Jepp, C är ganska nyligen (5,5 veckor) opererad för struppipning, Helförlamad (4 av 4-gradiga skalan) på vänster stämband. Berodde troligen på att han dels är en han, dels stor med lång hals, dels av en stam som ibland drabbas och så fick han två förkylningar som fått det att bryta ut. Första etappen fick han redan förra våren, men då syntes inte förändringarna när han inte arbetade så då bedömde veterinären att vi mest skulle tänka på att han inte orkade som andra hästar (han lät en del i arbete då). Sen nu under sommaren fick han en liten förkylning och sen gick det utför rejält med andningen. Jag kunde höra hur mkt problem han hade när jag stod bredvid honom, han blev slö och lite ledsen och fick dessutom panikångest så fort han blev rädd för något. Det var inte hanterbart på något sätt.
4 oktober lämnades han in på Ultuna, och skulle opereras dagen efter men då fick de in akuta buköppningar så då fick han vänta ett dygn till. På torsdagen gjorde de den liggande sövda operationen då de band/häftade/fäste fast det förlamade stämbandet i brosket i luftstrupen, för att det inte skulle blockera. På fredagen fick han genomgå en laseroperation där de undre, mindre (om jag fattade det rätt) stämbanden opererades bort. Den görs med lokalbedövning och stående häst.
Jag skulle rekommendera dig att inte besöka din häst direkt efter den (laser-) operationen om du kan undvika det, då min häst hade hostat blod i hela boxen, det var verkligen obehagligt.
Anledningen till att han fick två operationer var att han verkligen var påverkad och att det var en total förlamning.
Jag vet inte om det berodde på att han opererades på en fredag eller om det är standard att de får vänta två dagar på klinik innan de får åka hem. Jag hämtade hem C på måndagen, och hans operation hade enligt veterinären gått bra.
Nu har det gått 5,5 veckor sen han opererades och de första 4 veckorna skulle han stå på box/hage stor som en box och promeneras 2x5-10 minuter. Sen 1,5 vecka går han i en hage där han kan ta 2 galoppsprång typ (enligt vad jag hörde ska den hagen vara max 8 meter lång). och vi har börjat sätta igång. Första veckan var det mest skritt, mkt över bommar för bakbenen och att han skulle röra sig bättre genom kroppen, även om det varit dåligt underlag och vi varit mkt i ridhus. Nu rider jag också, först hade jag honom bara på töm, och passen brukar vara 25-45 minuter, men då varierar jag och anpassar så det är verkligen lugna pass för honom.
När det gått ungefär 8 veckor efter operationen ska vi tillbaka för att se hur läkningen gått. Först efter det får vi börja galoppera igen. Men jag har fått en mycket gladare och mindre nervös häst redan nu kan jag känna det. Han går att diskutera med när han blir upprörd och det gick verkligen inte tiden före operationen. Jag har pratat med flera och de säger att deras hästar blivit som en helt annan häst, mkt gladare och piggare efter operationen. Så jag hoppas på det. Och för min del känner jag att jag kommer att låta honom ta all tid i världen som han behöver för att må bra. Det här är inget jag kommer stressa fram. Jag upplever att C är lite rädd för att ta i och trava då han uppenbarligen tyckte det var superjobbigt innan han opererades. Men jag hoppas att det kommer bli bättre när han vänjer sig.
Ett litet annat tips är att inte ge dem pelleterat foder efter en struppipningsoperation, jag vet inte vem det var som sa det, men jag har märkt att det har varit något som retat honom. C får hö och lusern, det räcker bra.
Förlåt för väldigt långt inlägg men det är lite svårt att sätta stopp då jag också, precis som du, är helt uppe i det just nu.
har jag missat att svara på det så får du gärna skriva igen. Och ang 4 veckor box/hage i boxstorlek och sen 4 veckors upptrappning så har min kompis häst opererats nyligen och hon fick samma schema trots annan klinik. Jag har hört att travhästarna har andra rehab-instruktioner men jag skulle rekommendera dig att ta det lugnt, man ser ju inte hur läkningen ser ut i halsen för än 8 veckor efter operationen typ..