HJÄLP! Nyköpt häst m vet. intyg 2 gradigt halt vid hemkomst.

S

Sherry

Ska försöka göra historien kort!

Jag köpte en häst för ca: två månader sedan. Det är ett fyraårigt sto som precis blivit inriden. Hon fick stå kvar hos försäljaren fem veckor till, efter det att hästen blivit vet. besiktad och köpet var klart. Detta för att hon skulle ridas in på försäljningsstället då jag själv inte hade möjlighet att ta hem henne tidigare pga. jobb på annan ort. Hon var där sina fem veckor och har blivit "insutten" och riden lite ut i skogen med draghjälp. Alltså inte mycket el. hårt riden. Hon kom till mig för tre veckor sedan. Men var lite mager då, så hon har mest gått och tuggat gröngräs i hagen och jag har "ridit" henne ca: fem gånger (20min pass max) sen hon kom hit. Alltså inte hårt arbete alls!
En morgon när dom som äger stallet ska släppa ut henne så är hon halt! (då hade hon varit hos oss BARA två veckor). Jag åker in på kliniken efter en vecka (idag), då hästen inte blivit helt bra.
Och hästen är 2 (!) gradigt halt på böjprov och konstaterad med kotledsinflammation! :(

Jag var inte med vid vet.besiktningen och det var ägaren som betalde för den.

Hon stod till salu hos ett försäljningstall i södra sverige.

Vad ska jag göra?? :confused: :confused:
Ska jag försöka häva köpet?
Kontakta veterinären som gjort besiktningen?
Kontakta försäljaren? el.
Kontakta förra ägaren??

HJÄLP!!

Sv: HJÄLP! Nyköpt häst m vet. intyg 2 gradigt halt vid hemkomst.

Lär bli svårt att häva köpet. Hästen kan ju faktiskt ha fått kotledsinflammtionen hos dig. Eftersom ni inte gjorde någon veterinärbesiktning när hästen kom till dig kommer du att få mycket svårt att påvisa att hästen var dålig när hon kom till dig.

Vet på atg kliniken säger att inflammationen gått så långt (annars skulle hon vara mindre än 2 gradigt halt) att den funnits längre än 3 veckor.

Det är alltid lurigt när man inte är med vid besiktningen. Om jag har fattat rätt så köpte du hästen av ett försäljningsstall som sedan hade hästen hos sig i fem veckor för inridning innan hon kom till dig?

Var hon UA på förra besiktningen så har du inte annat än att välja på än att tro dem. Det enda du har är en veterinärs uttalande ( som inte sett hästen innan) att den borde ha haft inflamationen länge. Men den kan ju faktiskt ha fått inflammationen hos dig, det kan ju gå ganska hett till på betena...

Oftast så är inte en kotledsinflammation hela världen. Prova att behandla och passa på att röntga hästen runt om så den inte har kotledsinflammation plus någon biskada.

Vart köpte du hästen? Tingsrydstraken?

Hästen är friröntgad. Hon har inte gått på flockbete utan går själv i en mindre grönhage. Jag kan försäkra mig om att det inte gått hett till :smirk: . På nätterna står hon på box. Den är inte köpt i Tingsrydstrakten.

Blev hästen röntgad i samband med köpet? I så fall har den haft 8-9 veckor på sig att utveckla kotledsinflammation i din ägo, dvs gott om tid att få 2 gradig hälta. Hur mycket hästen haltar vid smärta är för övrigt mycket individuellt, en del buiter ihop och andra blir ordentligt halta av samma skada, precis som vi människor.

Hästen blev röntgad ism importen för 6 mån sedan. Gjorde ingen ny röntgen vid köpet. Visst har hon varit i min ägo i 8 v men jag hade bara haft henne 2 v när skadan upptäcktes. Innan detta stod hon hos säljaren i 5 v.
Hästen är i princip bara sutten på.
Hon har varit 3 gradigt halt,blivit bättre, åkt in på kliniken, 1 gradigt halt men vid böjprov 2 gradigt halt.
Ska en häst som i princip inte gör något arbete bli 2 gradigt halt :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Att få 2 graders hälta på ett böjprov kan gå snabbt. Hade själv en häst som kastade sig i uppbindningen. Hon var 1 vecka före detta kollad med böjprov helt ua. Kändes inte hundra fräch efter att hon kastat sig så vi kollade upp henne. Alltså inte ens halt rakt ut 3 graders reaktion på böjprov båda fram på kotlederna.
Det kan räcka att de trampar fel ett steg i hagen för att processen skall vara igång och det kan gå fort så att säga bara för att hästen har 2 gradig reaktion så är det gammalt är helt felaktigt. Däremot om man ser en förändring på röntgen då är det gammalt.
Sedan är det dessutom så att om köpet var helt klart för 8 veckor sedan så är det ju på din risk som hästen varit kvar och blivit inriden hos säljaren. Var hon ua på besiktningen den dagen du tog över henne så kan du inte häva köpet för en skada som mkt väl kan ha uppkommit efteråt. Dessutom är det ju inte någon bestående skada är säkert utläkt efter behandling på några veckor.

Men om du har köpt henne av ett försäljningsstall, så borde väl reklamationstiden på 2 år gälla? Man har ju rätt att reklamera en vara inom en tid, och det är 2 år...

Så har jag fått för mig det iaf.

MVh//C

Det går på en sekund för en häst att bli halt, det får man räkna med som hästägare och din har haft 8 veckor på sig. Så länge du äger hästen är risken din och 8 veckor är lång tid att råka ut för något.

Ja för dolda fel och hästen var ju inte halt när den kom. Eller när den köptes för 8 veckor sedan. Dessutom så är kotledsinflamation något som kan inträffa när som helst.

Problemet är ju att hästen såldes ua enligt vet.intyg, att den sen varit på inridning innan den kom hem till säljaren kan ju betyda att den ev. fick sin kotledsinflammation under inridningen. Då är den fortfarande såld ua, ev. skadad under inridning alternativt att det hänt sedan ägaren fått hem hästen.

Hon har med andra ord köpt en frisk häst enligt vet.intyg, hästen kan sedan skadat sig under inridning eller hemma i det nya stallet. Svårt att reklamera för skador som händer efter försäljning.

Man har rätt att reklamera en vara för skador etc som fanns före köpet vilket torde vara svårt att hävda när det gäller en ungäst med kotledsinflammation som fått symptom 8 veckor efter köpet och när man under mellantiden påbörjat inridningen.

Det man kan undra över är ifall veterinären gjorde en riktig vet. besiktning? Hon var under hull när hon kom vilket jag var medveten om (det informerade säljaren om). När jag nu i efterhand kollat vet, intyget så är rutan för normalhull i kryssad... om man slarvar med det kan man ju slarva med annat...
En kompis till mig gjorde besiktning av sin häst vid försäljning, hon tog hem en vet. som bes, hästen och den gick igenom. Men köparen ville ha hästen klinik bes. Ny bes. gjordes på klinik fyra dagar senare. Hästen var böjprovshalt på tre ben.. och gick förstås inte igenom.
Självklart ångrar jag att jag inte lät bes. hästen på klinik....
Vet. på kliniken var dock även hon förbryllad över att hästen var så halt m. tanke på vad lite hon gjort, och antydde på en tidigare skada. Säljaren säger att hästen aldrig varit halt tidigare. :confused:

Förra året köpte jag et äldre sto som stått i minst 5 års tid. Hon blev 3 gradigt halt runt om efter några veckor i hage :smirk: kotledsinflammation runt om pga att hon gjort några snabba repor och tvärnitat. Detta i kombination med att hon varit stillastående i flera år innan utlöste hennes hälta. Det är bara bita ihop och behandla. Detta sto har sedan dess inte haft problem med lederna och rids numera 6 dgr i veckan.

Jag tror att du kan skippa tjänstefel av veterinären då det är otroligt svårt att bevisa.Dessutom spelar det ingen roll om veterinären anlitats av säljaren förr, denna får inte vara partisk i sin bedömning av hästens hälsa ändå.
I övrigt vet jag inte vad som gäller, om det är ett försäljningsstall så äger en del att det finns reklammationstid, iofs fick hästen ua på vet.besiktningen å även på röntgen om jag förstått allt rätt?Då kan det bli desto svårare då hästen inte visat några tecken på att ngt skulle vara fel då du köpte den.
Jag skulle kontakta en advokat å höra hur det ligger till.

Tack för alla svar. :bow: Det är nog som ni säger.. bara att bita ihop o behandla...

Kommer i vilket fall att göra en klinik bes. vid nästa hästköp..
Tror det blir noggrannare gjort där.
När försäljaren sa att hästen var friröntgad så antog jag att det var i Sverige och ganska nyligen (inte sex månader tidigare), men man lär sig av sina misstag... om plåtarna verkligen är tagna på min häst är ju svårt att säga. Det kan ju vara plåtar från vilken häst som helst...

Fast hon kan ju varit i normalhull när hon besiktigades och sedan gått ner under tiden hon var där för inridning. Du måste skilja på det skick hon såldes i och det skick hon var efter inridning. Du såg väl hästen innan du köpte henne, reagerade du inte på hull eller ev. hälta innan isf?

Vad som är normalhull finns nog mycket i betraktarens ögon. Jag har en känsla av att om en veterinär vid en besiktning ska anmärka på hullet ska det avvika ganska mycket från det normaa, folk har så olika åsikter. Skriver veterinären underhhull så är nog hästen många gånger direkt mager.

Videon som jag fick på hästen + bilderna var tagna bara några dagar innan vet. besiktningen. Och då var hon KLART i underhull, nästan mager (revbenen syntes). Detta sa säljaren även själv...
Så att vet. inte skulle se att hästen var i underhull är ju helt osannorlikt. Dessutom finns det en ruta för både "underhull" och "mager", så underhull är ju ett mellanläge mellan mager och normal - vilket hon klart var! Det skulle varit skillnad om det bara fanns normalhull och mager att välja på...

Jag såg aldrig hästen med egna ögon själv, innan köpet. Bara videon. Att hästen var underhull visste jag om och det är inget jag klagat på. Problemet var att det stod i vet. intyget att hon hade normallhull. Vilket klart och tydligt är fel!
Så därför undrar jag hur nogrann hon var vid bes.
Dessutom har hon bara kollat hästens ålder genom att kolla i passet, inte på tänderna. Våran vet. tyckte även det var konstigt.. Han sa att på importerade hästar brukar man alltid kolla både papprena och tänderna...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

A
Hästvård Min 7åriga valack är nu halt igen för tredje gången på nästan ett år. Jag köpte honom i december förra året när han var 6år och då hade...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: Breccia_
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar