HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!

S

strösslet

hejsan! jag har ett stort problem, i min häst stall är det nästan bara islandshästar som går ute dygnet runt, och det får bara 3.5kg hö om dagen (per häst):eek:?!?!?!?!?!?!?!?!? jag anser att det är på tok för lite, min häst är en isis som är Dponny storlek.
vet ni om de finns några lagar eller föreskrifter hur mycket en häst ska äta per dag, jag menar en häst som står ute dygnet runt borde väl få äte mycket mer ?

jag har sagt åt stallägaren och de som tycker "hästarna blir tjocka" att de inte blir tjocka om de mår bra och får så de klarar sig.. ja menar hästar blir inte (vad jag fått veta av en som exprimenterat med sina kor) fet av hö, inte av "normal" mängd iaf.

det är bara jag och en till familj som har häst där som anser att det är på tok för lite..och då är de minst 17 hästar i stallet..

någon som vet var de finns att få tag på lagar eller rekomendationer som ja kan trycka upp i ansiktet på dem?
nå mer vetenskapliga bevis på att de inte blir FETA av hö..?

när ja påpekar att de får för lite får ja veta att de är juh sååååå feta och de inte behöver mer för då blir de fetare.. då¨brukar ja säga "men rid hästarna mer då" men då blir de bara sura och griniga och går och snackar skit bakom min rygg. jag ser hällre min häst lite rundare över vintern än att han ska vara mager...

en häst mår väl inte bra av att inte få tugga ? de är juh gjord för att äta och äta... eller?

har jag helt fel när de gäller detta??? någon som kan hjälpa mig???

MVH

Sv: HJÄLP! Stråfoder.. på tok för lite!!!

Du har rätt. Stallägaren har fel. Om stallägaren inte vill ändra på det så förslår jag att du flyttar hästen.

hejsan! ja om ja ändå kunde flytta min häst..
jag ha rinte råd, och de finns inge stall i närheten heller..
de måste väl finnas nå föreskrifter/lagar/rekomendationer om vad en häst ska äta?

jag måste ha något konkret att trycka upp i deras ansikten... :/

tänkte om ja hinner i morgon ringa jordbruksverket eller så och höra.. men ja tänkte om ni visste ?

Men gisses, du bestämmer väl själv hur mycket mat din häst ska få!!
Får du inte mer av stallet är det din skyldighet att köpa eget hö att fodra din häst med...

En pling till kommunens inspektör för en inspektion hade väl kanske inte varit helt fel låter det som..

jo visst, problemet är juh att de går ute dygnet runt, och jag "kan" inte stödfodra varje dag... de går i en stor flock och jag kan inte göra mycket..

jag tänkte jag skulle ringa och höra.. för 3kg anser jag vara vanvård..
och vad jag har läst så blir de bukiga (feta som de andra kanske ser det) av för LITE foder.. men ja måste hitta något som är vetenskapligt bevisat att det värkligen är så... för jag har ingen talan mot alla som har så "feta" hästar pga för mycket hö... :(

Är det verkligen helt omöjligt att flytta? Jag hade försökt få min häst därifrån til varje pris

Leta efter HelenaHandberg här på buke. Ta kontakt med foderrådgivare på SLU. Minsta rekomenderad giva av grovfoder är 1 kg torrsubstans per 100 kilo häst och dag. Om en häst väger 400 kg får man räkna med minst 5kg per dag. Helst skall man rkna på 1,5-2kilo torrsubstans per dag per 100 kilo häst.

Och sedan måste man räkna efter analysvärdet på höt.

kolla på www.sjv.se de har ju listor på en massa lagar och föreskrifter vad gäller djur.

Fröken_Skåne: nej tyvärr går det inte..detta stall ligger i byn jag är uppvuxen i och min mor o far bor i, vilket gör det bra när ja är ute där.. jag är gravid och arbetslös och utan körkort så jag kan inte ta mig till så många ställen annars.. och där ute har jag en tjej som tar hand om min häst åt mig och hon är inte flyttbar :( hästen trivs i stallet alldeles kanon.. är väl bara hans mage som inte trivs.. han är inte mager eller något (ÄN) saken är de att flytt finns inte just nu. och det behövs inte eftersom de ända tanterna i stallet behöver är vetenskaplig bevisning på att de är FEL, att de finns bestämmelser som de går emot.

Shlubberdubb: okej tack så mycket de ska jag genast kolla upp, tänkte ringa jordbruksverket i morgon och höra lite där med.
jag behöver lixom mer kött på benen för att kunna gå emot surtanterna i stallet. vetenskaplig bevisning lixom.. för min åsikt ha ringen talan.. tydligen.. tack och tack :)

Är det verkligen helt omöjligt att flytta? Jag hade försökt få min häst därifrån til varje pris

Jag med..:crazy: Inte ens min lilla A ponny får så lite stråfoder per dygn..
Och går dom dessutom ute dygnet runt behövs i regel mer strå för att hålla värme och hull...

I värsta fall får du väl bygga en hage i hagen där du ställer din häst några gånger om dagen så den får äta i lugn och ro.. För jag hade aldrig gått med på att någon av mina hästar skulle få så lite foder om dagen..
Sen ännu en tanke, ledarhästen i hagen får säkert i sig det den behöver, vad får då den som är lägst i rang? För inte kan jag väl tänka mig att alal står lugnt och stilla vid sin egna lilla hötuss?:(

Zizzy: saken är juh den att jag anser att det är för lite.. visst kan jag ställa hästen i en liten hage stödfodra.. MEN alla andra hästar då :( jag vill kunna hitta något som jag kan trycka upp i kärringarnas ansikte att det är FEL de det gör, och att de måste ändra..
nackdelen är att de finns inte mycket mark till stallet.. annars hade ja satt min häst i en annan hage med den andra familjens hästar så de hade fått fri tillgång, men den hagen är för liten för 3 hästar :(

men som sagt, jag tycker de gör fel, och jag vill ändra på det..

jo jag menar de hästen som är lägst i rang.. han/hon lär inte få mycket.

.
vi hade ett kolikfall häromdagen av en av unghästarna... om de kan ha något me att göra att de får så lite?
eller är ja helt ute och cyklar?

Ja kolikanfallet kan mycket väl bero på för lite foder.
EN häst måste ha mat i magen hela tiden för att den ska fungera.

Flytta hästarna till den lilla hagen, hellre en för liten hade men tillräckligt med mat!
Ta sedan tag i resten av historien, men flytta hästarna redan imorgon..
Och öka fodergivan succesivt så de inte slänger i sig fodret, för det är inte så bra..

En annan sak som slår mig är detta med att de går ute dygnet runt. De har väl ligghall så de kan komma in under tak och få lä?

zizzy: ja jag antog det åxå stackars häst står på box med dropp och grejjer... ringer jodrbruksverket i morgon + en veterinär. så får ja ringa andra familjen och höra med dem om vi kan göra så, för ja vill inte att han ska stå ensam.
nej de vet jag att de inte gör, hade min häst på fri tillgång förr förra vintern (då han fick vara sällskapsdam åt en travare) och man såg på honom att han mådde sååååå bra :)

tack för era svar! nu ska jag gå o lägga mig :)
tack tack

Det måste finnas ligghall.

Och kom ihåg att torrsubstans är inte samma sak som kilo foder. Hö ligger normalt på 840gram torrsubstans per kilo foder och hösilage kan vara allt mellan 400 gram upp till 800 gram (jo jag har haft så torrt hösilage). Och det är kilo torrsubstans man måste räkna på. På hö blir det ca 1,2 kilo foder för att få 1 kilo torrsubstans. Hösilage på 500 gram TS får man fodra 2 kilo för att få 1 kilo TS. Det är enklare att räkna än vad det låter.

Ja 3,5 kg är för lite, räcker inte ens att hålla magen igång. Tilläggas bör att utgångshästar också bör ha ett tillägg just därför att de går ute dygnet runt.

Kolik är inte ovanligt vid för lite stråiintag, du kan nog räkna med flera koliker.

Ett gångbart argument är att det blir billigare att fodra med grovfoder, då en akut veterinärrräkning täcker många kg hö.

Hästen ska ha 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn, för utegångs häst kan man räkna på 1,5 kg dito. Det innebär alltså att grundvikten inte kan överstiga 225 kg, vilket är orealistiskt då en islänning väger mer än så även om vissa kan vara små.

Ja du måste prata med stallägaren, att ringa till miljö och hälsa är knappast någon ide då dessa hästar med stor sannolikhet är relativt uppblåsta och kommer antagligen att betraktas som feta. Din häst står under stallägarens ansvar, så därför bör ju också denne lyssan på hästägarna.

hejsan! ja om ja ändå kunde flytta min häst..
jag ha rinte råd, och de finns inge stall i närheten heller..
Om du inte har råd att ha din häst i ett stall där den mår bra ska du inte ha häst. Om det, där du nu står, är omöjligt att ge hästen vad den behöver, och du inte kan flytta, alltså.. Då ska du inte ha häst.

Men gisses, du bestämmer väl själv hur mycket mat din häst ska få!!
Får du inte mer av stallet är det din skyldighet att köpa eget hö att fodra din häst med...
Håller med.

Aldrig att jag skulle stå i sådant stall :crazy:
Då lämnar jag hellre bort hästen om jag mot all förmodan inte kan lösa det.

det handlar inte om att flytta hästen! jag bad enbart om råd och lagar/bestämelser ang stråfoder!
dessa personer är inte omöjliga men jag måste komma med något konkret för att de ska lyssna. tycker inte du ska säga att jag inte ska ha häst! :cry:

jag frågade inte vad ja ska göra med min häst! jag frågade vad de fanns för bestämelser för hur mycket de ska äta...

klart att jag flyttar min häst OM de vägrar! jag är inte dum!!

men just nu handlade bara den här tråden om konkreta "bevis", och jag rådfråga er som kanske hade mer "hum" om saken.

tack iaf
MVH

Jag tolkade det som att det inte fanns någon möjlighet att flytta hästen.

Finns det någon de har respekt för? Tränare?
Som kan berätta hur det SKA vara.
Ring ut djurskyddsinspektören, hästar på lösdrift ska väl ha att äta kan man tycka.

Annars får du säga till på skarpen.
Även om du flyttar, så kommer ju deras hästar fortsätta må dåligt.

Att inte få tuggbehovet tillfredsställt kan ge många ovanor/stress i både hage och vid ridning.

Att ringa jordbruksverket är nog ingen större idé. Däremot tycker jag att du ska kontakta SLU (Sveriges LantbruksUniversitet) och beställa skriften "Utfodringsrekommendationer för häst" från dem. Den kostar en dryg hundring, om jag minns rätt och innehåller de senaste rönen angående hästfoder.

En häst ska - precis som flera tidigare skrivit i tråden - ha minst 1,2 kg hö/100 kroppsvikt. Islänningar väger nog oftast mellan 350-400 kg skulle jag tro, vilket innebär att absolut minsta giva bör vara ca 4-4,5 kg.
Sen undrar jag om de får kraftfoder också? Det är ju viktigt att man täcker hela hästens näringsbehov och det gör man sällan på minimigiva med hö.

Jag har shetlandsponnyer som har fri tillgång till bra hösilage och ja, de är runda och goa men faktiskt inte mer än så. Och de motioneras inte ens... (avelsston o unghästar)

en liten ändring de får ungefär 2kg morgon kväll... men ja anser de fortfarande är för lite

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar