Hjälp!: Ridlärare som stjälper/hjälper mitt självförtroende!?

H

HjartaPinochio

Hej :) jag är en 14 årig tjej som har ridit på ridskola i ca 3,5 år nu. Jag tycker det är jätte kul att rida och sköta hästar hur som helst så har jag ett problem" (som jag ser det) Så snälla läs och hjälp mig!!:

Jag upplever det som att min ridlärare hela tiden "hacka" på mig, varenda ridlektion, hela tiden :'( jag förstår att det kan tas som kritik men...inte så kul i längden om ni förstår vad jag menar. Särskilt eftersom det verkar som om dt bara är JAG som gör ALLT fel HELA TIDEN, hon ska alltid kommentera allt JAG gör! blir bara så trött, frustrerad och framförallt ledsen :'( verkar som hon har utsett sitt "mobb-offer" som hon kan klanka ner på :(, hon blir säker riktigt road av att jag går hem med sämre självförtroende och en stor klump i magen efter varje ridlektion... och det är sällan hon säger något positivt, men ca var tredje månad bestämmer hon sig att explodera med positiva kommentarer (vad fan tror hon, att jag ska bli glad nu? :'( )

Och visst först tänkte jag kanske gör ALLT fel, men då tog jag med flera av mina kompisar som har mycket större riderfarenhet (ridit 5-8 år) som alla säger att jag är den "bästa" i min grupp (inget för att skryta jag vill bara veta om det var jag som var felet) och alla dom säger att jag inte passar i den gruppen jag går i alls. Och ägaren till min förra medryttar häst sa också att jag var väldigt duktig till flera tjejer i det stallet (som jag fick veta via de att hon hade sagt att jag är duktig) p.g.a. det, så jag vet inte vad jag ska tro :(

Försöker hon pressa mig till att prestera bättre eller helt enkelt gillar hon inte mig och vill dra ner mig? Snälla hjälp mig! vet inte vad jag ska tro, har till och med funderat på att sluta...

Tack på förhand :)
/Johanna

Sv: Hjälp!: Ridlärare som stjälper/hjälper mitt självförtroende!?

Det finns nog bara en lösning, prata med din ridlärare :) utifrån det du skriver så tror jag på det första att hon vill hjälpa dig.

Vad tråkigt att höra att det blivit så här för dig :( Att rida ska vara kul, givande och något man ser fram emot, inte att självförtroendet dalar och man funderar på att sluta.

Att en lärare (i vilket ämne som helst, i princip) hackar på en elev kan ha flera orsaker. 1) av någon anledning är det något med dig hon inte gillar (förlåt, men det måste sägas). 2) hon kan vara den typen av lärare som anser att kritik får en elev att prestera bättre. 3) hon kan till och med tycka att du är FÖR bra - ren avundsjuka, med andra ord. (Det kan finnas fler anledningar men de här är de vanligaste.)

Hur det nu än är med den saken så kan du ju inte ha det så här. Vore du min egen dotter skulle jag raskt ordna så att du får byta antingen ridlärare eller ridskola, eller fråga ridläraren rakt på sak varför hon behandlar dig som hon gör. Hon kanske inte ens märker själv vad hon gör...
Ditt fritidsintresse ska få dig att må BRA. Om du mår så dåligt av hur du blir behandlad att du känner att du måste skriva här och be om hjälp, då är det dags att göra nåt.

Livet är långt men alldeles för kort för att acceptera människor som får en att må dåligt. Slå näven i bordet (bildligt talat), eller be en förälder/annan vuxen att hjälpa dig. Eftersom jag inte känner varken dig, din ridlärare eller andra vuxna du har omkring dig var det här ett ganska allmänt svar men jag hoppas du hittar en lösning som får dig att må bra i fortsättningen.

Jag hade en väldigt lik fas på min ridskola när jag hade ridit ungefär lika länge som du, var dessutom lika gammal! Jag var också snäppet bättre än övriga gruppen just då.
Det var jobbigt att hela tiden bli hackad på, men min mamma förklarade bra för mig hur hon trodde att det var.

Ridläraren såg potentialen i mig, och de andra hade inte nått lika långt. Hon tjatade om småsaker ofta för att hon ville förfina mitt ridsätt helt enkelt. Det var roligare för henne att se snabb utveckling och jobba med någon som "verkade satsa".

Just nu är hon lite mer på två andra tjejer som ska börja tävla, båda skitduktiga, men det låter som hon hackar och tjatar.
Jag vet att min ridlärare inte gör något liknande av illvilja, hon har gott rykte och lång erfarenhet. Så jag köper det resonemanget mamma sade då :)

Mitt tips: om det är en bra skola, ok hästar och roliga kompisar i gruppen - håll ut! Det kommer gå över i takt med att du och de andra blir bättre. ;) Försök se det positivt att hon vill hjälpa dig att bli superduktig!

Det kan ju vara så enkelt som att ni inte förstår varandra bara.

Alla har vi olika sätt att ge ut och ta till oss information och/eller kritik. Det är absolut inget fel i det, men det krävs ju att du tar mod till dig att prata med din ridlärare och berättar hur du uppfattar det hon säger. Det kan ju vara så att hon inte uppfattar att du tar det väldigt hårt.

Mitt tips är att börja med att prata med din ridlärare hur du uppfattar situationen, och sen se vad ridläraren svarar på det.

Skulle det sen vara så att hon har utsett dig till hackkyckling, DÅ kan det ju vara på tiden att byta ridlärare.

Jag håller med Susannas.

Jag diskuterade det där med en lärare på universitetet (gick en estetisk utbildning) som sa att det ibland kan bli så att man ger mer och "hårdare" kritik till de som är riktigt bra, för där kan man gå in och peta på så mycket detaljer, medan det finns mindre att säga till de som inte kommit lika långt/ man ger en annan typ av kritik för att anpassa sig till nivån.

Samma sak kan säkert gälla i ridningen. Jag tycker att det känns bättre när ridläraren "är på mig hela tiden" än när jag får rida runt mest själv, men jag vill höra när det är bra också, inte bara när det är dåligt.

Prata med din ridlärare om du fortsätter att känna dig hackad på. Be henne att säga vad du gör rätt också så att det inte bara fokuseras på vad som är fel. Ibland är det lätt att glömma bort hur det var att vara fjorton år och bli lite väl "hård" i instruktionerna. :-)

Om din ridlärare anser att du är värd att lägga all denna energi på så är det för att hon ser en talang hos dig. Det tror jag i a f. I regel så är det de "hopplösa fallen" som aldrig får några kommentarer. Så du får nog tolka det hela som något positivt! :)

Håller med. Ibland måste man få höra vad man gör rätt också, särskilt när man är tonåring...

Det kanske är så att din ridlärare ser att det finns lite potential hos dig och därför är "på dig" hela tiden? Är inte ovanligt (är snart färdig ridlärare själv) att man som instruktör tjatar mer på de som har mest förmåga att utvecklas. De som är "obegåvade" (vilket jag anser att ingen är men det är en annan diskussion) kan lätt glömmas bort och det kan kännas lönlöst att lägga tid på dem. Om din ridlärare tjatar på dig så är det kanske för att hon anser att du är värd att tjatas på om du förstår vad jag menar... Är det väldigt jobbigt och du känner att du inte kan ta till dig kritiken på ett bra sätt så ta upp det med ridläraren.

Om din ridlärare anser att du är värd att lägga all denna energi på så är det för att hon ser en talang hos dig. Det tror jag i a f. I regel så är det de "hopplösa fallen" som aldrig får några kommentarer. Så du får nog tolka det hela som något positivt! :)

Det håller jag med om! Skulle gissa att hon inte orkade tjata på en hopplös elev:D

Jag tycker att du ska tala om för din ridlärare att du blir ledsen - alternativt ber henne visa HUR du ska göra istället för att tala om vad du gör fel. Om du inte gör rätt beror det på att hon är en dålig pedagog.....

Jag blir f-bannad av sån't här! När man pratar om hästar så är de flesta överens om att man kommer snabbast fram med positiv inlärning (visa det som är "rätt" beteende och belöna - ge hästen självförtroende och en vilja att lyssna efter vad man vill). Att det ska vara så svårt för en del ridlärare att fatta att detta också gäller människor! Man lär sig snabbare om om inte sitter och är rädd att göra fel. Så är det.

Det finns ridlärare som vet hur viktigt det är att om man hittar glädjen i ridningen. Försök hitta en sådan om du inte når fram till din nuvarande ridlärare.

Det är inte dig det är fel på. Kram Johanna!

Jag blir så ledsen när jag läser detta, för jag vet precis hur du känner. Jag var också 14 när jag fick en ridlärare som hackade mycket på mig, jag var yngst i hoppgruppen (alla andra var 20+) och nyast. Trots att en tjej inte varit där på en hel termin fick jag ändå bara ta hennes häst om hon inte dykt upp 10 minuter innan lektionen, första dagen på ny termin skulle alla rida en annan häst än den fasta, utom jag som fortfarande satt kvar på samma. Jag kunde komma till lektionen, se att jag fortfarande stod uppskriven på samma häst, och gå därifrån gråtandes! Han var dessutom aldrig positiv, såg bara saker att anmärka på och jag kan inte minnas en enda gång jag fick beröm...

Men jag önskar att jag hade vågat prata med honom om det! Nu i efterhand, men det är väldigt svårt när man väl står där. Om inte annat så be om att få byta grupp, få tillbaka lite självförtroende. Eller skaffa en ny medryttarhäst, och kanske träna privat med den istället?

Tränare är olika, vissa är sånna har jag märkt. Jag tränade för en som verkligen kunde såra och få en att känna sig som världens sabotör som bara förstörde hästen, kan säga att jag slutade träna för henne ganska fort eftersom hela ridningen gick utför pga det. Andra i stallet som tog kommentarerna på ett annat sätt gick det bättre för och tyckte att tränarn va jättebra.

Nu tränar jag för en som pressar både mig och hästen men på ett bra sätt och som inte trycker ner. Att ha en tränare som bara säger bra bra bra hela tiden tjänar man inget på men man kan kommentera och hjälpa på olika sätt och man får hitta den tränarn som passar än helt enkelt.
En tränare kan ju vara hur duktig som helst men lär inte ut på ett sätt som funkar för alla.

Jag tycker du ska byta, det ska vara givande att rida.

"det låter som att allt du gör är fel"

Njae... när jag betalar DYRA pengar för privat dressyrtränare så skulle du höra. Det är kritik hela tiden. Däremot red jag också på en ridskola en gång i tiden och fick kanske höra en enda liten kommentar som "sträck på dig". Jag lärde mig absolut ingenting och slutade givetvis.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt men hon sporrar dig till att bli bättre. Inte vill du väl bara sitta och åka omkring?

Jag tycker också du ska prata med ridläraren om att du känner dig ledsen och få hennes vinkling på det. Fatta mod!

KL

Jag blir nästan lite mörkrädd här.. Verkar vara nästan vanligt att ridlärare fokuserar mer på en speciell elev i gruppen.. När jag rider på ridskola betalar jag lika mkt som alla andra i gruppen och vill därmed ha lika mkt tid av läraren som alla andra i gruppen. Och sen tycker jag det är sjukt fel av en ridlärare att lägga ner mer tid på den som är duktigast och minst på den som är "dåligast" (ursäkta uttrycket, hittade inget annat) när det om något ska vara tvärt om. Det är ju den som är "dåligast" som har längst väg kvar att gå och då behöver mer hjälp.

Men är inte det ganska vanligt i allt? Den som är intresserad av ett ämne och visar sej begåvad får mer uppmärksamhet. Jag har hört andra som tränar i grupper klaga på att tränaren inte säger ett ljud till dem, känner sej nonchalerade. Ofta har det visat sej att tränaren tycker de är ett trist fall, när det kommer till kritan. Tränaren har ingen ork att lägga energi. Superdåligt, hemskt, javisst är det. Men inte alls ovanligt!

Vad tycker de andra i din grupp? Hur upplever de lektionerna? Hur är ridlärarens andra lektioner? Har du tittat/lyssnat från läktaren någon gång när ridläraren håller andra lektioner? Det skrevs ju nyligen i ridsport om detta nr 6 2011 "Så hanterar du en orättvis tränare" och det var en hel del som skrev om missnöje med ridlärare. Läs det numret.

Sen så är ju alla människor olika och har olika lång erfarenhet. Din ridlärare tror kanske hon gör det bästa för dig och är kanske inte alls medveten att hennes sätt uppfattas som mycket bryskt utav dig. Om det är fler som uppfattar ridläraren som brysk och orättvis ja då bör ni prata med denne. Är det bara du som gör det så kanske personkemin helt enkelt inte stämmer mellan er, det har jag råkat ut för en gång.

KL

Jag blir nästan lite mörkrädd här.. Verkar vara nästan vanligt att ridlärare fokuserar mer på en speciell elev i gruppen.. När jag rider på ridskola betalar jag lika mkt som alla andra i gruppen och vill därmed ha lika mkt tid av läraren som alla andra i gruppen. Och sen tycker jag det är sjukt fel av en ridlärare att lägga ner mer tid på den som är duktigast och minst på den som är "dåligast" (ursäkta uttrycket, hittade inget annat) när det om något ska vara tvärt om. Det är ju den som är "dåligast" som har längst väg kvar att gå och då behöver mer hjälp.

Håller helt med. Jag har själv ridit på ridskola och upplevde samma sak som TS, i olika omgångar förstås och ur olika vinklingar. Ett år kunde jag tillhöra gruppens högre skikt, för att i nästa termin vara hopplös och ignorerad :D
Trist.

I övrigt märker jag samma sak som flera i tråden har påpekat: duktiga elever körs det ofta hårdare med, helt enkelt för att man ser utvecklingspotential.
Man kan ju inte förneka att det finns ridskoleelever som mest bara åker dit, åker lite häst lite ointresserat, och sen åker hem och tänker på annat. Om en ridlärare märker sådant tappar de snart intresset för att engagera sig i den eleven, och fokuserar istället mer på den elev man ser kan bli riktigt bra, och framförallt som tar till sig kritiken.

Till trådstartaren skulle jag vilja råda: boka en privatlektion med din ridlärare. Ni får mer tid över att verkligen prata, och hon kan kanske förklara på ett annat sätt och mer övergripande om din ridning, och varför hon är på dig så mycket som hon är. Vem vet, antingen kanske du bestämmer dig för att nej, vi passar inte ihop, och byter tränare. Eller så går det upp ett ljus för dig och tar stolt emot alla gliringar hon ger dig ;)

Så upplevde jag också en ridlärare när jag var i din ålder. Tyckte att hon stirrade efter fel och gnällde om minsta lilla. De andra 3 i gruppen fick mycket mer beröm och uppmuntran tyckte jag.

Såhär i efterhand har jag fått veta att läraren helt enkelt var lite petigare med min ridning eftersom grunderna satt så bra hos mig. De andra i gruppen hade ridit längre men bara i skogen och behövde alltså ännu lära sig grunderna och en av dem hade en unghäst och då kunde man inte ställa så höga krav på det ekipaget, det räckte liksom att dom gjort en okej skänkelvikning.
När det gällde mig var kraven lite högre, det räckte inte med att jag red vägen korrekt utan läraren tyckte att jag kunde det så bra att hon krävde en korrekt sits också, det räckte inte med en okej skänkelvikning utan hon tyckte jag kunde se till att inte överböja, att hästen inte "tappade" bakdelen utan att jag fick med hela hästen och att det var en bra takt i traven osv.

Så det kan ju vara så att din ridlärare helt enkelt har lite större krav på dig och därför "tjatar" om småsaker som hon inte tycker att de andra är redo för än.

Sen är ridlärare ofta väldigt duktiga på att se de små sakerna, sånt som man missar när man inte ridit så länge. Jag har ridit lektion aktivt i 14 år och jag skulle aldrig våga säga att någon är felbedömd av sin ridlärare, jag är helt enkelt inte så duktig att jag ser både helheten och detaljerna.

Jag har hellre en tränare som är på mig som en hök hela tiden än att jag får rida runt hela lektionen med knappt någon kommentar för "du klarar dig ju själv". Jag har varit med om det och det är inte roligt, vad lär man sig på det? Nej gnäll på mig om allt, även om det är så smått som att jag lutar huvudet inåt vid voltridning(gjorde alltid det förr, var min tränare som tjatade på mig som en tok om det så nu är den ovanan borta) :)

Senast ändrad:

Jag är ganska säker på att hon tjatar mer och kommenterar mer på dig för att hon helt enkelt ser potentialen i dig, och om du kommit längre än övriga så är det för roligare för henne att jobba med dig. Och förmodligen är det så att du är sådan som person att du verkligen "hör" och tar åt dig av instruktionerna och då går det också fortare fram för dig än övriga. Så jag tror helt klart att att hon lägger tiden på dig för att hon tycker det är värt jobbet helt enkelt, en elev som inte går tillräckligt fort fram eller som inte lyssnar ordentligt den orkar man inte lägga ner tiden på, och blir oftast ignorerad istället.
Men ta upp med henne att hon glömmer den positiva kritiken för den är minst lika viktigt.

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar