Sv: HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!
flocken är uppdelad tjejjer och killar (de går alltså i varsin hage bredvid varandra)
när maten kommer så kommer alla hästar springande .. skrik och slagsmål är det speciellt i sto hagen där de är fler, kan inte påstå att någon ser mager ut.. men de är deffenetivt inte feta utan mer bukiga/uppblåsta, häromdagen fick en av unghästarna kolik. min häst har väldigt lätt för att tappa hullet under vintern om han inte får så han klarar sig..
märk ord..! nu handlar de inte om att flytta eller liknande.. utan jag bara fråga HUR MYCKET en häst ska HA! inget annat, jag har några personer bakom mig i stallet som är på min sida.. så vi får försöka lösa det på något vis. jag får kalla till stallmöte så får man disskutera saken.. de ända va bara att ja ville ha konkreta "bevis" att lägga fram för kärringarna!
tack alla för svar!
Det du ska börja med att göra rent konkret är att titta på exakt hur hästarna ifråga ser ut. DU skriver att de är bukiga och HÄR tror jag att vi hittar svaret på varför det har blivit som det har blivit. Det är den allra vanligaste missuppfattningen vad gäller utfodring nämligen - finns några trådar aktuella om just det precis nu...
Känn på hästarna - känner du revbenen på dem? Är de runda över ryggen eller sticken ryggraden upp ovanför ryggmuskulaturen?
En häst som blir bukig har ofta ganska tydliga revben men framförallt oftast vass över ryggraden. Och när de ser ut så har de med största sannolikhet proteinbrist.
Faktum är att när de har proteinbrist så får de en stor mage - pga att det inte finns proteiner nog att bygga upp bukmuskulaturen, som håller "höbuken" på plats.
Fenomenet är om möjligt ännu vanligare på shetland, där stora magar ofelbart ska svältas bort, så man ger ännu mindre med mat, ännu mindre proteiner, ponnystackarn svälter och magen blir större och större.
Det dina stallkamrater behöver är förmodligen mer av grundläggande foderkunskap. Kanske ni borde starta en studiecirkel för att lära er mer allihopa
och på så sätt bättre kunna utnyttja era hästar också!
Det är alltså mer än minimigiva med stråfoder detta handlar om, det handlar om att täcka näringsbehov. Och ja, islänningar har samma näringsbehov som alla andra hästar, i förhållande till sin kroppsvikt.