Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@SiZo @Valerianovna Vet ni om de fölungar som gipsades var hemma under tiden eller inlagda på klinik? Enligt vet så måste de vara inne på klinik då pga risk för skav och så av gipset.
Ja att åka till Finland går ju inte nu. Jantien är duktig men vet inte vad hon har för erfarenhet av föl. Den kliniken är ju inte dygnet runt öppen så då måste vi köra emellan över dagen och jag vet inte om den lilla fixar det.@Kristall10 har du pratat med Jantien på Hästkliniken i norr? Hon kan ha någon idé. Om det inte vore för Coronan hade du kunnat kolla med kliniken i Uleåborg också.
Det här är ju 4 år sedan, jag tror att de var på klinik några dagar, men fick sedan komma hem. Ska dubbelkolla med ägaren! Gipset kunde vanlig veterinär lägga efter instruktion.@SiZo @Valerianovna Vet ni om de fölungar som gipsades var hemma under tiden eller inlagda på klinik? Enligt vet så måste de vara inne på klinik då pga risk för skav och så av gipset.
Hon har jobbat en del med föl vet jag. Men förstår dilemmat.Ja att åka till Finland går ju inte nu. Jantien är duktig men vet inte vad hon har för erfarenhet av föl. Den kliniken är ju inte dygnet runt öppen så då måste vi köra emellan över dagen och jag vet inte om den lilla fixar det.
Dvs både pla transport 40 mil plus tiden på klinik med allt vad det innebär.
Men jag uppskattar verkligen alla tips och idéer! Vet att Vännäs är duktiga oxå men samma där att vi måste hålla på åka fram och tillbaka över dagen.
På ett sätt känns det enklare just nu (förutom avlivning) att köra dom ner till Strömsholm å så får dom vara där. Även om det är långt sp blir det en resa och sedan är dom på plats.
Just nu har hon ont i magen och vet har varit ut och gett kramplösande, smärtstillande och lavemang. Så vi får se om hon klarar det först och främst....
Tack snälla! Kolla gärna även hur det funkade för fölet att komma upp och dia med gipset. Måste man hjälpa dem då varje gång eller fixar dom det själv på något sätt?Det här är ju 4 år sedan, jag tror att de var på klinik några dagar, men fick sedan komma hem. Ska dubbelkolla med ägaren! Gipset kunde vanlig veterinär lägga efter instruktion.
Har varit med om föl som var varit gipsade vid senkontrakturer (heter det så? Blev osäker) och då har fölen åkt hem och bara kommit till kliniken när de behövde byta gips. Kostsamt blir det ju såklart. Man får alltid fundera på om det är värt det.
Min veterinär säger att Ultuna är mycket billigare.Strömsholm eller ultuna, vilka är bättre eller är det ingen skillnad?
Jag har för mig att de tillomed sprang med gipsen, men jag återkommer när jag får tag på henne, kan dröja några timmar eftersom hon själv är både nyförlöst och nyss fått fölTack snälla! Kolla gärna även hur det funkade för fölet att komma upp och dia med gipset. Måste man hjälpa dem då varje gång eller fixar dom det själv på något sätt?
Strömsholm eller ultuna, vilka är bättre eller är det ingen skillnad?
Absolut ska någon kolla på plåtarna innan. Försöker få tag i någon på Ulltuna eller Strömsholm.På Mälaren jobbar en av mina gamla kollegor som är jätteduktig på föl (den medicinska biten). Men igen, få någon att kolla plåtar innan ni kör 70 mil... Men oddsen är helt klart bäst om den kommer på klinik.
Ultuna alla gånger.Strömsholm eller ultuna, vilka är bättre eller är det ingen skillnad?
Strömsholm eller ultuna, vilka är bättre eller är det ingen skillnad?