HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!

Sv: HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!

Ameo: alla kraftfodrar sina hästar på sitt sätt, min häst får kraftfoder Åsebro kraft eller vad det heter.. men ja vet faktiskt inte hur de gör med de andra hästarna..

Det handlar ju om 2 olika saker.

Dels att hästarnas näringsbehov ska tillgodoses på ett balanserat sätt. Gör det inte det blir de omusklade, fula i päls o hovar, blir kanske bukiga eller feta men svankryggiga..

Dels det minimibehov av stråfoder som Ameo nämner.

Om man inte exakt väger givorna kan det vara väldigt svårt att bedöma om en häst får 1,5 eller 2,5 kg hö. Om man har ett väldigt näringsrikt grovfoder kan det rentutav vara nödvändigt att begränsa sig till minimigivan för att inte hästarna ska få problem av fetma.

Om det skulle vara så att morgon resp kvällsgivan är 2,5 kg i stället för 1,5 får de ju faktiskt mer än minimigiva av stråfoder.

Det bästa sättet att bedöma om de får lagom mängd mat är att se hur flocken som helhet ser ut i kroppen och notera om de ständigt slåss om maten. Plus räkna på totalfoderstaten och väga grovfodret.
HH

flocken är uppdelad tjejjer och killar (de går alltså i varsin hage bredvid varandra)
när maten kommer så kommer alla hästar springande .. skrik och slagsmål är det speciellt i sto hagen där de är fler, kan inte påstå att någon ser mager ut.. men de är deffenetivt inte feta utan mer bukiga/uppblåsta, häromdagen fick en av unghästarna kolik. min häst har väldigt lätt för att tappa hullet under vintern om han inte får så han klarar sig..

måste man ha stallägarens medgivande för att analysera höet?

min häst är 145cm väger 400+ stor och grov och rids nästan varje dag olika hårt.
jag blir så irriterad på tanterna som säger att de blir feta... feta... jovisst kan de se ut så men rid hästarna mer då och mata mer .. åhh blir så ledsen när man inte blir förstådd :(

klart att jag flyttar min häst OM de vägrar! jag är inte dum!!

Jasså.
Nyss hade du ju inte möjlighet att flytta.
HAR du möjlighet att flytta så GÖR det.
Du bidrar ju till den dåliga hästhållningen lika mkt som alla andra om du inte låter din häst få tillräckligt med mat.

Du har ju fått "bevis" på vad hästarna ska få för mat då, alltså borde folket ha gett sig nu, eller?!

Och sen för att tillägga lite så anser jag inte att man kan ge hästarna minimigiva när de går på lösdrift.
Det är ju viktigt att även de hästar som äter långsamt eller är låga i rang får i sig den mängden foder och det är ju omöjligt om man bara lägger in minimigiva foder. När de snabbaste/ranghöga har ätit upp så tar de ju resten av fodret också och det Kan ju innebära att vissa av hästarna bara får i sig nått kg om dagen.

Men sen kan man ju tänka på att vissa hagar ändå tillgodoser själva tuggbehovet om det finns mkt växter/träd/gräs osv.

märk ord..! nu handlar de inte om att flytta eller liknande.. utan jag bara fråga HUR MYCKET en häst ska HA! inget annat, jag har några personer bakom mig i stallet som är på min sida.. så vi får försöka lösa det på något vis. jag får kalla till stallmöte så får man disskutera saken.. de ända va bara att ja ville ha konkreta "bevis" att lägga fram för kärringarna!

tack alla för svar!

Kan inte ni som tycker likadant i stallet hjälpas åt med en extrafodring av tex lusern och betfor (räknas som grovfoder) av åtminstone era hästar?

T ex att din medryttare fodrar ett extramål till din häst + den häst som ägs av den vettiga familjen du nämnde i början i samband med ridningen? Och den dag din medis inte är där så gör den familjen detsamma till er.

flocken är uppdelad tjejjer och killar (de går alltså i varsin hage bredvid varandra)
när maten kommer så kommer alla hästar springande .. skrik och slagsmål är det speciellt i sto hagen där de är fler, kan inte påstå att någon ser mager ut.. men de är deffenetivt inte feta utan mer bukiga/uppblåsta, häromdagen fick en av unghästarna kolik. min häst har väldigt lätt för att tappa hullet under vintern om han inte får så han klarar sig..

märk ord..! nu handlar de inte om att flytta eller liknande.. utan jag bara fråga HUR MYCKET en häst ska HA! inget annat, jag har några personer bakom mig i stallet som är på min sida.. så vi får försöka lösa det på något vis. jag får kalla till stallmöte så får man disskutera saken.. de ända va bara att ja ville ha konkreta "bevis" att lägga fram för kärringarna!

tack alla för svar!
Det du ska börja med att göra rent konkret är att titta på exakt hur hästarna ifråga ser ut. DU skriver att de är bukiga och HÄR tror jag att vi hittar svaret på varför det har blivit som det har blivit. Det är den allra vanligaste missuppfattningen vad gäller utfodring nämligen - finns några trådar aktuella om just det precis nu...
Känn på hästarna - känner du revbenen på dem? Är de runda över ryggen eller sticken ryggraden upp ovanför ryggmuskulaturen?
En häst som blir bukig har ofta ganska tydliga revben men framförallt oftast vass över ryggraden. Och när de ser ut så har de med största sannolikhet proteinbrist.
Faktum är att när de har proteinbrist så får de en stor mage - pga att det inte finns proteiner nog att bygga upp bukmuskulaturen, som håller "höbuken" på plats.
Fenomenet är om möjligt ännu vanligare på shetland, där stora magar ofelbart ska svältas bort, så man ger ännu mindre med mat, ännu mindre proteiner, ponnystackarn svälter och magen blir större och större.

Det dina stallkamrater behöver är förmodligen mer av grundläggande foderkunskap. Kanske ni borde starta en studiecirkel för att lära er mer allihopa :idea: och på så sätt bättre kunna utnyttja era hästar också!
Det är alltså mer än minimigiva med stråfoder detta handlar om, det handlar om att täcka näringsbehov. Och ja, islänningar har samma näringsbehov som alla andra hästar, i förhållande till sin kroppsvikt.

Att hästarna slåss ser ju jag som ett säkert tecken på att de får för lite mat.

Min islandskorsning är lite högre än din och väger ca 400 kg, hon får just nu bara 8 kg hö, jag skriver bara därför att jag egentligen tycker att det är för lite, men det tycker inte hon eftersom hon inte äter mer.

Om jag skulle ge henne 3-4 kg så skulle hon säkerligen bli en äkta bitch och slåss i hagen hon med, jag fattar inte varför vissa har så svårt för att ge hästarna mat?

Finns det någon analys på hö´t?
Om inte så hade jag om jag var du skickat in en analys med en gång så att du iallafall kan täcka upp ev. brister i hö´t.
För även om det skulle vara en superbra hö så blir det svårt att täcka behoven med så liten mängd hö.

Om du går in på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm så kan du kolla själv vilka mängder som passar, där kan du lägga till arbete och lösdriftsgång och skriva ut alltihop och visa stallägaren.

Jag hoppas att stallägaren tar sitt förnuft till fånga så att din häst kan må bra och att du kan njuta av din graviditet och framtida bebis utan att behöva oroa dej för din häst.

Det här tyckte jag var en jättebra idé, att arrangera en studiecirkel med temat hästens näringslära/utfodring.
Ni skulle också kunna bjuda in en foderrådgivare från något av kraftfoderföretagen.

Eller bjud in ngn från Agria, som kan hålla temat säkerhet kring häst.
(De har sådan personal som är ute ang. säker hästverksamhet).
Där kan man också be att temat foder kommer upp, liksom säkerhet
kring hästar och hästägande.

Jag tror också att det enda som hjälper är att låta experter komma dit, och visa tanterna vad som gäller.

Om man gör detta till något positivt, såsom en kurs eller liknande, så tror jag inte att du stöter på något större motstånd.

Du kan också analysera höet själv, genom att skicka in ett prov för analys. Då kan du räkna ut foderstaten på din häst.
Lycka till

måste man ha stallägarens medgivande för att analysera höet?

Absolut inte. Och skulle din stallägare opponera sig, då har den verkligen en skruv lös.

3.5 kg är ju ingenting. :eek: även om det är isisar och kanske inte så super stora.
Hästarna är antagligen bukiga och har proteinbrist.
PÅ jordbruksverket finns det regler, men man borde väl kunna ringa djuskyddsinspektören ?

Tycker att du fått många bra råd, speciellt om att ha en studiecirkel så kan ni tillsammans lära er mer. SLUs utfodringsrekommendationer är också ett bra tips att kolla i!

Hoppas det löser sig för dig och din häst, 3,5 kg tycker jag är en skamligt liten dagsgiva.

Strösslet: Hästfocus som fins i handeln nu har en artikel om just stråfoder ochvilka rekomendationer som gäller. Tänkte på dig när jag läste den.

Man ska väl lämpligen ge 1,3 kg/TS per hundra kilo häst om dagen. Så om din häst t.ex väger 400 kilo så är en lämplig TS-giva 5,2 kg TS per dag. Hö har ju 84% TS per kilo foder. Så då blir det ju 5,2/0,84 = 6,2 kg hö per dag. Men om höet är bra kan man ju ge ännu mer för att täcka det dagliga behovet av energi och smältbart råprotein så mycket som möjligt och inte behöva ha så mycket kraftfoder.

Man bör inte ge mindre än 1,0 kg/TS per hundra kilo häst om dagen (dvs. om hästen väger 400 kg så blir det 4,8 kg/dag)

Så om din häst får 3,5 kg per dag och det skulle bli en lämplig giva skulle hästen väga ca 200-250 kg.

Men sen blir det kanske en annan sak om hästen går ute dyngnet runt.

Senast ändrad av en moderator:

hejsan! tack alla för erat svar! nu har jag mycket mer "kött på benen" så nu har jag ett "bra" upplägg inför stallmötet som jag ska kalla alla "tanter" till :)

tack och åter tack :)

jag ska kolla hästfocus eller vad det nu hette :)

pratade med veterinären i går på telen, (distriktsveterinärerna) de sa att de va på tok för lite .. och att något måste göras...

så nu j**lar :D

tack och kram alla!

Till stallmötet kan det vara bra om du har data på behoven att presentera. Så kan du be dem räkna efter vad hästarna får i sig. Nedan behov bygger på vad internationell (inklusive islänsk) expertis rekommenderar.

En större, ca 400 kg islandshäst, som arbetar lätt 1 timme om dagen behöver 350 gram smältbart råprotein om dagen och ca 55 MJ. En del är väldigt lättfödda och reder sig på mindre MJ men proteinmängden skall inte minskas för det. Minimimängden hö 5 kg, dock bättre ju mer strå man kan ge, särskilt på vintern.. HH

hejsan! tack alla för erat svar! nu har jag mycket mer "kött på benen" så nu har jag ett "bra" upplägg inför stallmötet som jag ska kalla alla "tanter" till :)

tack och åter tack :)

jag ska kolla hästfocus eller vad det nu hette :)

pratade med veterinären i går på telen, (distriktsveterinärerna) de sa att de va på tok för lite .. och att något måste göras...

så nu j**lar :D

tack och kram alla!

Det är ju totalt skrämmande att du är den enda utav 17 st (?) som har reagerat. :eek: Nu finns det ju en möjlighet till att det blir en ändring eftersom att du har varit klok nog att samla till stallmöte och ska lägga fram fakta. Uppmaningarna som du fått om att flytta hade ju bara hjälpt din häst. Alla övriga hade ju då fortfarande haft det lika miserabelt. Så de råden har jag lite svårt att förstå. Jag tycker du hanterar situationen alldeles utomordentligt och nu finns det ju en bra chans att få rätsida på det hela. :bow:

hejsan! ja precis, hade ja flyttat min häst så hade det bara hjälpt honom, men nu ska de bli ändring, det är bara jag och en familj till (med två hästar) som har reagerat på det här, och vi ska gå ihop och lägga fram saker och ting på ett "bra" sätt så de inte blir massa bråk och tjurigheter :)

jag tackar alla så mycket för era svar! nu har ja massor att lägga fram, så nu kan de nog inte säga emot mig, inte heller när jag har en veterinär bakom ryggen på mig, ska ta o skicka höet på analys åxå för att vara riktigt säker,

hur lång tid från att ja skicka höet tills ja får svar ? tar de lång tid ?

MVH //Ako

Hur går det? Hur gick stallmötet? Vad sa analysen? Får hästarna mer mat nu eller? Med tanke på kylan som varit här i trakterna..................

hejsan! sorry att ja har varit lite off, är mycket just nu.. allt som allt så är de så att vi som vill ge våra mer ger våra mer när vi tar in dem resten får de som de får.... :/ men till nästa vinter ska jag och ett par andra ha fri tillgång.. så då har vi hela sommaren på oss att bygga vindskydd och foder"lådor" med tak :)
går inte att övertala tanterna som anser våra hästar är feta.. men ja har fått en till medryttare nu som hjälper till att stödfodra och dona så MIN häst mår iaf bra... tycker dock att det är förjävligt att de andra inte får som de ska ha.. men jag kan inte göra något åt det just nu .. jag får kalla till nytt stallmöte innan nästa hemtagning av hästarna :)
tack alla för hjälpen! kram

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar