Hjälp rymmande häst!!

LinkiPinki

Trådstartare
Hej jag har en shettis på 8år som rymmer hela tiden. Har låg tråd och stark el, vet inte vad jag ska göra. Eftersom jag bara har två hästar så måste jag ju släppa tillbaka henne i hagen hela tiden. Har försökt med allt som går, men inget funkar. Skulle verkligen behöva lite råd om vad jag ska göra. Snälla hjälp mig!
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Har du bevittnat hur hästen tar sig ut? Är det samma ställe varje gång?
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Enda sättet är att mura in dem :angel:

Min förra arab var likadan. Vi hade åtta trådar och stark el. Han bara kröp ut hur vi än gjorde...

Skämt åsido, men om det är på samma ställe samma gång kan du ju försöka bygga ett rejält trästaket där, eller kanske järnstaket. Sätt flera trådar som verkligen är strömförande. Du kan även vira lite ståltråd runt grimman så att han verkligen känner elen. En anna idé är att klippa honom ex på bogen så att han känner elen bättre. Även om du klipper honom lite så behövs inget täcke (vanligtvis).

Om det är vid grinden varje gång kan det hända att elen är sämre i de trådarna eftersom de öppnas och stängs. Kolla hur stark elen är just där tråden sprängs. Många lagningar? Sätt upp helt ny tråd som leder ström BRA.

Strudera honom hur han gör när han går ut. Med vilken del av kroppen sränger han trådarna. Studera tekniken. Klipp honom sedan på de ställen på kroppen.

En annan idé är ju som sagt att anlita murare :angel:
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

sätt en grind av får stängsel i grindöppningen(eller en grind helt enkelt), fungerar super bra tills dom kommer på att man kan ta sats och springa genom övriga stängslet istället.
får shettis är en mäster rymmare, har 3 rader tråd och antenn på henne men såg ingen riktig bättring förrens vi gjorde om grinden, först med fårnät = skit fult, sen nu har vi trä staket runt 2 av sidorna i hennes hage, resten är mot annan hage och har 3 trådar. hästen håller sig i hagen, trots att hon sprängde det gamla staketet där det var en klen bräd rad runt hela hagen. men säkra grinden så är det ett steg i rätt riktning åtminstone i att hålla kvar hästen, annars får du hota shettisen att den själv får bära hem alla tegelstenar till den 2m höga muren som ska vara runt hagen. då borde den hålla sig inne :p
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Vill bara höja ett litet pekfinger ang fårstängsel. Min b-ponny fastnade med frambenet i det (han var rymmare) och slet sönder hela bogmuskulaturen.
Han blev aldrig bra och lever inte idag...:cry:

Så det är inget jag skulle rekomendera alls..

Mvh Domino_s
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Min är EXAKT likadan...
Han får nog, går ut och väntar snällt på att någon släpper in honom i boxen...

Jag har hållit p hela vintern med lösningar hur fasiken jag ska lösa detta, då han inte är ute mer än 3-4 timmar om han själv får bestämma... vilket är lite för lite för att hans kropp ska må bra...

Idag satte vi upp en träslana över grinden, i en ny hage där han går själv och de är mer sluttningar utanför staketen, och han har efter det hållit sig i hagen lika länge som alla andra!! =D Ingen är lyckligare än jag!!

För honom hjälpte en ny hage och en träslana... Det ser förjävligt ut med en slana men vad gör man itne för att hästen ska få 7 timmars utevistelese istället för 3 !?
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Lånar tråden lite, behöver fler tips!
Min b-ponny är nog mästarnas mästare på att rymma. Vad jag än hittar på så är han ute på ett par timmar. Jag har haft fyra trådar el, samt antenn på hans grimma. Antingen kryper han under på något vis, hoppar över eller springer rätt igenom helt enkelt. Och det är stark ström (så jag får ont i hela armen ett bra tag om jag råkar få en stöt..) Det har även hänt att han har lyft upp själva stängelsstolpen eller helt enkelt brutit av den jäms med marken. Jag byggde en trähage åt honom ca 130cm högt, som han pröjer igenom. Han har lyckats hoppa över några gånger och ibland trycker han helt enkelt sönder plankorna trots att det är el på insidan också.. hagen är ca 4x4 meter bara så han får ju inte sådär jättemycket sats att hoppa heller.. VAD GÖR MAN?
De boende i byn börjar bli less då han inte nöjer sig med att bara gå ut, utan han tar gärna ett eller två ärevarv runt hela byn för att bevisa sin frihet.. :)
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Dra extra trådar som du kopplar till jord på aggregaget. Sätt trådar med ca en decimeters mellanrum. Ström-jord-ström-jord osv. Om hästen kommer åt en strömtråd och en jordtråd samtidigt så smäller det. Och klipp hästen på bogen och halsen så att den känner stöten. Problemet nu på vintern är dels dålig jordning, hästen står på snö och snö leder inte ström oavsett hur mycket ström du har i aggregatet och tråden, och dels bra isolering på hästen, päls, som gör att den inte känner något. Det kan också vara en bra idé med en grimma med antenner av ståltråd eller eltråd på så att det är lättare för hästen att råka komma åt stängslet och få en stöt. Linda ordentligt runt grimman så att det känns ordentligt. Lycka till:devil:
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

ja, snön är ett jäkla problem! Nu har vi så mycket snö här att dom två nedersta trådarna är täckta.. så då är det ju klart att det inte går runt som det ska.
Antenner har jag på grimmar två långa på var sida gjord av en bit stängseltråd, har även lindat denna runt exakt heeeeela grimman, vilket inte besvärar ponnyn alls.. ska prova ditt tips om ström-jord-ström-jord sen när jag lyckats skotta fram trådarna ordentligt! :)
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

appråpå

spika upp hästskor på utsidan av stolparna och trä/lägg i plank/slanor i dom. enklare uppsättning av "trägrind" går nog inte hitta. "bara" att dra plankan igenom hästskon för att öppna upp.
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

ja, snön är ett jäkla problem! Nu har vi så mycket snö här att dom två nedersta trådarna är täckta.. så då är det ju klart att det inte går runt som det ska.
Antenner har jag på grimmar två långa på var sida gjord av en bit stängseltråd, har även lindat denna runt exakt heeeeela grimman, vilket inte besvärar ponnyn alls.. ska prova ditt tips om ström-jord-ström-jord sen när jag lyckats skotta fram trådarna ordentligt! :)

Om jag var du, så skulle jag tagit bort detta illakvickt! Man får inte ta till vilka medel som helst. Jag hade inte lindat in grimman i strömförande material från början.

Byt grimma och fixa ditt staket.
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Jag vet att vissa inte gillar alla metoder. Men vad ska man göra? Alldeles intill stallet ligger en vältrafikerad väg med tung trafik.
Hur ska jag fixa mitt staket tycker du?
Ditt förslag med hästskor är väldigt enkel för hästarna att rubba. Läs mitt första inlägg så att du är helt säker på vilken häst du har att göra med och kom med något relativt förslag efter det tack, så ska jag se till att byta grimma. För just nu finns det inget staket som hindrar honom.
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Om man förutsätter att jordningen är ok har jag bättre erfarenhet av "ko-trådar", alltså vanlig slät* ståltråd, än rep och band. Elen verkar komma mer direkt då.

Innan du köper något sådant så prata med återförsäljaren (vi köpte nog på granngården tror jag) om vilken tjocklek man bör använda till häst. Man vill ju att tråden går av så att den inte fastnar. Tror att vi kan ha valt den näst tunnaste och då är det hyfast stora hästar vi stängslade in. Hade kanske valt den tunnaste om det var mindre ponnyhästar vi hade.

*Det finns en wire också har jag läst på buke men den bör man INTE stängsla in djur med då den tydligen inte brister lika lätt om de fastnar.
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Vi har en liten shettis som går igenom allt.
De andra hästarna håller sig innanför även nu på vintern.

Vi provade verkligen allt inklusive trästaket inget fungerade, förren vi drog separata jordlinor runt hela hans hage.

Nordpost och granngården liksom de flesta välsorterade "hästbutiker" har elband att köpa där plus och jord ligger åtskilda i.bandet. Man slipper då sätta upp fler trådar utan byter bara de man har redan.:)
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Hej jag har en shettis på 8år som rymmer hela tiden. Har låg tråd och stark el, vet inte vad jag ska göra. Eftersom jag bara har två hästar så måste jag ju släppa tillbaka henne i hagen hela tiden. Har försökt med allt som går, men inget funkar. Skulle verkligen behöva lite råd om vad jag ska göra. Snälla hjälp mig!


Haha, vi gav upp. Hade satt upp trådar och mer trådar. Det enda sättet att ha honom instängd var i hundgården, men då blev han så deprimerad... så vi ledsnade helt enkelt på allt och så fick han gå in och ut som han ville. Ska kanske tilläggas att vi bor mitt ute i ingenstans. I början kom alla grannar och varnade, men sen blev han hela byns lilla mascot. Alltid ute på vägen, på väg någonstans, älskade grannens äppelträdgård! Stod gärna iväg för bilarna, så man fick gå ut och putta iväg honom. Kunde byta hage lite hit och dit som det passade honom.
Men den här lösningen funkar ju inte om det är trafik...
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Om man förutsätter att jordningen är ok har jag bättre erfarenhet av "ko-trådar", alltså vanlig slät* ståltråd, än rep och band. Elen verkar komma mer direkt då.

Innan du köper något sådant så prata med återförsäljaren (vi köpte nog på granngården tror jag) om vilken tjocklek man bör använda till häst. Man vill ju att tråden går av så att den inte fastnar. Tror att vi kan ha valt den näst tunnaste och då är det hyfast stora hästar vi stängslade in. Hade kanske valt den tunnaste om det var mindre ponnyhästar vi hade.

*Det finns en wire också har jag läst på buke men den bör man INTE stängsla in djur med då den tydligen inte brister lika lätt om de fastnar.

Tunn tråd och med brott med jämna mellanrum så tråden verkligen går av är viktigt.
 
Sv: Hjälp rymmande häst!!

Håller helt med dig, man får aldrig använda fårstaket som stängsel i en hästhage pga stor risk att de fastnar. Endast trästaket och elstängsel får användas!
Beklagar att det gick så illa för din ponny :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 743
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp