Sv: HJÄLP! Nyköpt häst m vet. intyg 2 gradigt halt vid hemkomst.
Sherry skrev:
Och alla ni som tror att alla era vet. intyg är korrekta och rätt genomförda tycker jag bör tänka om. Vi har tex. en vet. här som alla (oseriösa) som skall sälja häst el som ska försäkra häst anlitar, detta för att dom vet att hästen alltid går igenom vet. besiktningen som han gör.....
För ett par år sen köpte jag som privatperson en häst av en hästhandlare här i Skåne. Hästen fanns ute på foder i Uppsaltrakten
Jag hittade annonsen på nätet och tog kontakt med tanten, ALLT var perfekt vad gällande hästen. Utbildning, lynne, exteriört etc etc. Fick bilder och bestämde mig för att köpa honom, han var nyligen besiktigad UA och jag fick kopia på besiktningsprotokollet.
Det kontrakt jag skrev räddade skinnet på mig kan jag ju säga, jag propsade på att jag skulle själv ombesiktiga hästen efter det att den kommit hem till mig (skickades med lastbil) och om han inte gick igenom så skulle köpet hävas omedelbums! Detta var ett krav från min sida annars hade jag inte köpt öht hur nällad jag än var på honom.
Hem till mig kommer en skinntorr, överhysterisk, mager hanoveranare som inte hade ett rätt mot vad tantet utlovade.
Men men tänkte jag, det kan man jobba med huvudsaken är att den är frisk. Ja eller hur....................
Dagen efter, vid besiktningen framkom:
1. hovbensförbroskning på alla fyra hovarna.
2. förhårdningar på bogbladen, överkanten.
3. vä. fram stråle existerade inte.
4. grovt inåttåad fram.
5. diverse tjafs med ryggen.
Här valde jag att avbryta besiktningen och således gjordes inga böjprov men jag kan inte tro att han skulle gått ren igenom något av dem
.
Detta var en häst som var besiktigad UA mindre än TVÅ veckor innan han kom till mig
.
Så den där veterinären ger jag inte många kronor för..........
Kan tro kärringen blev sur när jag ringde och krävde pengarna tillbaka
.
//kristel, som numera kollar objekten i mikroskop på klinik och mailar bilder till hovslagaren INNAN köp
.