hjälp, rädd för vatten!

E

emmasodergards

jag har ett problem med mitt varmblod, 4 år. hon är hur snäll som helst att hantera och inte rädd för något speciellt. förutom en grej och det är vatten som hon verkligen avskyr. när jag är ute och rider och kommer till ställen där det är vatten som det nu varit på många skogsvägar jag rider så blir hon helt knäpp när jag tvingar henne över. hon hoppar och flyger som hon blir helt blind, sen när hon är över vattnet är hon lugn. men just när hon hoppar bli hon som blind och jag tycker det är obehagligt så jag nångång varit nära och ramlat av :s vad ska jag göra för att få henne att förstå att vattnet inte är farligt. har hoppat av och själv gått i vattnet men då hoppar hon istället så jag blir tvungen att släppa henne så ställer hon sig och väntar på mig. hon får panik över vattnet men hon vill ju säkert mig inte något illa, men jag vill hjälpa henne att övervinna den räddslan men hur? HJÄLP NÅGON? / ägare åt en häst med vattenskräck :s
 
Sv: hjälp, rädd för vatten!

Gör som du tydligen provat,nämligen hoppa av, fast ha mer tålamod!
Närma dig vattnet i den takt som hon klarar av utan att bli nervös, låt henne lukta på vattnet, titta på det, skrapa lite med hoven på det etc etc.
Och MASSOR med beröm när hon så mycket som nuddar vattnet.

De flesta hästar tycker att vatten är läbbigt, för de kan inte se (eller åtminstone förstå) var bottnen finns, och ingen riktigt funtad häst hoppar ju blint ner i ett svart hål!

Tålamod, tålamod och så lite mer tålamod.
Öva ofta (så fort det regnar och blir pölar kan man ju gå ut och bada fötter.!)

När man rider är det ju lättast om man har en bred bäck eller nå't som hästen inte kan hoppa över, för annars kommer de garanterat att hoppa över istället för att kliva i ...:smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp, rädd för vatten!

Gör som du tydligen provat,nämligen hoppa av, fast ha mer tålamod!
Närma dig vattnet i den takt som hon klarar av utan att bli nervös, låt henne lukta på vattnet, titta på det, skrapa lite med hoven på det etc etc.
Och MASSOR med beröm när hon så mycket som nuddar vattnet.

De flesta hästar tycker att vatten är läbbigt, för de kan inte se (eller åtminstone förstå) var bottnen finns, och ingen riktigt funtad häst hoppar ju blint ner i ett svart hål!

Tålamod, tålamod och så lite mer tålamod.
Öva ofta (så fort det regnar och blir pölar kan man ju gå ut och bada fötter.!)

När man rider är det ju lättast om man har en bred bäck eller nå't som hästen inte kan hoppa över, för annars kommer de garanterat att hoppa över istället för att kliva i ...:smirk:

ja jag får träna ännu mer, frågan är om hon ens nuddar och nosar på vattnet. hon är så himla feg när det gäller vatten.
men jag förstår henne eftersom hon inte vet vad som döljer sig i vattnet. det som är svårt när man tränar när man rider och hoppar av är att man då bara har tyglar. man borde kanske ha longerlina med sig är så krångligt med tyglarna då de är så korta när hon hoppar.

mina andra hästar har aldrig haft problem att gå i vatten, förstår inte varför hon är så krånglig med det. skulle det hjälpa om någon annan red före med en häst som gick i vattnet? :confused:
 
Sv: hjälp, rädd för vatten!

Jag tror att nyfikenheten tar överhand till slut och att hon kommer att kolla in vad pölen består av. Det kan bara ta lite tid. Eller mycket ...;)

Och för tusan - ha ett långt rep så att hon kan hoppa och skutta bäst hon vill utan att du tappar henne reller blir påhoppad :eek:

Lycka till! Det ordnar sig nog så småningom!
 
Sv: hjälp, rädd för vatten!

Hohoho de låter precis som min häst!
Jag kan lova dig att när jag tog hem henne då satte hon sig inte en hov nära vattenpölen, nej nej hon hoppade flera meter över trots att jag själv gick i.
Sedan umgicks vi hela sommaren, tränade mkt kontaktövningar o.s.v-ingen ridning alls.
Lyckades till och med få henne i sjön och simma!

Så sen var de rätt lätt att kunna få henne i pölarna trots att hon tyckte de var lite obehagligt, jag tycker du ska fortsätta som du gör.
Det kan ta tid men låt den tiden ta!
Ta en dag och träna det, hon behöver ju bara nudda hoven lite grann i vattnet för det träningspasset, mkt beröm!
Sedan fortsätter du så och kräver lite mer.
Jag tycker det är rätt lätt att lära sånt men det är jag det.

Har hästen förtroende till dig går det så mkt lättare att lära, det var vad mitt sto fick till mig den sommaren, därför vart alla tränignar om läskiga saker så mkt lättare.

Förra veckan tränade jag på att hon skulle hoppa över en forsande bäck.. tog en stund men eftersom hon var rädd att jag skulle lämna henne där i skogen på andra sidan hoppade hon över ändå.
När vi skulle hoppa över nästa gång tvekade hon inte ens men tyckte väl att det var lite läskigt.

När man rider med henne i skogen eller så då går hon inte i pölarna, då är det mkt svårare att korrigera hästen också (heter det så?) Iaf så tor jag hon är lite larvig, vill inte bli blöt eftersom hon klarar av att gå i utan några problem då jag är på backen och bestämer då där vart hon ska gå.

Undrar om hon varit katt i sitt andra liv?:crazy:
 
Sv: hjälp, rädd för vatten!

Låter som vår ena ponny. Han var jätteskraj för vatten, men det går bättre nu. Detta pga enormt tålamod och mycket beröm.
Min stora häst är också jättefjompig, men han kliver glatt ner i sjön för ett dopp, men en vatten pöl?!!! Hua!
Vi brukar skoja om att ponnyn nog drunknade i sitt förra liv!:smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 707
Senast: traceys
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp