Hjälp! Sälja häst själv eller ta hjälp

M

montevideo

Moderatorn. Skall försöka formulera tråden så att det inte blir någon annons eller liknande. Hoppas att den får vara kvar.

Vi har under en tid försökt sälja vår ponny men än är han kvar. För vår dotter som bestämt sig för att sluta med hästar under en period i livet och som kommit fram till att skiljas från sin vän blir väntan och folk som skall provrida en tung bit. Hon upplever det som jättejobbigt när det kommer ryttare som hon fattar tycke för inte vill köpa hennes vän eller när det kommer ryttare som absolut inte kan rida honom. Så jag har börjat fundera i banorna att man kanske skulle ta hjälp att sälja honom. Har dock ingen erfarenhet om det. Är det någon där ute i stugorna som har gjort det och hur har det fungerat? Får det några juridiska konsekvenser för oss i framtiden att vi själva inte sålt? Det kostar en del vad jag förstår och är det ekonomiskt försvarbart? Hur mycket kan man själv styra till vilken ägare den kommer till?
Vill ha en allmän debatt här på forumet om hur man kan hantera hästsäljandet. Om du har mer personliga erfarenheter som du kan dela med dig av till mig så PM:a

Sv: Hjälp! Sälja häst själv eller ta hjälp

Fördelen med att sälja själv tycker jag är att då får jag träffa köparna själv. Det känns viktigt för mig när jag säljer att det är rätt person som köper. Detta har man ju inte sån koll på om hästen säljs av någon annan. Men det måste ni känna själva vilket som passar er. skriv tex en lista med för och nackdelar för båda alternativet.

Säljer hellre själv för att ha full koll på vart dem hamnar, folket som köper etc. Dessutom slippa slösa pengar på att ha den uppstallad nån annanstans där man inte har kontroll på samma sätt vad som sker.

Säljer hellre själv för att ha full koll på vart dem hamnar, folket som köper etc. Dessutom slippa slösa pengar på att ha den uppstallad nån annanstans där man inte har kontroll på samma sätt vad som sker.

:bow: Precis min åsikt!

Jag har sålt lite hästar åt andra. Då har de alltid varit informerade om vilka köpare som är intresserad, hur de verkar osv. De får oxå träffa dem innan det hela är helt spikat. De har ju alltid sista ordet. Vill de inte sälja till någon speciell så är det så,

Ett tips är att besiktiga hästen innan ni skickar iväg den. Skulle det komma fram något vid en besikning slipper ni ju betala månadskostanad i försäljningsstallet i onöda. Vill någon köpare sedan besiktiga igen får de själva bekosta det.

Jag har fått en fast månadskostand och sedan 10% av försäljningsbeloppet. Det gör ju att jag oxå vill ha ut så mkt som möjligt för hästen.

Har ni fått någon uppfattning om varför han inte blivit såld ännu? Har han någon olat? Är priset för högt satt i förhållande till hästens kapacitet och egenskaper? Kan ju vara intressant att försöka klura ut vad det är som gör att det drar ut på tiden...

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Ni som tagit hjälp vid hästförsäljning- hur har ni löst det praktiskt och ekonomiskt? Har ni skickat iväg hästen till någon som sköter...
Svar
7
· Visningar
3 043
Senast: WBanna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Ekonomi & Juridik Vet inte var jag ska lägga tråden så det fick bli här. Bakgrund: Syrran bad mig om hjälp med att rida till hennes ponny som blivit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
23 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka