Hjälp, nu ger jag snart upp..

Sv: Hjälp, nu ger jag snart upp..

ett bra sätt är att försöka "ta över" det som hästen gör.. alltså om han till exempel börjar rygga, så "ta över" och rygga honom du själv. ställer hästen sig på bakbenen så är det bästa sättet att slå honom i huvudet, mellen öronen. helst med en påse ljumet vatten eller liknande. då tror hästen att det blöder och förhoppningsvis slutar med sådana dumheter.
det kan nog oxå vara bra om du övar lite med honom på marken. lite NH träning lixom. han ska stanna när du göra det och gå när du säger att han ska det.. det är ju nämligen så att de flesta problem kommer för att hästen inte har respekt för människan, eftersom man är mindre och svagare än hästen. och om du kan visa honom att du är starkare än honom från marken, så ska det inte vara några problem att rida heller.

har du ridit med någon kompis någon gång? det kan ju vara så att hästen inte vill gå ut ensam, den kanske tycket att det känns läskigt att gå iväg själv från stallet.. japp, det var några tips från mig! lycka till

Varför skulle hästen tycka att det är ok att fortsätta framåt för att man slår honom i huvudet så han tror att det blöder?

Liksidiga muskler? lika lätt att ställa i båda varv, lätt för både höger och vänster galopp? :)

Då han bara har blivit i princip skogsriden i ett år så har jag börjat om helt från böjan. Han rusade in i galoppen, och traven var nästintill okontrollerbar.

Jobbar honom mest i skritt, mycket på volter, serpentiner och dyl för att mjuka upp honom. Han är SUPER stel i höger sida, och drar åt det hållet när man är ute och rider och dyl. Försöker då motställa honom, det går bra i skritten. Men i traven är han fortfarande så stressad och det tar ett tag innan jag kan lugna ner honom såpass, och just nu tycker jag att det känns viktigare att han litar på mig och inte stressar iväg än att han ska kunna trava rakt i ett lugnt tempo.

Dagens garv :D
Man kan annars ha en vattenkokare med extralång sladd och en påse med sig. En kvart innan man tror att hästen ska vända om så kokar man vattnet så blir det ljummet lagomt till hästen börjar strula :p

Hahahaha, ja precis ;)
Men olyckligtvis när man har ridit iväg så kommer det någon och ska stoppa in något anant i kontakten och drar ur vattenkokaren.. och då sitter man där utan varmvatten :rofl:

Hahahaha, ja precis ;)
Men olyckligtvis när man har ridit iväg så kommer det någon och ska stoppa in något anant i kontakten och drar ur vattenkokaren.. och då sitter man där utan varmvatten :rofl:

Man kan ha en i reserv i armhålan :p

Kanske flyktinstinkten? Men det blir nog ingen kul ritt, misstänker jag. Om jag hade trott att någon slagit mig i huvudet så jag blödde så hade jag sprungit för livet.

Jo, exakt.

Killens moster hade en connemara förut som bråkade med deras dotter, tillslut blev hon rädd och de sålde hästen till en "hästviskare" som hon själv kallade sig.

Och hon ska enligt uppgift ha knäckt ägg i huvudet på ponnyn, när hon reste sig. Hmmm....

Jo, exakt.

Killens moster hade en connemara förut som bråkade med deras dotter, tillslut blev hon rädd och de sålde hästen till en "hästviskare" som hon själv kallade sig.

Och hon ska enligt uppgift ha knäckt ägg i huvudet på ponnyn, när hon reste sig. Hmmm....

Jag har en kompis som gjorde så på en ponny som hade fått för vana att resa sig. Enligt henne löste det problemet.

Roligast var när hon berättade hur hon försökte rida hästen i form med dressyrspö o allt, och samtidigt ha ett rått ägg i beredskap :rofl:

Jag brukar alltid ha ljumna vattenpåsar och råa ägg i fickan, har inte du det? :eek:
Är det sen tillräckligt varmt kan man passa på och steka några korvar till det :)

Min häst gör exakt likadant. Jag började att tolka det som osäkerhet och gjorde ingen grej av vändningarna i början. Vände bara tillbaka henne, ibland dock med en rejäl kamp oss emellan då hon är grymt stark. Men senaste tiden har jag börjat inse att hon är en mkt testande dam och har ändrat min attityd mot det mer krävande hållet. Det finns liksom inte utrymme för vändningar längre. Jag lägger till spö lätt bakom sadeln direkt när jag känner att hon spänner sig, jag har lagt mkt tid på att ut och gå med henne. Vi har ridit ihop med kompis för att inse att skogen ej är farlig etc. Nu börjar det lossna så smått, men jag förstå din frustration! Jag har också funderat mga gånger på om jag kommer att lösa detta... När vi rider i paddocken så är det inte ovanligt att hon hostar lite "tillgjort" ngr gånger när vi börjar trava. Fast hon aldrig någonsin hostar annars. Kanske jag låter henne slippa att jobba om hon hostar ;)? Hon spelar lite sur och kittlig när jag borstar och ska sadla. Men är supergo annars. Jag älskar henne! Men jag har insett att hon någon gång i livet har lyckats att skrämma någon med sitt beteende och att hon verkligen testar mig för att se vad jag säger om olika saker. Håll ut och jobba på! Det mesta går att jobba bort, men ens tålamod sätts sannerligen på prov många gånger....Behöver jag tillägga att hon är ett "rödhårigt sto"???:grin:

Vill bara tillägga att jag tycker att det är mycket viktigt att skilja på att vara bestämd med vad man menar samt vad som gäller för hästen och att använda våld. Tror inte ett dugg på att skrämma hästen med slag och vattensprut. Då lägger man snart till beteenden hos hästen som kan vara så mycker värre att jobba bort.

Nu kanske din häst hostar tillgjort men tänk på att hästen kan vara sjuk eller ha problem med luftvägarna. En första symtom brukar vara att hästen hostar i början av ett ridpass. Min gör det, framförallt under uppvärmningen i traven. han är känslig och ser efter det, tänker på att inget ska vara dammigt och så. Han hostar inte heller annars.
En fundering bara, hästen kanske är sjuk.

Givetvis har jag kollat upp detta. Glömde skriva in den detaljen....

Min lilla Docka hade de tendenserna i början när jag hade henne.
Hon backade, stegrade och bara ville INTE när vi skulle rida ut ensamma. Jag var helt förstörd och tänkte att jag aldrig kommer reda ut detta men jag backade lite ( i hanteringen alltså, inte att jag också gick baklänges ;) ) och red bara med sällskap, gick ut och gick med henne och bara myste i största allmänhet.
Sen så gick det bättre och bättre när hon lärde känna mig och visste att jag var att lita på. Jag har lärt mig att hon är väldigt känslig och lättstressad så hon måste känna sig trygg med att jag tar hand om saker.

Numera känner jag direkt när hon börjar spänna sig och då gäller det att skänkla henne och prata med henne. Jag brukar skratta och säga att hon är tramsig och då brukar hon bara fortsätta gå.
MEN har jag inte ridit på en vecka eller så då blir hon sådär osäker igen på om jag fixar det eller om hon måste ta hand om allt. Så då brukar det börja med att hon ska stanna till och backa lite, jag skänklar på henne och morrar (ja, det låter kul men det funkar) och då är det precis som om hon tänker: Okej, det är väl som vanligt ändå så vi fortsätter väl gå. Och sen går det bra igen.

I somras dock så rätt var det var bockade hon när vi red och försökte vända om. :confused: Men när vi kom tillbaka till stallet så visade det sig att en skruv i sadeln lossnat. Har en med utbytbara koppjärn och på nåt vis hade den ena skruvat upp sig så att sadeln var 'rörlig' eller vad man ska säga och det gjorde ont på henne. Gissa om jag skämdes för att jag skällde på henne då :o

Så det kan vara nåt litet litet som stör som man inte ens tänker på kan vara fel! Och fortsätt kämpa. Är din pålle som min så kommer du få universums bästa vän när han väl blir övertygad om att du är en säker ledare som kommer ta hand om allt så han kan slappna av. :love: Men jag har tjutit på hästryggen många gånger och känt mig totalt misslyckad så jag förstår dig. Men ge inte upp! :)

Jag brukar alltid ha ljumna vattenpåsar och råa ägg i fickan, har inte du det? :eek:
Är det sen tillräckligt varmt kan man passa på och steka några korvar till det :)

Allså , har man vattenpåsar i fickan så blir dom ljumma. Men hur skönt är det?

Fjordtjejen jag rider kan få för sig att testa ibland. Det bästa att göra med henne då är att hon får INTE vända på sig. Jag märker när det är på gång och hon får helt enkelt inte lyckas vända på sig. Jag parerar med kropp och tygel och ger eftergift så fort hon står åt rätt håll.

Men hon fjantar bara och testar så oftast räcker det med att säga till henne att det är nog så går hon. Men får hon lyckas vända sig om så blir det alltid kamp, det gäller att ta tag i situationen innan de har vänt sig.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 251
Senast: Speedway
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix