Hjälp, Shettisen stägrar sig när hon blir rädd

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Seifur
  • Startdatum Startdatum
S

Seifur

Jag behöver lite råd angående våran shettis som är 3 år, nyligen inkörd.

Hon är inte van vid att köras själv men tyvärr så har jag inget val och måste träna själv. Men när vi är ute själva så stegrar hon sig och springer undan/försöker vända om hon ser något "läskigt".

Vad ska jag göra?? Behöver alla tips och råd.

Sv: Hjälp, Shettisen stägrar sig när hon blir rädd

Jag tycker INTE att man ger sig ut ensam med en nyligen inkörd häst/ponny. Man får se till att fråga vänner o bekanta, det behövs inte så mycket mer än en lugn person som kan gå bredvid/åka med och hålla i en longerlina ( fäst den i grimma som sitter över tränset).
När ponnyn blir osäker så som du beskriver så går medhjälparen av och stöttar från marken, hela tiden med ett framåttänkande och utan att göra någon stor affär av det.

Risken finns annars att du ställer till det för hästen så att det antingen händer en olycka i vagn eller så får du en osäker körhäst för en längre tid framöver.

Jag är i samma sits som du men plågar alla i min omgivning med att följa med...
Korta turer, samma vägar de första månaderna är ett annat tips.

Sv: Hjälp, Shettisen stegrar sig när hon blir rädd

Jag får försöka få någon med mig, jag kör bara korta turer här runt hemma, går inte över någon trafikväg ännu när jag är själv. I går så var hunden som vi behöver gå förbi ruskigt läskig fast samma hund är inte läskig när vi promenerar förbi. Men som tur är så är det stor åker bredvid vägen förbi hunden så vi gick ut på åkern men ändå fortsatte hon stegra sig tills vi kom längre ifrån hunden.
När jag fick följa med grannen (hon kör travare) en kort runda så var shettisen hur fin som helst, pigg och snäll men tyvärr så kan jag inte hänga med ofta där för hon brukar köra långt.

Hur lång tid brukar det ta för så ung häst att bli lugnare och säkrare, jag vet det är efter individerna men hur är eran erfarenhet.

Vad tror ni om att låta sonen (8år) sitta i vagnen och styra och jag leder hästen då nu över en period, sonen kör travskolehästarna själv.

Fortsätt gärna att koma med tips och råd

INTE sonen i vagnen! :eek:
Hur gick inkörningen till? Var ponnyn säker vid tömkörning? Har du tränat den att dra "konstiga saker" tex en säck med tomburkar, vända på liten yta, osv?
Det finns massor med bra övningar man bör ha gått igenom innan man har en säker körhäst.
Kanske du ska backa nåt steg i utbildningen och få ponnyn att känna sig trygg i det den gör?
Lycka till!

Det är inte jag som körde in ponnyn så jag vet faktiskt inte hur det gick till mer än att hon var snäll vid inkörningen fast då i sällskap med andra hästar. Och hon är snäll i sällskap med andra hästar.
Jag har ingen erfarenhet av själva inkörningsprocessen och bara lite erfarenhet av körning måste jag erkänna. Så just nu känns det som jag har tagit vatten över huvudet (heter det så) med en så ung ponny.

Nej det var nog ingen bra ideé med sonen :o

Det är HELT normalt beteende för en unghäst och jag skulle INTE börja krångla med en massa prasslande säckar eller liknande s k miljöövningar.

Hon känner sig trygg när ni promenerar och går därför förbi hunden utan att reagera. Vagnen är något nytt för hästen och därför blir hon otrygg när ingen är vid hennes sida. Tror visst att du kommer att fixa det här! Ta hjälp av medhjälpare under ett par månader till, om du bara kan få hjälp två gånger i veckan, kör då bara två gånger i veckan istället för att frestas att ge dig ut på egen hand. De gånger du inte kan få någon med dig så ut och tömkör henne samma rundor som du sen kör för vagn, då får du träningen hon behöver på att gå fram när du är bakom henne men konsekvenserna blir inte så allvarliga OM hon skulle bli rädd för något.

Det FÅR inte hända ngt för vagn för du kommer att få "äta upp det" under lång tid i så fall. Sonen hade jag inte satt i vagnen förrän hästen är körd i ett par år! En del tycker att jag är överdrivet försiktig säkerligen men jag resonerar så med alla mina unghästar, var otroligt noga med säkerheten,skapa trygghet de första åren så har du oftast en lugn, säker o trevlig häst som många kan ha glädje av framöver sen.

Oavsett hur snäll o lugn unghästen är så brukar jag behandla den som nyinkörd med alla tillhörande rutiner åtminstone första året. Medhjälpare i vagnen - några månader och sen, om det finns möjlighet, sällskap av annat ekipage.

Jag hoppas jag fixar detta, jag försöker tänka på att det här tar tid. Nu har jag tänkt försöka aktivera henne varje dag med promenader, tömkörning och sedan köra när jag får hjälp vilket troligtvis blir på helgerna.
Sedan kommer jag förhoppningsvis kunna träna på stor åker här rakt framför huset hemma, där kanske jag kan träna själv fast inte för en i vinter, då slipper vi iallafall den hemska hunden. Om jag inte kan träna på åkern så kanske jag kan träna i min stora sommarhage, visserligen inte jättestor men den duger.
Sen så väntar jag på att grannen bygger träningsbana, där får jag träna sen. :p

Vad tror ni om dessa funderingar, verkar det vettigt.

Det låter väl som ett bra upplägg. Tänk bara på att inte bara sitta och trada runt på banan sen, shettisar är ALLDELES för intelligenta för att stå ut med det;)

Haha jo det är dom, man får variera, vi kommer att kunna köra i skogen det tror jag starkt på men det får ta lite tid. Mina andra hästar är islandshästar och det är samma med dom, paddock är supertråkigt och dom vet precis var grinden är.

Sen det här med travbanan, nu är det tänkt att hon skall bli sonens tävlingshäst, när kan man åka in till banan (hon har varit där tidigare) och träna, där kan jag troligtvis få sällskap av andra ponnyar.
En annan 3 åring från samma uppfödare har redan startat i travet :o

Ja ja, vissa är snabba med att starta dem men med shettisarna tycker jag att man kan ta det lite lugnt, de växer långsamt. Det är ju kanon att du kan få lite hjälp av annat travfolk, de har enligt min mening en väldigt vettig syn på hästar och träningen. Praktiskt tänkande människor:)

Lycka till med pålle!

Tycker snarare det mest låter som ponnyn inte vill gå fram själv utan hänga i svansen på någon. reagerar h*n för saker som inte stör annars tror jag faktiskt det mest är ett sätt att liksom slippa undan.

Var bara konsekvent och fortsätt med de små rundorna så ska du se att det lossnar efter ett tag. Beröm när ponnyn uppför sig.

När ni tycker att hon känns stabil tycker jag att ni kan åka till banan, en känd ponnytravhingst STARTADE :eek: tionde gången han var i vagn (som treåring).

Tänk på att ALLT är nytt för henne där så hon har inte hunnit spana in speciellt "skräckprylar".

Jag tycker inte att ni ska behöva behandla henne som oinkörd i ett helt år om hon inte beter sig riktigt korkat hela tiden.

Inte oinkörd, men unghäst som är NYinkörd! Som sagt det är olika hur man tänker kring säkerheten och jag brukar bli beskylld för att vara överdriven på det hållet:angel:

MEN jag har oftast haft väldigt lugna och väluppfostrade pållar som vem som helst i regel kan hantera, rida o köra:)

Mina med... :) Men jag låter inte vem som helst göra det för det.

Åtminstone de jag kört in själv. Tvååringen som jag kört in i år (VBL) skulle lätt en åttaåring kunna köra.

Njae, en åttaåring bakom ett varmblod, det går bort...

Jag låter väl knappast vem som helst köra/rida mina heller men tycker om att ha lugna, snälla och väluppfostrade hästar:)

De där andra, fräcka, vilda pållarna kan andra som tycker om det hålla på med - jag gillar de där som tycker om att sitta under korkeken o lukta på blommorna:love: Fast i hästversionen då:smirk:

Nu har jag varit ute och promenerad med shettisen, jag gick samma väg som i går, hunden var inne men hon var ändå lite pirrig/tittig. Så imorgon ska jag gå samma väg igen.

Tack allihopa för Era svar, har ni flera tips så tar jag mer än gärna emot alla.

En fundering om rädsla och orutinerade hästar.

Jag har iofs sällan haft hästar som stegrat men de som gjort det har jag hållit "för hårt" i munnen så att de inte "haft nån annanstans att ta vägen".

Bättre med lite fart förbi det läskiga även om inte det heller får gå till överdrift så klart.

Om mina hästar tycker nåt är läskigt får de gärna stå där och titta ett bra tag, det gör inget om det går ett steg i taget framåt men om de försöker vända eller backa hoppar jag ur och leder dem. Det kan ändå inte ersätta att de går själva då det är självförtroende det handlar om.

Tycker du att det blir för mycket med vagnen, gör som någon skrev, TÖMKÖR. :idea: De lär sig FORT att de får beröm om de är modiga och blir nästan "stolta" när de tuffar till sig.

Jag är precis i inkörar-tagen med min ettåring även om jag har fördelen att kunna köra i sällskap så jag slipper de problemen men hon går oftast först faktiskt.

En fundering om rädsla och orutinerade hästar.

Jag har iofs sällan haft hästar som stegrat men de som gjort det har jag hållit "för hårt" i munnen så att de inte "haft nån annanstans att ta vägen".

Detta funderade jag faktiskt på igår, kanske jag gjorde det, alltså höll för hårt.

Ju för att hon drog ut på åkern och mot stora vägen (fast det är en bra bit till den) och jag vilje ju inte att hon drog så jag försökte sakta ner henne. Men samtidigt skulle hon framåt bara inte i fullfart.

Det som är jobbigt med henne när hon ser något "läskigt" så är hon rädd att gå förbi, första gången det hände så tvärvände hon, vilket är väldigt jobbigt på en liten väg.

Men jag skall variera träningen nu et tag med promenader, tömkörning och givetvis körning. Alltid samma väga men sedan utöka efter hur hon känns.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka