Hjälp, mjölkbrist!!!

S

sha

Mitt sto som de första dagarna efter fölningen var sprängfylld har nu fått pyttelite mjölk. Är det någon som har några pålitliga, handfasta råd för att få upp produktionen igen?
Hur får man fölet att dricka ur nappflaska eller hink? På granngården hade de bara nappar modell lamm och kalv.

Sv: Hjälp, mjölkbrist!!!

Usch vad hemskt.

Jag har matat föl med barnens gamal nappflaska och grix. det gick, tills vi fick tag på annat... vänta inte för länge bara, ett föl torkar ut väldigt fort!

Har ni givit stoet tillräckligt med kraft???

Är har fölet bra sugreflexer?

Är fölet väldigt ivrigt när det diar, så det gör för ont på stoet???

Ring hellre veterinär en gång för mkt, en en gång för lite...

Är du säker på att fölet inte får i sig tillräckligt med mjölk?
Även ett litet juver ger tillräckligt.

Försöker han dia, men det kommer ingenting?
Är fölet pigg? Hur gammal?

Får stoet tillräckligt med krafftfoder(proteiner)?

Det är ju ganska vanligt att stoets ljuver blir ganska litet när fölen diar... inte ser det ut som innan fölningen inte :rofl:

Jag är säker på att hon inte får i sig det hon behöver. Hon har blivit slöare. Hon försöker suga mer eller mindre hela tiden. Det kommer lite men inte tillräckligt. Stoet har fått Hipracin (syntetistkt oxytocin) men det har bara hjälpt marginellt. Jag börjar bli inställd på att det får bli en flaskbäbis. Synd, men hon måste ju få mat.

Senast ändrad av en moderator:

Fölet är en vecka. Jag har hö med hög proteinhalt och har kompletterat med luzern...

Gör för tusan gubbar inte henne till flaskföl! Anmäl till amningsjouren och låt ett annat sto ta över mammarollen!

Hon har u en mamma redan som kan lära henne hur en häst skall uppföra sig. Det "enda" hon inte kan ge är mat.

Flaskföl har en benägenhet att inte bli som andra föl vad det gäller bla.beteende. Man kan lätt lura sig och tro att man gör mamman och fölet en tjänst genom att nappa dom men det är tex. mkt psykologi bakom själv diandet som inte går att ersätta. Mitt råd är därför också att du anmäler detta fölet till amningsjouren, så att ett annat sto får ta över.

Sedan så vill jag även råda dig att göra en sk. foalcheck. Det gör du lämpligen genom att ta kontakt med en veterinär. Detta prov bör du ta så fort det bara går !! Ungen kan komma att behöva plasma. Nu är det bråttom - går det utför så går det väldigt fort och fölungar som får väteskebrist torkar ut väldigt fort...

Hälsningar Helen

Hur du nu än gör så önskar jag dig lycka till !

Kom på en annan sak:

Enda sättet att få upp mjölkproduktionen är rätt sammansatt foder till stoet plus att dom blir tillräckligt stimulerade av själva diandet.
Min fråga till dig blir därför: Har ni tittat denna fölunge i munnen så att hon inte har typ gomspalt, överbett e.dyl. ? Är hon normalt konstruerad så att hon kan dia ordentligt. Det kan vara så att det är felaktigheter hos fölungen som gör att mjölkproduktionen hos stoet är understimulerad...

Hälsningar Helen

Om hon är markant slöare så är det :devil: allvarligt...och bråttom!!!

Bättre att ta till flaskan(i detta fallet... ;) ) än att ha ett dött föl... :cry:

flaskmatade föl utan mamma är verkligen ingen hit, blir sällan något av, men om dom har ett bra sto som uppfost´rar den, men har "fel" på mjölkproduktionen så är det betydligt bättre odds för den lille...

Hoppas verkligen en veterinär har kollat detta...

Veterinären har just åkt. Fölungen är det inget fel på,den kan suga. Veterinären försökte att pumpa ut mjölk, det gick inte heller. Det verkar helt omöjligt att få igång mamman, svarar inte heller på oxytocin. Fölet har fått glucosdropp och ätit 3 dl stomjölksersättning. Är mycket piggare nu.

Åhh vad skönt att veterinären varit där :smirk: Vad sa veterinären då ? Nyfiken - alltid har vi saker vi kan lära oss av varandra....

Lycka till !!

Hälsningar Helen

Veterinären tyckte inte att fölungen var så jätteslö, men hon har å andra sidan inte sett när hon varit som mest full av bus. Jag såg ju förändringen.
Alternativen som står till buds just nu är, fortsätt kämpa med nappflaskan eller hitta en amma.

Vi har ett halvblod på jobbet (vuxen nu) som är uppfödd på flaska och han är väldigt speciell...

Lycka till med fölisen...

Här kommer ytterligare ett tips tempa ungen morgon och kväll så att du en tid framöver har koll på att han inte är uttorkad...Kan samtidigt vara bra om han vänjer sig vid tempen tills han blir större ;)

Togs ingen foalcheck för att kolla om han hade tillräckligt med antikroppar ?

Hälsningar Helen

Enligt veterinären (distriktaren) kunde hon inte ta dessa prover. Men fölet diade ju ordentligt de första dagarna, så jag är ganska säker på att hon fått i sig tillräckligt.
Nu är det snart dags för en ny flask-laddning åt den lilla.

Lycka till (pust och stånk...) jag vet vad det innebär att flaskmata, både föl och andra djur...

Du kommer att få en tuff sommar...

Jag misstänkte också att det var för lite mjölk! Jag pratade med veterinär och en uppfödare och blev mycket lugnare. För det visade sig att det blivit en ond cirkel då mamma druckit och ätit för lite första dygnet (kollat efter fölet hela tiden) vilket gjort att hon fått lite mindre mjölk och fölet blivit otåligt och inte tagit sig tid att buffa ordentligt.
Stoet hade alltså mjölkproduktion men det hann inte rinna till ordentligt till fölet.
Därför "buffade" jag åt fölet innan den skulle till och dia nästa gång och vips vände allt och fölet blev bara gladare och piggare för varje gång hon diade.
Nu går det utan större problem! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Haft en häst iväglämnad på inridning i två månader. Allt gått bra enligt tränaren. Sto med föl vid sidan, 5-7 mån ålder, så dricker inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 670
Senast: Karoliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 350
Senast: lundsbo
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka