HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!

Sv: HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!

ALLA mina hästar får fri tillgång på hö.Speciellt de som går på lösdrift!
Känner igen detta från en gammal kompis som bara håller på med Islandshästar..verkar vara vanligt bland dessa tyvärr..vanliga termar är "Islänningar är gjorda för att gå ute dygnet runt för det gör dom på island så dom behöver ingen ligghall" "Islänningar blir feta om de får för mycket mat..bla bla.." Hennes stackars hästar gick i en hage på sommaren som knappt hade gräs alls,och inget hö..annars blir dom feta..MEN RID DOM MER DÅ!! Är faktiskt inte vän med henne längre mycket på grund av just detta.Jag klarade inte att se det. Dom fick oxå 3-4 kg hö per dag,hade ingen ligghall vintertid(för det fanns ju skog i hagen???) och fick ingen halm att äta heller,då blev dom bukiga minnsann. Men konstigt nog så fick dom kraftfoder. Tycker det hade varit bättre om dom bara fick fri tillgång på hö och salt samt mineraler istället. Kommer ihåg för flera år sedan då hon köpte stora mineralhinkar till två som gick ute dygnet runt.Dom åt upp en sån hink på en vecka och hon köpte ny hink på hink..jag sa till henne att dom okynnesäter mineralerna för att dom får för lite mat och är hungriga..men dom åt minnsann så mycket för att dom behövde det!
Detta gör mig fortfarande vansinnig:devil:

hejsan! sorry att ja har varit lite off, är mycket just nu.. allt som allt så är de så att vi som vill ge våra mer ger våra mer när vi tar in dem resten får de som de får.... :/ men till nästa vinter ska jag och ett par andra ha fri tillgång.. så då har vi hela sommaren på oss att bygga vindskydd och foder"lådor" med tak :)
går inte att övertala tanterna som anser våra hästar är feta.. men ja har fått en till medryttare nu som hjälper till att stödfodra och dona så MIN häst mår iaf bra... tycker dock att det är förjävligt att de andra inte får som de ska ha.. men jag kan inte göra något åt det just nu .. jag får kalla till nytt stallmöte innan nästa hemtagning av hästarna :)
tack alla för hjälpen! kram

Har ingen av hästarna något skydd alls????:eek:
Vad jag har läst och hört så måste hästarna ha ett vindskydd om dem går ute mer än 16 timmar....

Sen kan du hälsa dem också att dem blir "fetare" av att få mindre mat....Tänk dig barnen i afrika som svälter dem har ju stor uppblåst mage pga svält!

Jag har en matglad nordis som väger 700 kg och han äter konstant, har fri tillgång på hösilage nu. Men förr så gav jag några kilo på morg och sen till lunch och sen till insläpp och sen sista ggn till natten för att jag var rädd att han skulle bli tjock om han fick fri tillgång. Men nu som sagt så har båda mina hästar fri tillgång i hagen sen får dem ca 2kg vid insläpp och sen 3 kg till den ena och 4 kg till den andra till natten. Och dem är inte feta. Just nu rids dem 3-4 dagar/vecka.

hejsan! jo våra utegångshästar har vindskydd, dock tycker ja inte det är tillräckligt för dem... men de har skydd.

Jag och de "sunt" tänkande i stallet ska iaf gå ihop nästa vinter och ha fri tillgång till våra hjärtan, Min häst får mer hö nu (får komma in och äta 1-2ggr om dagen minst 5-6ddagar i veckan)
Tanterna i stallet som proppsar på att de e feta och inte ska ha mer får tycka de, men inte ska de bestämma hur mycket min häst ska äta, jag har hälre en lite för tjock välmåående häst än en smal bukig "icke fet" häst..

sista ja hörde nu ( min häst fick vara sällskapsdam åt en annan häst i en mindre hage) så frågade ägaren till den hästen,stallägaren om de kunde ge den "fri" tillgång.. men ICKE! Strösslet är så fet han ska inte ha nå mer (jag menar det är min häst, de bestämmer väl ja ? :O) ähh...
jag lider med de andra hästarna såklart, men jag kan inte göra mer.. :/

kram och tack alla!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar