Sv: Hjälp, Shettisen stägrar sig när hon blir rädd
Det är HELT normalt beteende för en unghäst och jag skulle INTE börja krångla med en massa prasslande säckar eller liknande s k miljöövningar.
Hon känner sig trygg när ni promenerar och går därför förbi hunden utan att reagera. Vagnen är något nytt för hästen och därför blir hon otrygg när ingen är vid hennes sida. Tror visst att du kommer att fixa det här! Ta hjälp av medhjälpare under ett par månader till, om du bara kan få hjälp två gånger i veckan, kör då bara två gånger i veckan istället för att frestas att ge dig ut på egen hand. De gånger du inte kan få någon med dig så ut och tömkör henne samma rundor som du sen kör för vagn, då får du träningen hon behöver på att gå fram när du är bakom henne men konsekvenserna blir inte så allvarliga OM hon skulle bli rädd för något.
Det FÅR inte hända ngt för vagn för du kommer att få "äta upp det" under lång tid i så fall. Sonen hade jag inte satt i vagnen förrän hästen är körd i ett par år! En del tycker att jag är överdrivet försiktig säkerligen men jag resonerar så med alla mina unghästar, var otroligt noga med säkerheten,skapa trygghet de första åren så har du oftast en lugn, säker o trevlig häst som många kan ha glädje av framöver sen.
Oavsett hur snäll o lugn unghästen är så brukar jag behandla den som nyinkörd med alla tillhörande rutiner åtminstone första året. Medhjälpare i vagnen - några månader och sen, om det finns möjlighet, sällskap av annat ekipage.