Hej jag behöver råd, tips ang en travar nordis, han är 10 år och travtränad för flera år sedan men blev aldrig någon tävlingshäst, han ska ha dragit släde och harv tror jag att det var och sen är han sporadiskt riden också för flera år sedan. Nu till problemet: Han har de senaste åren gått och skrotat i en hage och skulle skickas på slakt egentligen men eftersom jag letar efter en skogsmulle häst gärna ett kallblod så tog vi hem honom på prov för ca en månad sen, när vi tog ur honom ur transporten fullkommligt rann svetten av honom han var jätte stressad hade åkt transport ca en halvtimme. Inne i boxen var han jätte orolig utspärade näsborrar och såg helt vild ut han var påväg att försöka klättra ur boxen ett par ggr, hursomhelst lugnade han sig, men han traskarfortfarande runt i boxen när man är där och sköter honom ja han gör så ändå går runt mycket fast han är själv i boxen också, i gången vill han inte stå och går åt sidorna och frammåt hela tiden man får passa tårna hela tiden, han har ändå lugnat sig jätte mycket nu mot när han kom. Vi har tömkört honom med loksele och det har gått bra han är stark och het men har i alla fall lyssnat, nu till det STORA problemet , nu har han fått för sig att inte alls gå dit vi vill och han har visat att han kan gå på två ben, ställer sig rätt upp, inte kul alls han är ett stort djur och han är som en bruksnordis i kroppen plus att han är för fet också han är nästan lika stor som våran ardenner, mycket power alltså. Så hur ska man göra?? Och hur kan man aktivera en sån häst som inte går att rida, köra eller tämköra heller i nu läget?? Longera kanske men tror inte att han gjort det någon gång förut. ALLA TIPS MOTTAGES GÄRNA. Finns det hopp eller ska man inse att det inte är nått att hålla på med? Hls uppgiven.