Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Sv: Hjälp...ska jag lemna tillbaka honom??

Det är dottern själv som kommer rida ca 2-3 gånger i veckan och för instruktör....
Att hennes intresse inte är så himla stort numera är att hon inte vill med och mocka o sånt... bara när där ska handskas med hästen direkt... hon vill inte ansvara för allt det jobbiga...

Då tycker jag faktiskt inte hon ska ha någon häst heller, för allt det där tråkiga och jobbiga ingår ju i det ansvaret. Bättre att hon rider på ridskola i så fall, där hon slipper mockning!

att rida i paddock på en fyra åring anser inte kah som en bra ide.
är din tjej duktig nog att klara av att hantera unghästar?
annars tycker jag att ni ska överväga att lämna den å hitta en läromästare isätllet. men allt beror ju på din dotters kunskap .

jeenni

ja.. det är jo därför jag vill ha lite feedback.. annars hade jag inte frågat här...
Jag tänker som ni... men vill det andra.. fan va jobbigt...
Detta blir den bästa hästen.. jag känner det..
usch att man blev biten av hästintresset!!
Hästarna är det som får mig ut o få frisk luft och stressa av.. jag älskar allt med dom..
huff... jobbigt att lemna tillbaka honom...

Du kan ha en liten häst själv faktiskt! Skaffa sele och vagn och kör hästen (se till att den blir inkörd om den inte är det), tömkör den (för det är jätteroligt!) och löshoppa, longera och arbeta med den från marken- alla hästar behöver inte ridas jämt! Sedan kan då tjejen som rider varmblodet rida ponnyn också, varför inte behålla den för dig själv om du vill ha den?

Sedan tycker jag inte att din dotter förtjänar att ha hästen egentligen. Hon måste inse att hon också ska mocka och sköta allt omkring hästen eftersom det är det som ingår i hästeriet..
Jag skulle ändå satt det som ett krav- vill hon rida för en instruktör kan hon gott fixa åt hästen de dagarna hon ska rida. Ingen mockning och skötsel = ingen ridning.

Ni kan också bestämma er för att dela på hästen. Hon har hästen vissa dagar- då ska hon mocka och sköta den, du har hästen andra dagar och då kan du aktivera den och ta hand om den.. Då får hon inte hela ansvaret ändå.

Hej igen!
Tack så mycket för alla svar och råd.
Jag och min man ska diskutera detta när han kommer hem och då avgör vi vad vi tycker är bäst.
Jag återkommer med avgörelsen senare :)
V

Hej igen.... Nu är det avgjort!! Ponnyn ska lemnas tillbaka...
V

4-år??? :eek:

jag skulle personligen aldrig rekommendera en fyraåring till någon under femton och med mycket god hästvana.
att kräva av en 11-åring att hon ska hantera en ung häst, då låter det inte så konstigt att hon blir rädd och inte får så stort intresse. jag tycker du ska satsa på äldre rutinerade ponnies till dina döttrar. om c-ponnyn är så fantastisk ur din synvinkel så får du väl rida honom själv!

well said :bow::bow::bow:

Det är dottern själv som kommer rida ca 2-3 gånger i veckan och för instruktör....
Att hennes intresse inte är så himla stort numera är att hon inte vill med och mocka o sånt... bara när där ska handskas med hästen direkt... hon vill inte ansvara för allt det jobbiga...

I ett sånt läge skulle jag inte tveka en sekund. Har ungen inget intresse av allt "det jobbiga" ska hästen bort!!! Antingen tar hon hand om hästen och hjälper till med ALLT vad det innebär eller så åker hästen om intresset för vardagliga sysslor är svalt! Punkt slut!!

Om man verkligen har ledarskapet över hästen, vilket är en förutsättning för att ens tänka tanken att sätta sig på ryggen på den, ska det inte spela någon roll om man rider ut eller i bana. När det gäller en 4-åring är det ännu viktigare att det här ledarskapet sitter som en smäck, jag menar hästen kan ju knappt vara INRIDEN om den bara är 4 år!

Att sätta en 11-åring på en 4-årig häst är för mig en sällsynt dålig ide. Bäst vore nog för hästen och er att lämna tillbaka och hitta en lämplig, stabilt inriden läromästare till din dotter. Om hon överhuvudtaget ska ha "egen" häst, när intresset kanske sviktar.

(Jo, det finns säkert 11-åringar som klarar av det och verkligen fixar ledarskapet tillsammans med en så ung häst, men det är nog någon promille)

Det var nog ett klokt val tror jag. Har ni funderat ngt på hur ni gör framöver?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästmänniskan (vet ej om detta är rätt tråd men jag testar) Hej, det är så att jag nu har en häst i ett stall som jag tänkte köpa, men nu efter 1månad...
Svar
12
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka