Hjälp!: Ridlärare som stjälper/hjälper mitt självförtroende!?

Sv: Hjälp!: Ridlärare som stjälper/hjälper mitt självförtroende!?

Trist fall eller inte, antingen får man avvisa ointresserade elever (som ändå är en försvinnande majoritet) eller ge dem den uppmärksamhet de betalt för. Man måste väl dessutom i stort sett vara korkad för att tro att det finns mer än en liten minoritet elever som betalar för lektionerna inte är intresserade.

Man måste väl dessutom i stort sett vara korkad för att tro att det finns mer än en liten minoritet elever som betalar för lektionerna inte är intresserade.

Det kryllar ju av sånna, dom flesta på ridskolorna är ute efter en trevlig ridlektion, det finns oftast specialgrupper för sånna som vill satsa lite mera.

Snarare tvärtom att det är så att det är enstaka i grupperna som faktiskt vill satsa mer på ridningen.

Det är en väldigt stor skilnad mellan att inte vilja satsa på ridningen helhjärtat och att inte vilja bli sedd, få undervisning och få kritik, beröm och uppmuntran. Så länge alla betalar samma avgift så har de rätt till lika mycket uppmärksamhet från ridläraren. Menar du att de som har talang och tänker satsa ska få sin undervisning betald av andra?

De enda jag kan se som är ointresserade av feed-back och uppmuntran i någon form är de som är dittvingade av föräldrar eller dyligt. En del är för all del för blyga, har svårt att hantera kritik, tycker de inte värda uppmärksamhet eller liknade. En bra instruktör kan och ska ha kunskaper att hantera detta och det är ingen som helst anledning att ignorera vissa.

De enda en bra ridlärare rimligen inte bör lägga tid på är de som undanbett sig undervisning.

En bra ridskola med tillräckligt underlag har givetvis olika inriktningar och nivåer på sina grupper så att alla kan få undervisning som passar.

Håller med här! Och med de flesta andra i tråden. Hon menar säkert väl och vill peppa dig och hjälpa dig komma vidare i din ridning, men gör det nog på ett sätt som inte passar dig. Och det är hon som lärare som ska anpassa sig till dig, och inte tvärtom! Prata med henne! Säg att du behöver pepp och uppmuntran också!

Jag kommer ihåg när jag var 14 och red regelbundet för en dressyrtränare, och jag kunde bli så ARG på henne! Jag funderade på att sluta bara för att jag tyckte att hon var så himla taskig hela tiden. Nu sådär tio år senare är jag väldigt tacksam, för hon ensam har gjort mig till den ryttare jag är idag! Och i backspeglen var hon inte alls taskig, utan ärlig...

Ibland rider man lite bättre när man är "rädd" för att få skäll. När jag rider för min chef är jag alltid lite halvrädd för att få en utskällning, men då rider jag tio gånger bättre. Å andra sidan är jag 25 år och kan ta det. Man är känsligare när man är yngre (och jag hoppas att du inte känner dig förminskad av det uttalandet!), och som ridlärare bör man förstå det.

Å andra sidan kan hon inte förbättra sig om du inte ber henne.

Menar du att de som har talang och tänker satsa ska få sin undervisning betald av andra?

Och vad exakt menar du med det där?

Jag skrev att dom flesta som rider på ridskolor i vanliga grupper är inte intresserade av att storsatsa på ridningen utan vill ha en trevlig ridlektion. En trevlig ridlektion innebär för mej en lektion där man får beröm, rättar lite och alla får så lika uppmärksamhet som möjligt.

Hur kan du tolka in i det jag skrev att jag menar att man ska ignorera vissa? Vart skrev jag det någonstans?

Senast ändrad av en moderator:

Jag får det intrycket då du i tidigre inlägg verkar protestera mot att folk som som ridlektion generellt sätt vill ha uppmärksamhet, detta genom att påstå att: "Snarare tvärtom att det är så att det är enstaka i grupperna som faktiskt vill satsa mer på ridningen." Jag följde trådens huvudspår gällande hur mycket uppmärksamhet TS får och hur man kan tolka det samt hur ridlärarna hanterar det. Du kanske kan starta en ny tråd om syftet med att rida på ridskola så blir det inga missförstånd? Om du nu vill fortsätta den diskussionen.

Jag tyckte det lät tokigt därför frågar jag dig om jag uppfattat det rätt.

Senast ändrad:

Jag får det intrycket då du i tidigre inlägg verkar protestera mot att folk som som ridlektion generellt sätt vill ha uppmärksamhet, detta genom att påstå att: "Snarare tvärtom att det är så att det är enstaka i grupperna som faktiskt vill satsa mer på ridningen."
Jag vet inte hur du läser men hur får du det till att jag inte tycker alla ska ha lika uppmärksamhet? Alla ska ha det dom betalar för, ingen ska ignoreras i en grupp.

Du läser konstigt.

Man måste väl dessutom i stort sett vara korkad för att tro att det finns mer än en liten minoritet elever som betalar för lektionerna inte är intresserade.
Jag svarade på det här, att det finns många som rider lektion på ridskolor utan att vara intresserade av mycket annat än en trevlig lektion. Som inte bryr sig om detaljer och grejer utan tycker bara det är kul att rida runt lite. Det är ingen minoritet faktiskt.

Är man intresserad av att utvecklas och komma någonstans så är det inte en bra ide att rida i en vanlig grupp på en vanlig ridskola. Man kan lära sig dom absoluta grunderna men sen är det oftast stopp och där nöjer sig många.

Så jag ska försöka göra det enkelt så du kanske förstår fungerar det inte så ger jag upp det är ingen vits att älta det i femtielva inlägg.

JAG MISSFÖRSTOD DIG, jag missade att du bytte ämne.

Varför kan du läsa i inlägget ovan.

KL

Jag blir nästan lite mörkrädd här.. Verkar vara nästan vanligt att ridlärare fokuserar mer på en speciell elev i gruppen.. När jag rider på ridskola betalar jag lika mkt som alla andra i gruppen och vill därmed ha lika mkt tid av läraren som alla andra i gruppen. Och sen tycker jag det är sjukt fel av en ridlärare att lägga ner mer tid på den som är duktigast och minst på den som är "dåligast" (ursäkta uttrycket, hittade inget annat) när det om något ska vara tvärt om. Det är ju den som är "dåligast" som har längst väg kvar att gå och då behöver mer hjälp.

Fast blir det inte precis samma sak om den som är stämplad som sämst får mest uppmärksamhet? Förutom att det borde vara -ännu- värre för den som är sämre att få mycket kritik, risk att känna sig ännu sämre och utpekad.
På så vis har ju TS ändå en fördel i att hon kan söka bekräftelse utifrån vid behov jämfört med att få bekräftat - ja du rider som en kratta, det är därför! :devil:

kl

prata m ridläraren och säg att denna sorts "pepp" inte funkar för dig o ditt självförtroende. Kan ju vara så att hon tror att detta puschar dig framåt..men anta att hon trycker ner dej..så sluta. Jag skulle inte betala för att få ett sämre självförtroende o sen gå miste om att ta mig framåt. :)

Det kryllar ju av sånna, dom flesta på ridskolorna är ute efter en trevlig ridlektion, det finns oftast specialgrupper för sånna som vill satsa lite mera.

Snarare tvärtom att det är så att det är enstaka i grupperna som faktiskt vill satsa mer på ridningen.

Inte enligt min uppfattning. Specialgrupperna kräver ofta föräldrar som också är engagerade och villiga att sponsra med mer pengar på lektioner/utrustning/eventuella tävlingar och dyrare tränare/villiga att skjutsa oftare. Och elever som redan visar talang och kommit en bit.
Skulle tro att det finns många som vill hamna i dessa grupper men inte känner sig duktiga nog eller inte har det stödet hemifrån, eller som kanske inte får vara med i specialgrupp pga platsbrist eller just för att man inte visar den talangen.

Under min ridskoletid stötte jag på en enda som inte ville ha kritik och bli duktig inom disciplinen. För att denne inte var särskilt hästintresserad utan såg det som motion.
Men många som insåg sina begränsningar, och olika typer av personer som tar kritik på olika sätt. Det blir ju lite speciellt när man rider i grupp. Svårare att hinna med att kommunicera och följa upp med förklaring och feedback. Svårare att kunna anpassa pedagogiken till vad som passar varje enskild elev?

Inte enligt min uppfattning. Specialgrupperna kräver ofta föräldrar som också är engagerade och villiga att sponsra med mer pengar på lektioner/utrustning/eventuella tävlingar och dyrare tränare/villiga att skjutsa oftare. Och elever som redan visar talang och kommit en bit.
Ridskolorna jag vart på har det inte vart så iallafall, så mycket dyrare än vanliga grupper är dom inte. Däremot är dom mera specialinriktade på en viss gren som uppenbart folk vill satsa på. Utrustning och tävlingar osv är ju knappast föräldrarna som ordnar i sånna lägen utan ridskolan. Jag pratar inte om när man rider privathäst nu utan ridskolehästar. Ridlärarna är dessutom domsamma som för alla andra grupper på ridskolan.

Har man egen häst och satsar är det en helt annan sak.

Skulle tro att det finns många som vill hamna i dessa grupper men inte känner sig duktiga nog eller inte har det stödet hemifrån, eller som kanske inte får vara med i specialgrupp pga platsbrist eller just för att man inte visar den talangen.
Enligt min erfarenhet så är det faktiskt inte så hysteriskt många som har som ambition att ta sig in i dom grupperna, dom flesta på ridskolor vill träffa vänner, dom vill umgås, rida och sen ställa in hästen och åka hem. Det är så som majoriteten verkar vara på ridskolorna jag ridit på. Det är en otroligt stor skillnad på dom som ridit i specialgrupperna och dom som ridit i vanliga grupper. Sen vad folk har för hemliga drömmar osv vet inte jag.

Under min ridskoletid stötte jag på en enda som inte ville ha kritik och bli duktig inom disciplinen. För att denne inte var särskilt hästintresserad utan såg det som motion.
Klart dom flesta vill ha kritik till viss del, annars så kommer man ju inte längre än upp på hästen i stort sett. Knappast någon som enbart vill ha någon som står och säger vad duktig den e som kan sitta kvar.

Konstruktiv kritik vill nog alla ha i det dom gör övht, annars kommer man ju inte ens upp till att lära sig grunderna.

Ja nu när vi bytt ämne till inriktning och intresse snarare än hur man ger instuktioner och fördelar tiden så måste jag hålla med Totola, det är långt ifrån alla som har råd att rida i specialgruppern, många gånger förutsätter de exempelvis att man rider flera gånger i veckan för att ens få vara med och det är sällan de riktar sig till de som inte kommit så långt. Bara att bli bra på ridning kräver en grundförutsättning, att man rider så mycket som möjligt. Tävlingar är också dyrt och det är ofta en förutsättning att man rider i tävlingsgrupp för att få vara med annat än klubbtävlingar och även om det är ridskolan som ordnar så ska någon betala. Jag växte upp i en familj med ensamstående mamma och 3 barn, under en period red vi allihop. Det fanns inte ekonomi för att storsatsa direkt.

Till ämnet.
För mig är det en självklarhet att alla ska få lika uppmärksamhet på ett ungefär, rider man 6-10 st så är det lite tid nog utan att någon får extra. Jag har själv varit med om att både bli mer eller mindre ignorerad och att får bra mycket mer uppmärksamhet än alla andra. Nu är jag vuxen och har mål i mun och kan klaga/låta pengarna tala men det är inte så himla lätt om man är 14. Och vad gruppen eller man själv har för talang/mål ska inte på verka alls annat än valet av grupp, om man nu inte direkt ber ridläraren att inte ge kritik.

Det fanns inte ekonomi för att storsatsa direkt.
Förvånar mig att det verkar vara en nyhet att det krävs att man är relativt rik för att satsa på ridningen. Man kommer inte upp på någon direkt nivå i ridningen av att rida på ridskolor i stora grupper. På ridskolor lär man sig grunderna, vill man komma vidare får man söka sig till andra specialgrupper med färre elever med högre mål.

Till ämnet.
För mig är det en självklarhet att alla ska få lika uppmärksamhet på ett ungefär, rider man 6-10 st så är det lite tid nog utan att någon får extra. Jag har själv varit med om att både bli mer eller mindre ignorerad och att får bra mycket mer uppmärksamhet än alla andra. Nu är jag vuxen och har mål i mun och kan klaga/låta pengarna tala men det är inte så himla lätt om man är 14. Och vad gruppen eller man själv har för talang/mål ska inte på verka alls annat än valet av grupp, om man nu inte direkt ber ridläraren att inte ge kritik.

Som jag skrivit hela hela tiden från första inlägget, ingen ska i någon grupp bli ignorerad oavsett storleken på gruppen. Om man får dåligt självförtroende av ridlärarn och tycker den ger kritiken på fel sätt så byter man. Ingen ide att rida för någon som gör så man mår dåligt.

Senast ändrad av en moderator:

Totola skriver ridning är dyrt och alla har inte råd, du argumenterar att det inte är så dyrt, jag säger emot och säger det är visst dyrt, och du blir förvånad över att det verkar vara en nyhet att det är dyrt att satsa på ridsport.

Är du förvånad över att du själv anser att det inte är så dyrt eller?

Totola skriver ridning är dyrt och alla har inte råd, du argumenterar att det inte är så dyrt, jag säger emot och säger det är visst dyrt, och du blir förvånad över att det verkar vara en nyhet att det är dyrt att satsa på ridsport.

Är du förvånad över att du själv anser att det inte är så dyrt eller?

Vart någonstans har jag skrivit att ridning inte är dyrt? Däremot så är inte dessa specialgrupper så mycket dyrare än normala. Det är vad jag skrivit. Som sagt, du kanske ska träna på att läsa lite.

Vem här är det då som tror att det inte är dyrt att satsa på ridsport?

Och specialgrupperna är dyrare än andra pluss att de kräver ofta kräver att man rider fler gånger i veckan på pappret och så gott som alltid i praktiken. Om det nu inte rör sig om dressyr special a la vi som inte vill hoppa.

Senast ändrad:

Vem här är det då som tror att det inte är dyrt att satsa på ridsport?

Och specialgrupperna är dyrare än andra pluss att de kräver ofta kräver att man rider fler gånger i veckan på pappret och så gott som alltid i praktiken. Om det nu inte rör sig om dressyr special a la vi som inte vill hoppa.

Men grejen är lite att på en ridskola med ridskolehästar i grupper så kan man nästan omöjligt komma någon vart alls. För att komma vidare och tävla mer än lite sporadiskt då och då så behöver man nästan rida privat.

Dessa specialgrupper på ridskolorna är ju mera för folk som vill inrikta sig lite mera, men vill man verkligen komma någonstans så krävs det mer. Och då krävs det pengar.

Sen brukar specialgrupper vara dyrare för att dom är längre än vanliga. Om vanliga är på 45-60 min så är oftast specialen 75 min. Det är väl det man oftast betalar mera för.

Ingen ridskola jag har varit på har krävt att man har ridit flera gånger i veckan, däremot har dom krävt att man har vissa grunder för att få vara med.

Tack förföreläsningen, det kanske finns någon som har nytta av den men det är inget direkt nytt, men en bekräftelse på vad jag hävdat, att det är dyrt att satsa. Det var ju där vi började denna urspårningen.

Folk som inte har råd kan mycket väl vara hänvisade till vanliga grupper trots att de både vill någonstans och vill ha kritik. De kanske inte har råd, inte är kvalificerade eller får plats i specialrupperna. Och flertalet vill ha hjälp med sin ridning trots att de är i en vanlig grupp. Det är fel av ridläraren att inte behandla alla likvärdigt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar