Hjälp!: Ridlärare som stjälper/hjälper mitt självförtroende!?

Sv: Hjälp!: Ridlärare som stjälper/hjälper mitt självförtroende!?

Folk som inte har råd kan mycket väl vara hänvisade till vanliga grupper trots att de både vill någonstans och vill ha kritik.
Vart har jag skrivit att folk inte vill ha kritik?

De kanske inte har råd, inte är kvalificerade eller får plats i specialrupperna. Och flertalet vill ha hjälp med sin ridning trots att de är i en vanlig grupp. Det är fel av ridläraren att inte behandla alla likvärdigt.

Jag vet det, har du läst vad jag har skrivit så har jag skrivit just det. Men du har problem där att läsa. Så spelar inte så stor roll vad jag skriver.

Men tyvärr så är det så att man kommer inte komma någonstans i ridningen än till att kunna grunderna okej i vanliga ridgrupper en gång i veckan på en ridskola. Det är så det är.

Precis som många andra skriver så handlar det nog enbart om att du är en av de bästa och hon vill få fram all potential ur dig! När jag red på ridskola kunde jag känna mig så förbannat påhoppad emallanåt, som att hon var på mig hela lektionen. Jag försökte vända på det och istället tänka "vi är 8-10 stycken i gruppen, men hon fokuserar på mig", och framförallt tacksamt ta emot all hjälp man kan få för det är inte lätt att bli sedd hela tiden under en ridlektion.

Jag tror också att det som ridlärare rent ut sagt är skittråkigt med elever som bara struttar på, år efter år, med noll motivation att bli bättre utan enbart vill "hålla igång" för sakens skull. Då är det nog roligare att försöka motivera och lära de som faktiskt har ambitionen kvar! jag förstår hur du kan känna, men ta det positivt och ta in allt hon säger! Ju bättre du är, desto mer förväntar hon sig av dig också, jämfört med någon annan som kanske inte är på samma nivå.

Nu känner ju jag inte dig och vet inte vem din ridlärare är men efter att bla ha jobbat en del med ungdomar i din ålder är det ganska tydligt att alla är väldigt egocentrerade. Det är fullt möjligt i en grupp på 10 ungdomar att alla uppfattar att läraren 'skäller' mest på just de. ;) Menar inget illa men andra förstår nog vad jag menar.

Annars skulle jag som andra sagt tagit det som en komplimang. Jag hade aldrig lagt pengar på ridlektioner om jag inte fått kritik som hjälper mig förbättra ridningen.

Menar du på allvar att du tror det finns mängder av folk som rider, betalar massor för lektionerna och inte vill ha instruktioner? Var hittar folk alla dessa elever? Att det finns ett fåtal här och där stämmer säkert men att det är så få som vill lära sig att rida att en ridlärare blir glad att denne hittar någon som vill lära är orimligt. Det låter mer som en ursäkt än en realitet att folk nog egentligen inte vill lära sig, det är också skrämmande att ens någon anser att det är normalt.

Kanske är det så för instruktörer som saknar förmåga att lära ut och entusiasmera och få glädje i sina ridlektioner? En instruktörs uppgift är bland annat att motivera och peppa eleverna att gå vidare.

Hur är din ridlärare mot dig "annars" då? Hälsar hon glatt och småpratar eller verkar hon inte gilla dig då också och skiljer sig hennes beteende mot dig från andra? Jag tror tyvärr att det finns lärare även inom den vanliga skolan som helt enkelt inte gillar någon elev och då borde det vara läraren som är profesionel och såg sin begränsning och föreslog byte av grupp/klass. Men jag hoppas att det är så att din lärare bara ser att du är duktigare än de andra och därför kan vara mer petig med dig men jag tror du har svaret i att hur hon är mot dig i övrigt.

Kan väl iofs förstå instruktörer, som har det som jobb i många år med många grupper. Men - är det inte upp till instruktörerna att motivera och engagera sina elever? Lika mycket som att lära dessa rida. Det tycker iallafall jag. Eller - om man vänder på det, eleverna kanske egentligen är motiverade att lära sig rida, men har tappat hoppet om att de kommer göra det (där tycker jag instruktören har stor roll) eller blir helt enkelt inte motiverade och stimulerade (dito).

Kan tyckas som mycket att lägga på instruktörernas axlar, men det är sån skillnad på olika instruktörers pedagogik och förmåga att peppa/motivera att det är skrämmande tycker jag. Helst skulle man ju vilja att alla var riktigt duktiga på de bitarna och finslipade mer och mer ju fler år som går, men snarare känns det som att de som rider på ridskola måste ha tur för att hitta någon med ens "ok" förmågor på de punkterna.
Men men, det kanske varierar mycket runt om i landet. Kan man hoppas! :D

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar