Hjälp mot halsont *detaljer*

Kiva

Trådstartare
Hej!

Jag ska på chill-kryssning ikväll och har blivit någon form av sjuk sedan några dagar tillbaka. Någon som har tips på vad som kan vara bra mot detta?

Jag har ont i halsen, det gör speciellt ont när jag sväljer/harklar mig. Typ bränns, sticks och svider.

Min luftstrupe känns svullen, tjock och har segt slem där så det är svårare att andas så att säga. Om jag tar djupa andetag så rosslar det. Det här tycker jag är hur läskigt som helst och det är det värsta för mig i sjukväg, värre än magsjuka, hög feber eller förkylning.

Det känns som att jag har harklat sönder min hals då jag har försökt få upp slemmet i ca 30-60min igårkväll när jag skulle sova, för kunde inte sova om det ständigt kommer slem som blockerar min luft. Tog tillslut hostmedicin som hjälpte litegrann, vet inte om jag fick bort slemmet dock.

Har i stort sett ingen röst och det är jobbigt att prata.


För övrigt känner jag mig frisk i kroppen, kanske lite känsligare ögon och jobbigt med solljus, sedan har jag lite ont i ena örat... Gör så sjukt ont att hosta :( Vill inte ha slem. :cry:



Kanske inte borde gå på kryssningen....
 
Hej!

Jag ska på chill-kryssning ikväll och har blivit någon form av sjuk sedan några dagar tillbaka. Någon som har tips på vad som kan vara bra mot detta?

Jag har ont i halsen, det gör speciellt ont när jag sväljer/harklar mig. Typ bränns, sticks och svider.

Min luftstrupe känns svullen, tjock och har segt slem där så det är svårare att andas så att säga. Om jag tar djupa andetag så rosslar det. Det här tycker jag är hur läskigt som helst och det är det värsta för mig i sjukväg, värre än magsjuka, hög feber eller förkylning.

Det känns som att jag har harklat sönder min hals då jag har försökt få upp slemmet i ca 30-60min igårkväll när jag skulle sova, för kunde inte sova om det ständigt kommer slem som blockerar min luft. Tog tillslut hostmedicin som hjälpte litegrann, vet inte om jag fick bort slemmet dock.

Har i stort sett ingen röst och det är jobbigt att prata.


För övrigt känner jag mig frisk i kroppen, kanske lite känsligare ögon och jobbigt med solljus, sedan har jag lite ont i ena örat... Gör så sjukt ont att hosta :( Vill inte ha slem. :cry:



Kanske inte borde gå på kryssningen....

Jag tycker att det är oslagbart att gurgla Nyodex när halsen gör ont och känns tjock och arg. Det smakar inte direkt hallon, men så skön känsla efteråt. Om det rosslar när du andas så har du slem i lungorna, så du borde ta slemlösande = du kommer att hosta upp slemmet. Då ska du inte kombinera det med hostdämpande medicin. Slemlösande finns receptfritt på apoteket. I värsta fall har du en begynnande lunginflammation. Har du feber?

Det känns ärligt talat som att du kanske inte ska kryssa, du ska i alla fall ABSOLUT INTE dricka någon alkohol.
 
@Malin_L Ska nog kolla upp Zyx, mamma köpte två mediciner idag (hela familjen har blivit drabbad med olika former av förkylning) en som var hostdämpande som du @Blueberry nämnde och en som verkade bra för just det jag har: Mollipect. Så ska prova det.

@Blueberry Nej ingen feber här inte, som tur är... Känner mig frisk och kry i övrigt. Dock så kände jag mig varm och hade lite värk i leder härom dagen då jag jobbade men det gick över efter några timmar.

Ja, det finns inte på min världskarta just nu att jag ska dricka någon form av alkohol inte ;) :wtf: Då går väl min hals sönder.

Tack för snabba svar!
 
Mår mycket bättre idag! Blev dock ingen kryssning utan stannade hemma och tog det lugnt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp