Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ring veterinären. Om hon verkligen kliar sönder sig så fråga veterinären vad du kan göra för att lindra, jag slulle fundera på tratt om det inte funkar.
Nu vet jag inte alls hur det ser ut på din hund och vad som är problemet, kan ju vara ohyra, allergi, annat. Men det finns annars klådstillande schampon för hund att prova. Googla på det, så hittar du flera.
Rävskabb är den vanligaste orsaken till klåda hos hund. Om klådan kommit plötsligt kan det vara det. Medicin mot rävskabb kan du bara få hos veterinär. Läs om rävskabb här:
Veterinär så snart som möjligt. Klåda medför ett stort lidande för hunden. Börjar det bli sår kan det också uppstå infektioner i dem. Alltså, ring veterinär direkt och försök få en tid så snart det går. Börja absolut inte mixtra själv med schampoo etc. Gör inget som kan försvåra för veterinären att ställa rätt diagnos.
Att börja med ett shampoo kan ju göra att veterinären inte hittar orsaken och på sikt orsaka ännu fler smittade. Tycker du verkligen det är ett bra sätt att göra på?
Allergier smittas inte.
Fukteksem som fått blomma ut smittas inte.
Klådstillande schampo hjälper inte alls på ohyra.
Schampo mot ohyra ska inte användas på öppna sår.
TS tar sitt ansvar bäst, både mot hund och omgivning, genom att pronto ta hunden till veterinär.
Fast en hund som plötsligt börjat klia sig så den så den blir trasig finns ju klar misstanke om rävskabb - det är nog tanken med att riskera att smitta andra.
En hund som kliar sig så pass bör omgående undersökas av veterinär innan den får svåra bakterieinfektioner i värmen pga trasig hud.
Hundavel & Ras Det är väl rätt vanligt att social osäkerhet och rädslor är värre med män än kvinnor. Min mamma har en sådan hund exempelvis, och den...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.