Hjälp och tips, Svårfött fbl valack

H

Hallonit

Hej å hjälp!

Har sedan 2 mån haft min första egna häst, en fullblodsvalack, han var något tunn när han kom och släpptes ut på sommarbete dygnet runt, men efter att inte riktigt blivit accepterad av dom andra i hagen och fått smällar fick han stå i sjukhage en vecka och magrade av trots att han fick hö och vetekross.

Nu är han ute på grönbete igen och ger honom en gång om dagen drygt 1,3 kg havre kross och drygt 1 l lucern pellets i vatten, men det går sakta..

Kan jag öka dosen lucern? Har inte möjlighet att åka fler än en gång om dagen då stallet ligger en bit bort..Hur länge ska man vänta på resultat??

Vågar ju inte arbeta honom för mycket när han inte går upp...

Tacksam för svar!! :)

Sv: Hjälp och tips, Svårfött fbl valack

Ja, du skulle kunna öka på lucernet, men frågan är hur mycket din häst orkar äta åt gången. Det bästa skulle ju vara att han fick mat flera gånger om dagen, men ibland är ju det praktiskt omöjligt... En annan variant skulle kunna vara att kanske byta ut en del av havren mot kornkross, eller något pelleterat färdigfoder? Olja i maten?

Sv: Hjälp och tips, Svårfött fbl valack

Lusern kan du ge så mycket som han orkar äta. Tyvärr är ju Lusern ganska dyrt, men har du råd så fodra på bara. 2 månader tycker inte jag är speciellt lång tid att vänta sig under. En del hästar klarar inte gå dygnet runt på sommarbete, många magrar av.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
X
Hästvård Jag sitter i en knepig sits och behöver så många råd å knepp som möjligt ifrån erfarna hästmänniskor: Jag äger ett fjordsto sen 3 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 463
Senast: trailtokan
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama