Hjälp, nu ger jag snart upp..

Sv: Hjälp, nu ger jag snart upp..

Förutom de tips som redan har gets, så skulle jag prova att tömmköra honom. Då kan man vara tuff och driva på. Men det gäller att man är van så man hinner med i svängarna. Sen skulle jag ta med ett sällskap de första turerna efter det. en stadig häst som inte vänder och bråkar. Då får du "drag hjälp" så då kan problemen släppa.

Jag hade en häst som krånglade på samma sätt, och ju mer jag pressade honom ju värre blev det. Han var jättelugn och fin de gånger vi hade sällskap ut, men så fort vi var ute själva bråkade han. Jag fick kolla igenom allt, och det visade sig att sadeln jag fick med honom hade en bruten bom. Det tog låång tid men sakta sakta förändrades hans beteende när jag bytt sadel. Han blev en helt ny häst på kanske ett halvår, och vilket dåligt samvete jag har haft för att jag bråkade med honom och trodde att han bara dummade sig. :crazy: Mitt tips är att kolla sadeln!

Okej :)

Sadeln jag fick med honom är princip helt ny. Och har lånat och testat andra sadlar i stallet också.. och han beter sig ändå på samma vis.
Har även testat lite olika bett och sådär, och visst blir han väl inte lika bråkig ifall jag sätter in ett skarpare bett i munnen på honom. Men jag vill helst inte rida på skarpa bett så han blir stum i munnen :(

sa aldrig att du sa d elelr skrev det jag bara reagerade över den delen av texten.
da en häst redan uppvisar en proplem attidyd gör det ju itne saken bättre att slänga en kasse i huvudet .
men jag tror att du e en vettig människa som jag bara vill ha en häst som det "klickar"fungerar med. jag önskar dig lycka till och att inte ge upp en vacker dag när du rider e han helt annorlunda

Jag förstår precis hur du har det för jag har samma problem själv! Köpte en islandshäst i sommras för en hel del pengar. Säljarna är mkt välkända inom sporten. Första månaderna gick jättebra och jag var överlycklig! Kommer ihåg att jag sa flera gånger att jag inte hade sålt henne om jag blivit erbjuden det dubbla, så fin och så mkt kapacitet har hon! En helt fantastisk, orädd och mkt framåt häst.
Jag red henne kravlöst och mest med fart och glädje. En dag var det som jag fått en ny häst. Vägrar plötsligt gå fram när jag rider ut, ensam eller med sällskap. Stannar, stegrar, backar och blir väldigt spänd och stressad.
Funkar bra på banan...
Jag kontaktar genast säljaren som försäkrar att dom ALDRIG sett några sådana tendenser. Jag luskar vidare och har nu en hel del namn på folk inom islandshästvärden som alla kan intyga att detta är inget nytt beteende! Hon har varit mkt istadig innan också. Jag har vittnen som sett det både på tävling och avelsvisning.
Detta gör mig såå förbannad och jag känner mig så lurad! Ägaren nekar fortfarande, trots att jag nu känner till mkt om hästens bakgrund, träningsmetoder mm.
En häst som blivit utsatt för så här stor press och dålig behandling kan vara riktigt svåra att få ordning på. Kanske kommer jag inte kunna använda henne som den tävlingshäst hon var tänkt att bli? Känner mig bara såå ledsen och besviken!
Tar just nu hjälp av en kille som är mkt duktig på NH. Från marken, i de sju lekarna gör vi fina framsteg men ridningen är fortfarande kaos...
Skulle gärna sälja just nu men skulle förlora allt för mkt pengar.

Förlåt för ett långt inlägg som ändå inte kan hjälpa dig men jag var bara tvungen att skriva av mig....
Lycka till!

Okej :)

Sadeln jag fick med honom är princip helt ny. Och har lånat och testat andra sadlar i stallet också.. och han beter sig ändå på samma vis.
Har även testat lite olika bett och sådär, och visst blir han väl inte lika bråkig ifall jag sätter in ett skarpare bett i munnen på honom. Men jag vill helst inte rida på skarpa bett så han blir stum i munnen :(

Även en ny sadel kan vara knäckt. Bara för att den är ny finns det inga garantier för att den passar.

Veterinärbesiktigade du vid köp?

Ja, men eftersom jag har testat 3-4 sadlar till som finns i stallet, är alla sadlar knäckta då eller? :P Ingen annan häst reagerar ju på dem.

Han blev besiktigad innan, u.a. Veterinären hade till och med skrivit en extra kommentar att han är en mycket trevlig och robust häst.

Och det är ju som sagt inga problem vid ridning vid stallet, eller när man har kommit förbi "stadiet" där han försöker vända... Han försöker ju göra likadant även när jag är ute och tömkör honom. Så jag tror inte alls att det beror på sadeln.

Usch vad hemskt!! :(
Jag förstår inte hur man som säljare kan stå och ljuga sådär, och hålla fast vid det.

Jag blev ju iallafall förvarnad att han håller på och testar osv. Hon sa massa andra saker, som jag inte har upptäckt än så länge. Som att han är kittlig på bakbenen, hostar i början när man rider osv.

Jo, första gången när jag var där och provred honom var han "kittlig" på bakbenen och hostade till 3-4 ggr när jag red.
Sen har jag varit med om att han har hostat en gång till, och det var när han blev lite för överspänd när vi var ute och travade första gången sen jag hade fått hem honom.

Så jag undrar egentligen vad hon har gjort med honom innan... :confused:

Har du kollat hans ögon..? Hade en häst engång som gjorde så, det visade sig att hon var nästan blind på ena ögat...

Hmm... Det har jag faktiskt inte tänkt på, för han slänger väldigt mycket med huvudet när man ska gå förbi honom osv. Men då borde han väl ändå visat tydligare tecken när man är ute och rider.

Brukade rida en häst förut som i princip var blind på ena ögat, och han gick och vred sig o dyl för att kunna se ordentligt. Men något sånt beteende har han aldrig påvisat när vi är ute och rider. Och då rider vi ändå genom bebodda trakter med barn, trafik osv.

Jag menar att jag inte är förvånad över moralen när det gäller försäljning av hästar. Ibland läser man annonser och ser till sin förvåning att det är en häst man känner och undrar varför man inte känner igen beskrivningen.

Ja, jag tycker det är tragiskt med folk som inte kan hålla sig till verkligheten när det gäller alla slags annonser och försäljningar... :(

Kom problemen när du började sätta mer krav på hästen? Om det inte är något fysiskt fel på hästen eller dess utrustning, så har du ändå en chans att komma tillrätta med problemet. Oavsett hur de gamla ägarna har betett sig mot hästen eller om hästen har varit bångstyrig, så kom ihåg att just nu är det du som är den som hästen samspelar med. Hästen "lever i nuet" och utgår från det. Har du testat att "känna in hästen" dvs utgå från hur hästen reagerar på dina signaler? (Kan du t.ex. känna dig lugn i hästens sällskap, och i så fall, är då även hästen lugn?)
Att kontinuerligt rida för en instruktör kan vara en idé för att få ridningen att fungera även vid uteritt. Ta upp problemet med instruktören, och träna t.ex. på hur du får hästen avslappnad och lyhörd. En springig och energisk häst kan bli mer avslappnad om den t.ex. får gå ett ridpass på lång tygel (i alla gångarter).

/V

Jag har inte just ställt några krav på honom, och han har varit sådan från första början.

Brukar skritta på halvlång tygel i hans eget tempo (som jag förvisso måste dra ner på ganska ofta).

Så ja, jag tycker ju att om han nu testar mig, så borde han väl ha givit upp efter ett par 3-4 kanske 10 gånger? Men det har han inte.. :(

Ja, men eftersom jag har testat 3-4 sadlar till som finns i stallet, är alla sadlar knäckta då eller? :P Ingen annan häst reagerar ju på dem.

Vill bara tillägga till det jag skrivit tidigare att hästen inte förvandlas direkt av att man testar ny sadel en gång om man ridit i en som inte passat under en längre tid. Som jag skrev om min så bytte jag sadel och det var efter veckor han förändrades, lite lite i taget, alltså när muskler fick plats och ryggen förändrades, det tar ju tid. Sedan kanske det inte är det som är problemet hos dig, men jag skulle nog kolla ryggen. Liksidiga muskler? lika lätt att ställa i båda varv, lätt för både höger och vänster galopp? :)

Brukar du ha påsar med ljummet vatten i fickan?

Dagens garv :D
Man kan annars ha en vattenkokare med extralång sladd och en påse med sig. En kvart innan man tror att hästen ska vända om så kokar man vattnet så blir det ljummet lagomt till hästen börjar strula :p

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 251
Senast: Speedway
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix