HJÄLP!Snabbt svar önskas....

C

Catthhh

fick em en äldre dam 19 år för en månad sedan. Tänker inte gå in på hur hon hamnade hos mej men hon kom hit i syfte som promenadhäst/skogsluffarhäst.
Hästen var vanvårdad.
Veterinären bedömde henne som sådan att hon är grovt underhullad, saknar totalt muskler på bakdelen, hovslagaren hade klämt ihop henes bakfötter i för små skor vilket ledde till att trakterna varhelt ihopklämda, full i skållor som hon haft grov smärta av-de har ridit henne ändå, vid böjprov visar hon en gradig hälta på alla fyra samt att hon har mer problem med höger bak.
Veterinären bedömde henne som så att med vård o ett väldigt jobb så kan hon kanske kanske gå att rida på om ett år med tur? Vilket egentligen inte betyder något.
Hennes ålder är en nackdeläven om jag personligen vet att en äldre välskött häst har mkt at ge vid 19 år.
Hon har gått upp i vikt jättebra hon ärpigg o glad o mkt trevlig atthållas med MEN hon har problem med hela sin bakdel.
Ägaren erbjuder mej hästen gratis plus att han betalar allt för henne om hon får stanna här -eller avlivning nu i veckan...
Mitt hjärta blöder för vad är rätt beslut??
Hon har problem med sin bakdel hon går med korta steg hon vilar ofta/hela tiden på höger benet som det är störst problem med men hon kan springa i hagen?
Vad skulle ni gjort?
Låtit henne gå en sommar o få må gott bli ompysslad älskad men ha i bakhuvudet att hon har problem o kan gå med ren smärta.
Eller låta henne somna på onsdag.
Veterinären kan inte råda utan menar att hon kan ju ha ett liv som sällskapshäst i några år...
Inga dumma svar nu utan du som kan råda för jag orkar inte...

Sv: HJÄLP!Snabbt svar önskas....

Hej
Känner du att du har tid och ork att ge hästen en chans? Om hon springer i hagen haltar hon då? Har de korta stegen blivit något längre? Har du eget stall?

Det kostar pengar att rehabilitera en häst, frånsett det måste man ställa sig frågan hur mycket hästen lider. Om man utgår ifrån de skador som upptäckts av veterinär, så är tydligen hästen oerhört ledpåverkad i sina ben. Hon har förmodligen skador på hovarna som iofs kan läkas, men tar lång tid och kanske ytterligare smärta i anspråk.
Däremot kanske man inte tänker på en annan sak, nämligen den totala bristen av muskler. Det medför smärta när musklerna tillbakabildas, så det är inte helt otänkbart att pållan faktiskt går runt med en värkande kropp som pricken över i:et.

Jag måste nog säga elak som jag är, att det är bättre att låta hästen få somna in. Din beskrivning tyder nämligen på en smärtsam rehabilitering, och jag tycker inte att det är värt den smärtan för hästen med tanke på resultatet som förväntas.

Om hästen har livsvilja och springer i hagen är det inte fel beslut att låta den leva vidare ett tag till. Pyssla om den ordentligt och räkna ut en ordentlig foderstat så den får i sig alla näringsämnen den behöver så inte de troligtvis mer eller mindre peranenta skadorna som lätt följer lång tids undernäring förvärras.

Tänk på att äldre hästar har svårare för att läka ut skador och muskla sig när de en gång fallit ur. Så ha tålamod och kräv inget annat än skrittpromenader under åtminstone det första halvåret, även om hästen själv kanske är lite piggare än vad kroppen egentligen orkar med nu med ett plötsligt ökat energiintag.

Men tänk på att om du väljer att låta hästen somna in är det ändå ett förståeligt beslut och inget som du ska behöva känna dåligt samvete för. Du måste själv tänka igenom om du har tid och ork att ge hästen en sådan livskvalitet att det är värt att ha den kvar. Gamla hästars hälsa brukar ofta dala under hösten när kylan kommer igen. Så kanske kan du ha kvar hästen bara över sommaren och ge den en sista härlig betesperiod innan den får somna in under hösten?

Du måste vara uppmärksam, och verkar hästen så besvärad av sin bakdel att den blir ovillig att röra på sig är nog det bästa alternativet att låta hästen slippa lida mer.

jag har eget stall o de korta stegen har ej blivit bättre inte som man kan se.
Hennes ägare skulle hämta henne i fredags men hon vägrade att gå på transporten o efteråt hade hon ONT i hela bakdelen därför är hon kvar o ägaren står väl med dåligt samvete över hästen o antingen avlivas hon eller stannar hos mej.

hon är mkt piggare nu har återfått hull hon har fått en livsglädje men ändå finns det här i huvudet hur ont har hon.
Det skär i hjärtat när man ser henne o nu är jag bara förvirrad.
Orkar inte detta.

Nej o som veterinären sa att nu när skorna åkte av o hon ska bygga muskler o hull så kan leder o ben ge upp. Man kan tro att det ska bli bättre men istället så kommer det inflammationer i benen.

Hej
Om du tror hästen har ont så är det kanske bäst att låta henne somna in. Det är långt till sommaren, jag vet inte hur du har det men jag har massor med snö och kallt. De sista åren har ju våren kommit ganska sent så det lär den väl göra i år med. Vilket innebär att alla hästägare och hästar har en tuff tid framför sig med snö och kyla.

Kanske är det ändå bäst för alla inblandade att låta henne somna in. Kommer inga rättsliga åtgärder att tas mot ägarna som uppenbarligen inte följt sin skyldighet som djurägare att fodra sin häst och ordna med veterinärvård till en häst som har ont?

Jag lider med dig som ställts inför ett sånt här beslut, men du som har träffat hästen verkar ändå se att hästen inte mår bra. Gör det som känns rätt och fatta de beslut du måste. Man får inte låta sina egna känslor ta överhanden när det handlar om att göra det som är rätt för djurets skull.

Nej tyvärr så är det så i sverige idag att det är svårt att driva djurmål. Jag har ältat med min veterinär o hon menar på att det enda man kan göra är att anmäla till djurskyddet o det är gjort så platsen där hon kommer ifrån kommer kollas upp- om de nu inte redan varit där.
Ägaren skyller på förra ägaren o vice versa o jag skiter i vilket hästen var i rysligt dålig kondition o trösten i denna bizarra inte allt för ovanliga historia är att hon fått leva gott denna månaden ätit upp sej o fått kärlek.
Men jag är bara ännu mera vilsen o jag vet ingenting ärligt talat.
Veterinären säger att visst som sällskapshäst kan hon ju leva några år o jag är kluven i mitten typ.
Kanske en sommar säger ena delen medans den andra säger att det är fel o att hon får det bättre i hästhimlen.:( :cry:

Oj. Vilken tragisk situation du hamnat i. Jag avundas dig inte även om vi hästälskare alla kommer att hamna i en liknande situation förr eller senare.

Hur känner du att hon har det. om du har eget stall ser du henne ofta och är nog bäst på att bedöma hur hon egenligen mår. Veterinären är ju viktig här också - kan han/hon inte hjälpa dig mer i ditt svåra beslut? Kanske svårt när hästen är såpass gammal.

Jag vet inte vilket beslut du ska ta, det vet bara du. Du får känna djupt inom dig vad som är bäst i det här fallet. . Jag ör övertygad om en sak i mitt liv med hästar i alla fall: hästar har en egen hästhimmel och där är det jättebra att vara som häst....

Ta det beslut du känner att du orkar leva med och tänk på att en häst lever för nuet, inte för vad som kan bli i framtiden, eller vad som var igår. de lever precis här och nu.

Om du ser gnistan i hennes ögon så ge henne lite mer tid. Det kanske är den tuffaste perioden som hästen går igenom just nu. Det tar ju tid för kroppen att hämta igen sig från att ha varit undernärd. Har hästen klarat av att äta upp sig på en månad så finns ju aptiten och förutsättningen. Jag undrar om det skulle vara möjligt med en häst som är så kroppsligt dålig att avlivning är enda alternativet att äta upp sig på så kort tid.

Är hon inte uppenbart smärtpåverkad så låt henne få lite mer tid. Ta ställning när du är känner dig mer säker.

Bara du kan avgöra om det du ser i ögonen på hästen säjer att hon ska leva vidare.

"Gråter" veterinären säger att man kan chansa o att hon trots allt kan bli en sällskapshäst o leva ott i några år kanske 2 kanske 3 - men hon kommer aldrig kunna ridas normalt skritta i skogen o leva gott på det...
Men ändå hur ska jag kunna se på henne o veta tt hon inte lider mer än vet tror o säger för hästar har en enorm smärttröskel o visar inte det lilla o ofta inte heller det stora.
Kanske en sommar med gräs o hagar o kärlek för att sedan få avsluta livet där i gräset o begravas istället för en avlivning på ett gärde i kylan???
Jag blir galen.:cry: :cry:

Snart är det vår o sen kommer sommaren, man kanske skulle kunna ge pållan en chans. Finns det ingen möljighet för veterinären o skriva ut lite smärtstillande o antiinflammatoriskt under en period o se om det hjälper? Har inte NSAID preparat nån effekt då kanske man ska överväga o ta bort hästen omg.

Ställ dig då följande fråga, är det värt all smärta för hästen i kanske upp till ett år för att sen klara sig som sällskapshäst i kanske ytterligare 1-2 år?

Hur mycket smärta hästen har kan ingen av oss här bedöma, men gissningsvis en hel del. Den enda som kan se det rätta är du, och tycker du det är värt det pris som denna häst ev kan få betala.

Att hästen har ökat i vikt är ju iofs ett gott tecken, däremot finns ju som du säger inte muskler för att bära en ev viktökning. Muskler kommer inte enbart av mat även om den har en stor del i muskelbyggnaden, fråga dig också om hästen kan klara av bygga upp en muskelstatus under nuvarande omständigheter.

Hennes ägare skulle hämta henne i fredags men hon vägrade att gå på transporten o efteråt hade hon ONT i hela bakdelen

Hon har gått upp i vikt jättebra hon ärpigg o glad o mkt trevlig atthållas med MEN hon har problem med hela sin bakdel.

Hon har problem med sin bakdel hon går med korta steg hon vilar ofta/hela tiden på höger benet som det är störst problem med men hon kan springa i hagen?

Jag skulle avliva hästen nu.
Att "låta den få en sista sommar" tycker jag är en dum inställning.
Vem säger att hästen njuter av massa flugor, knott, värme och elände?
Har hon så ont att du märker att hon blir sämre att att försöka lastas så är det hög tid.

Jag håller med Boj, låt hästen somna in lugnt och stilla.

Nåt man inte får glömma här är vad som är hästens natur. Det som vi ofta ser som livsglädje och "den kan ju springa i hagen" etc. ligger i dess naturliga beteende att inte visa sina svagheter. Om den har uppenbarliga problem att röra sig annars är det dags.:cool:

Ställ dig då följande fråga, är det värt all smärta för hästen i kanske upp till ett år för att sen klara sig som sällskapshäst i kanske ytterligare 1-2 år?

:bow: :bow:
I din sits skulle jag avliva hæsten. Jag skulle sjælv aldrig vilja gå och ha ont i kroppen och inte kunna anvændas bara før att folk inte vill avliva. Jag tycker personligen att folk avlivar før få hæstar och kæmpar alldeles før længe/ låter lidande djur leva før længe. Hæsten ær 19 år, hon har fått en bra månad och børjat leva upp lite igen, men som jag førstår det så ær risken stor att hon blir sæmre eller aldrig blir bættre? Då tycker jag att det ær humanast mot djuret att ta bort henne nu, hon har ju ændå fått ett bra slut.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 886
Senast: skuggi
·
Hästvård Som rubriken lyder, veterinären och hovslagaren har delade meningar angående min ponny. Enligt hovslagaren ska hästen skjutas. Hästen...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 399
Senast: bettysmatte
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Tjockistråden 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII