Hjälp önskas

Sv: Hjälp önskas

Tycker han ser rödmönstrad ut. Han är så ljus runt ögonen och har även vitaktig nos ser det ut till. Rött har alltid mönster, så man måste titta på andra agoutitecken.

I så fall rödtigré alternativt rödspotted.

På bild 1 tyckte jag han såg mönstrad ut, men på bild 2 solid.
TS kanske vill ta en ny bild rakt framifrån, där man ser ansiktet ordentligt? :) Vet du vad föräldrarna är för färger, det kan också hjälpa.

Ska försöka att ta en bild framifrån. Inte det lättaste då det är full fart på honom hela dagarna :). Återkommer när jag har lyckats.

Men jag hade ett par bilder på Tusses föräldrar, dock lite suddig bild på pappan

Bilderna ligger under länken i första inlägget

Kollade på föräldrarna, men svårt avgöra om modern är mönstrad. Pappan är det inte.
Tusse ser väldigt vit ut runt ögonen på bebisbilden, men jag väntar med dom tills jag sett färsk bild ;)

kl

Mamman är mönstrad. Sköldpadda med silver och något mönster?

Kattungen är i alla fall inte tabby. Han är tigré eller spottad om mönstrad

Hehe jag har en jättelik din, fast min är en tjej som heter Miss Ami, passar inte riktigt på en kille! Oliver, kanske? Eller Tuffer :P

Tar gärna emot lite tips och råd om skötsel av en sådan här katt.

Har haft ett flertal bondkatter förut men de har varit korthåriga.
Hur sköter man om en långhårig päls ?
Vad ska man ha för borste / kam ?
Ska han badas ? Hur vänjer jag honom vid det i sådana fall ?

Sen så undrar jag över mat till Tusse. Han är jätthungrig hela tiden. Hur mycket mat ska en 8 v äta och vad ska de väga på ett ungefär ?

Fick honom till mig när han var 7 v,diade då inte sin mamma längre.(trodde han var äldre men fick reda på det efteråt när jag skickade ett sms till förra ägaren o frågade när han var född)
Han var mager när han kom men har börjat ätit upp sig nu, är dock tunn över ryggen fortfarande.
Sen så dricker han inget vatten, har börjat hälla på lite vatten över mjukmaten nu och det dricker han upp men vill ju gärna att han dricker i vattenskålen oxå.

Ok, 1) han är inte mönstrad. Han är solid röd.

Rasblandningar som är långhåriga får ofta svårskött päls, men det är det ju lite tidigt att avgöra än. Mitt tips är att låna en bok på bibblan om kattskötsel, så står det nog mer om borstning där. Kam + borste beroende på var på kroppen du är, och du måste börja snarast för att vänja honom. Bad kommer han behöva, och där föreslår jag ett första om 4-5 veckor. Det är lättast vänja dem när de är små tycker jag.

Han ska ha fri tillgång till mat. Äter han bara blötmat? Vilken sort och hur ofta?
Vikt skulle jag tippa kring ett kilo, pga vilka raser han har i sig.

Ok tack för svar.

Mat får han ca 7-8 gånger / dag. Så fort han vaknar o skriker efter mat så får han mer om det är slut så man kan säga att det är fri tillgång. Han har fått whiskas kattungefoder.
När vi fick hem honom så vägde jag honom iom att han var så mager. Han vägde då 450 g nu en vecka senare så väger han 540 g så han är ju inte stor/tung för att vara 8 v.

Eftersom morrhårskuddarna inte är vita, säger jag ej mönstrad.

Xandoor - är du säker på att han ens är 8 veckor? Han väger som en 5-veckors kattunge.

Kortet som jag har på Tusse med hans syskon tog jag med min telefon när jag var o tittade på dem. Det var den 5 juni.
De ska vara födda den 13 maj enligt förra ägaren.
Så det enda datumet jag är säker på är ju då jag själv va och tittade på dem.
Jag trodde ju att de var ca 12 veckor när det var dags för att hämta honom, men det var de ju inte tydligen enligt de uppgifter som man har fått efteråt.

Kollat nu, mina ungar vägde som han när de var ca 5 veckor. Kan tillägga att jag har en rätt liten ras.
Om han är så pass underviktig tycker jag nästan du bör ta honom till veterinären för en genomgång.

Vad åt han för mat hos uppfödaren? Skulle föreslå blötmat med äggula eller osaltat smör för att ge honom lite hull.

Såg att det låg torrfoder framme hos dem men vet inte vilken sort.
Äggula ger man det en hel en gång per dag eller ?

Gjorde en liten jämförelse.
Sparven (till vänster) är mönstrad. Som vi ser är han helt vit runt nosen.
På bilderna tycker jag Tusse ser ut vara lite mer ljusröd. Vita runt ögonen är ofta spökmönstrade röda i späd ålder, det mörknar sedan.

compare.jpg

Han bör äta ett bra torrfoder, om han får torrfoder. Dock ska man ju vara försiktig med att byta mat hux flux. Hur är han i magen?
Mjau blötmat är bra. Du kan som sagt blanda i en äggula ibland, det är fett och fint.

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 539
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar