sen låter verka ett tag som man använder när man ska ta död på massa flugor och dyl. Det kanske vore något?

Nu är jag absolut ingen syrsexpert men det finns ju nån spray som man sprayar i hela rummet och sen låter verka ett tag som man använder när man ska ta död på massa flugor och dyl. Det kanske vore något?

NEJ! Det kan påverka geckon...

Lena Furberg

Det bästa tipset att ha syrsor på är att ha dom i en hög hink. Min är ca 40 cm hög. Som lock har jag ett par strumpbyxor( dom kan inte hoppa ut ändå, men det känns bättre;)).
Har man syrsorna så är det lättare att fånga dom när du ska mata, och då minimerar du chansen för rymningar rätt rejält. Det enklaste är ju också att fånga dom med händerna.
Om du inte vill att dom ska spela så be att få köpa endast honor;
DSC_0189.jpg

dom har ett äggkläckningsrör i rumpan(se bilden), hanarna har ingen.

Om du inte vill betala anticimex så skulle jag också försöka fånga rymlingarna:banana:

Lycka till;) / Hanna

Äh! Har du katt kanske det är lugnt?

Har du hört några?
Vår katt hade ned och sönder burken upp till c:a 20 st i vår förra lägenhet, men han åt antagligen upp dem också. För vi hörde eller såg aldrig några syrsor efter det:D.

Vet inte hur bra de överlever hemma? Det är säkert olika men de jag lyckas köpa tycks vara ganska "sköra" och det är lätt att några dör eller har ihjäl varann bara på den lilla tid jag har dem hemma innan de matas upp. Min pappa gjorde försök att odla syrsor till mig i ett av sina isolerade förråd och visst hade han förrymda syrsor lite överallt en period men numera är alla borta och utdöda sedan länge.

NEJ! Det kan påverka geckon...

Det tog jag som en självklarhet att man inte lämnar kvar geckon i rummet :grin:
Förutsatt att man inte har ett JÄTTEterrarie till geckon så är det bara lyfta ur det ur rummet under tiden det verkar och sen vädra ordentligt innan man ställer tillbaka terrariet.

Jag gissade det också, men ville bara vara övertydlig då en del gör saker utan att tänka igenom dom ordentligt:)
Så ta inte illa vid dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka