Hjälp! På söndag är det kval!

pricccen

Trådstartare
På söndag är det dax för kval på vårt 8 åriga vbl sto.

Kan börja att berätta att vi nyligen gett oss in i travsvängen.
Vi köpte in ett dräktigt vbl sto tidigt förra året som fölade juni 2005.

Hon tränades igång förra vintern och gick provstart förra tisdagen vilket gick bra.

Nu på söndag ska hon kvala. Och jag har så himla mycket frågor som jag inte är säker på.

Hur sätter man ryckluvan, vet hur man sätter den på huvudet men inte vart man fäster "trådarna".
Likadant hur fäster man numret på huvudet "ens spår"
vet hur man fäster vojlocken. :angel:

Värmer kusken innan automatiskt eller ska man försöka att få tag i honom samma dag?

Betalar man kusken på plats?

Berätta gärna så mycket ni vet.. :D

Sv: Hjälp! På söndag är det kval!

På söndag är det dax för kval på vårt 8 åriga vbl sto.

Kan börja att berätta att vi nyligen gett oss in i travsvängen.
Vi köpte in ett dräktigt vbl sto tidigt förra året som fölade juni 2005.

Hon tränades igång förra vintern och gick provstart förra tisdagen vilket gick bra.

Nu på söndag ska hon kvala. Och jag har så himla mycket frågor som jag inte är säker på.

Hur sätter man ryckluvan, vet hur man sätter den på huvudet men inte vart man fäster "trådarna".

Värmer kusken innan automatiskt eller ska man försöka att få tag i honom samma dag?

Betalar man kusken på plats?

Berätta gärna så mycket ni vet.. :D

Välkommen till den Optimala tävlingsgrenen för/med häst!

Ryckluvans snöre drar du förslagsvis genom ena tömringen och genom "flärpen" på ryggsycket och fäster i det fotsteg kusken vill. (Säkert Hö)

Huvudbrickan fäst som en limklämma över nackstycket.

Ta kontakt med kusken för att bestämma tid för värmning.

Fråga kusken hur han vill ha betalt...

Tack för ditt svar :bow:

Hur pass långt innan är kusken på plats?
Vi fick en väl känd kusk så vi får väl försöka att luska reda på honom i tid innan kvalet?

Är lite orolig för värmningen också, om man hinner att fråga honom innan om han kan värma henne.. brukar dom göra sånt?

Det gör dom om man ber dom, men kör den jag använder i "alla" lopp brukar jag värma själv. Vilket uppskattas.
I boken travinfo eller på dennes hemabanas hemsida hittar du mobilnr till kusken så kan du ringa när ni är på väg eller när ni kommit till banan.
Beroende lite på kusk... men tala om att ni är nybörjare så kan ni mkt värdefulla tips om rutiner utrustning m,m! det har jag fått.

Ett litet tips är att inte använda huvudbricka om du tänker använda en ryckhuva. Det blir så svårt att rycka den då... :angel:

Det finns speciella huvudbrickor för ryckhuvor.

Det dröjer inte länge nu förrän huvudbrickorna är ett minne blott, inte saknade av någon aktiv tror jag... :D

Det dröjer inte länge nu förrän huvudbrickorna är ett minne blott, inte saknade av någon aktiv tror jag... :D

Sist jag hade huvudbricka slog han ner lampan utanför det gamla låga stallet på Bollnäs:rofl:

Tack alla för er svar :)

Hon klarade sig inte.. men hon var kanon duktig.
Sprang på 1.24.

Kusken ville att vi skulle korrigera då hon springer alldeles för högt med frambenen. Någon som har några tips till en nybörjare inom detta ämne :angel:

Vi ska träna vidare än ger vi oss inte :D

Men jag har haft starthäst på kanske 6 olika banor i sverige och danmark sista halvåret/året och jag har inte sett nån huvudbricka. ÄR de inte avskaffade överallt ?:confused:

Men jag har haft starthäst på kanske 6 olika banor i sverige och danmark sista halvåret/året och jag har inte sett nån huvudbricka. ÄR de inte avskaffade överallt ?:confused:
jag har då inte använt huvudbricka på jag vet inte när. När jag hämtar nummerbrickorna inför race så brukar jag alltid säg " å så har han ryckhuva" :D ..........brukar alltid få en såndär "när startade du sist-blick" :angel:

Nej, sist jag var på Axevalla fick jag allt klämma på den. Det var i oktober.

När jag har haft häst som gått med ryckhuva har jag fixat dispens till dem. Då slipper man krångla varje gång. Huvudbrickorna för ryckhuva är helt värdelösa, bara går sönder...

I övrigt sätter jag på dem om man ska, jag vet hur det är att vara funktionär...

Vi fick ingen huvudbricka på kvalet heller men jag frågade innan hur jag skulle fästa den utifall vi skulle få en ;)

Vad har du för skor? Låter som du borde ta och lätta balansen lite, sen kanske köra något mer snabbjobb så hästen är väl inom tidsgränserna?

Tack alla för er svar :)

Hon klarade sig inte.. men hon var kanon duktig.
Sprang på 1.24.

Kusken ville att vi skulle korrigera då hon springer alldeles för högt med frambenen. Någon som har några tips till en nybörjare inom detta ämne :angel:

Vi ska träna vidare än ger vi oss inte :D

om hon har högt steg så har du antagligen för tung balans fram så pröva att lätta fram, t ex om du har järnskor fram så sätter du på aluminium i stället så får h*n ett flackare steg :)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 724
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V