hjälp snälla

Alva789

Trådstartare
Hej! Min hund kliar sig jätte mkt och hon har börjat få sår eftersom hon kliar sönder huden.
Vad ska jag göra och vad kan hjälpa henne!
SNÄLLA SKYNDA!

Sv: hjälp snälla

Ring veterinären. Om hon verkligen kliar sönder sig så fråga veterinären vad du kan göra för att lindra, jag slulle fundera på tratt om det inte funkar.

Nu vet jag inte alls hur det ser ut på din hund och vad som är problemet, kan ju vara ohyra, allergi, annat. Men det finns annars klådstillande schampon för hund att prova. Googla på det, så hittar du flera.

Rävskabb är den vanligaste orsaken till klåda hos hund. Om klådan kommit plötsligt kan det vara det. Medicin mot rävskabb kan du bara få hos veterinär. Läs om rävskabb här:

http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/ravskabb-hund_4fe8db91e5689

http://www.sva.se/Djurhalsa1/Hund/Parasiter-hos-hund/Ravskabb---Sarcoptes/

Annat som ger klåda kan vara loppor, löss, pollen, kvalster eller något hunden ätit. Ta hunden till veterinär för att få rätt hjälp.

Jag gissar på rävskabb. Men herrejösses, varför låta kliandet gå så långt. Åk till veterinären.

Inte också. Man mixtrar inte med schampon innan vetten undersökt. Detta för att få så tydliga provsvar som möjligt.

Efter vetbesök och på veterinärs inrådan kan ts testa vad hen vill.

Visst, men bryr man sig om sin hund mixtrar man inte en massa utan låter en vet titta på hunden.

Veterinär så snart som möjligt. Klåda medför ett stort lidande för hunden. Börjar det bli sår kan det också uppstå infektioner i dem. Alltså, ring veterinär direkt och försök få en tid så snart det går. Börja absolut inte mixtra själv med schampoo etc. Gör inget som kan försvåra för veterinären att ställa rätt diagnos.

Att börja med ett shampoo kan ju göra att veterinären inte hittar orsaken och på sikt orsaka ännu fler smittade. Tycker du verkligen det är ett bra sätt att göra på?

Ts har även ett ansvar att se till att inte andra smittas

Smittas av vadå...?

Allergier smittas inte.
Fukteksem som fått blomma ut smittas inte.
Klådstillande schampo hjälper inte alls på ohyra.
Schampo mot ohyra ska inte användas på öppna sår.

TS tar sitt ansvar bäst, både mot hund och omgivning, genom att pronto ta hunden till veterinär.

Senast ändrad:

Fast en hund som plötsligt börjat klia sig så den så den blir trasig finns ju klar misstanke om rävskabb - det är nog tanken med att riskera att smitta andra.

En hund som kliar sig så pass bör omgående undersökas av veterinär innan den får svåra bakterieinfektioner i värmen pga trasig hud.

Liknande trådar

Hundhälsa Hjälp! Min hund kliar sönder sig och nu märkte jag att det finns konstiga utslag på huden Vad kan det vara?
Svar
1
· Visningar
450
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka