HJÄLP! Nyköpt häst m vet. intyg 2 gradigt halt vid hemkomst.

Sv: HJÄLP! Nyköpt häst m vet. intyg 2 gradigt halt vid hemkomst.

Jo visst verkar det vettigt att göra så.
Men vad händer ifall hästen råkar ut för något under transporten som gör att den inte går att besiktiga hos köparen. Även om det är en transportskada som gjort att hästen blivit halt. Man kan ju inte gärna göra böjprov på en blockhalt häst som kanske fått tex. en hovöld när den trampat på något på väg ut från transporten. Då blir kanske köparen tvungen att vänta två veckor (el. längre) med att göra en besiktning. Vad händer då? Dessutom finns det skador som kan ha hänt under transporten, men som är svårt att bevisa. Då blir ju säljaren tvungen att ta tillbaka en skadad häst, som egentligen var frisk vid försäljningen.
Man bör ju kunna lita på alla veterinärer, men som sagt med facit i hand så visste jag ju att fallet inte är sådant och borde inte ha litat på försäljarens veterinär. :crazy:

Sv: HJÄLP! Nyköpt häst m vet. intyg 2 gradigt halt vid hemkomst.

I de maximalt oturliga fall som du beskriver, att hästen skadar sig så illa att det inte går att genomföra besiktning tror jag nog att det i de flesta fall går att komma överens mellan parterna.

Om hästen skadas under transport finns det ju (ska finnas reglerat!) i kontraktet på vems risk hästen fraktas. Vilket ju oftast är köparens. Och därmed riskerar inte säljaren att få tillbaka skadad häst av den anledningen.

Det är av dessa skäl det är OERHÖRT viktigt att ha ett ORDENTLIGT kontrakt och en bra försäkring redan från första dagen som hästägare.

Liknande trådar

A
Hästvård Min 7åriga valack är nu halt igen för tredje gången på nästan ett år. Jag köpte honom i december förra året när han var 6år och då hade...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Breccia_
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar